نوع مقاله : پژوهشی کاربردی
نویسندگان
1 گروه تربیت بدنی ، دانشگاه لرستان، خرم آباد، لرستان، ایران
2 دکتری مدیریت ورزشی ، دانشگاه مازندران
3 کارشناسی ارشد رفتارحرکتی _یادگیری و کنترل حرکتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی کاربردهای فناوری واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی انجام شد.
روششناسی: روش اجرا از نوع کیفی و با رویکرد تحلیل مضمون بود. مشارکتکنندگان شامل اساتید مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان سازمانهای ورزشی با تجربههای آموزشی، پژوهشی و اجرایی مرتبط بودند. معیار انتخاب شرکتکنندگان، فعالیت در زمینه آموزش منابع انسانی بود. بر اساس شاخص اشباع نظری و با روش نمونهگیری هدفمند، مجموعاً 13 مصاحبه صورت گرفت. ابزار اصلی پژوهش، مصاحبه اکتشافی نیمهساختاریافته بود و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری انجام شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، بهبود کیفیت آموزش، رضایت کارکنان از فرآیندهای آموزشی، بهرهوری و کارآیی آموزشی، کاهش هزینههای آموزشی، کاهش خطرات آموزشی و در نهایت، ارتقای تعامل و همکاریهای تیمی به عنوان کاربردهای واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی شناسایی شدند.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافتهها، پیشنهاد میشود سازمانهای ورزشی برای بهرهمندی از مزایای استفاده از واقعیت مجازی در آموزش منابع انسانی سازمانهای ورزشی، سرمایهگذاری بیشتری در توسعه و اجرای فناوری واقعیت مجازی در برنامههای آموزشی خود داشته باشند. در این راستا توسعه محتوای تعاملی، شبیهسازیهای موقعیتهای واقعی، استفاده از فناوریهای پیشرفته، ارائه آموزش همه جانبه و ایجاد سیستمهای ارزیابی دقیق، از پیشنهادات تحقیق است.
کلیدواژهها
موضوعات
- Tayebi B, Fallah Z. Pathology of Organizational Training in Sport and Youth Offices of Golestan Province using Three-Dimensional Model. Sport Physiology and Management Investigations. 2017;9(2):75-83. https://www.sportrc.ir/article_61454.html?lang=en [In Persian]
- Karimi J, Mohammadi F, Bejani A, Emami F. The Pattern of Human Resource Succession Planning in Sport Organizations. Sport Management Journal. 2021;13(3):833-849. https://doi.org/10.22059/jsm.2020.288454.2321. [In Persian]
- Bhakuni S, Saxena S. Exploring the link between training and development, employee engagement and employee retention. Journal of Business Management Studies. 2023;5(1):173-180. https://doi.org/10.32996/jbms.2023.5.1.17
- Mehra RK. Evolutionary advantages of virtual reality in education. In: Transforming Education with Virtual Reality. 2024; 73-86. https://doi.org/10.1002/9781394200498.ch5
- Putri DKA, Hartono A. Training, Leadership Style, and Work Environment on Employee Performance: The Role of Work Motivation. Journal of Fokus Management Business. 2023;13(2):198-216. https://doi.org/10.12928/fokus.v13i2.8889
- Hancock PA. The future of simulation. In: Vincenzi D, Wise J, Mouloua M, Hancock PA, editors. Human Factors in Simulation and Training. CRC Press; 2009; 169-186. https://doi.org/10.1201/9781420072846
- Calandra D, De Lorenzis F, Cannavò A, Lamberti F. Immersive virtual reality and passive haptic interfaces to improve procedural learning in a formal training course for first responders. Virtual Reality. 2023;27(2):985-1012. https://doi.org/10.1007/s10055-022-00704-9.
- Abich J IV, Parker J, Murphy JS, Eudy M. A review of the evidence for training effectiveness with virtual reality technology. Virtual Reality. 2021;25(4):919-933. https://doi.org/10.1007/s10055-020-00498-8
- Özgen DS, Afacan Y, Sürer E. Usability of virtual reality for basic design education: A comparative study with paper-based design. International Journal of Technology and Design Education. 2019; 31:657-677. https://doi.org/10.1007/s10798-019-09554-0
- Zahabi M, Razak AMA. Adaptive virtual reality-based training: A systematic literature review and framework. Virtual Reality. 2020;1-28. https://doi.org/10.1177/00187208241241968
- Strojny P, Dużmańska-Misiarczyk N. Measuring the effectiveness of virtual training: A systematic review. Computers & Education: X Reality. 2023; 2:100006. https://doi.org/10.1016/j.cexr.2022.100006
- Farhadi H, Nikbakht G. The Effectiveness of Virtual Reality (VR) Exposure Therapy on Anxiety and Avoidance Symptoms in Male Teenagers, Suffering from Cleaning Disorder. International Journal of Medical Investigation. 2022;11(3):1-14. http://intjmi.com/article-1-849-en.html [In Persian]
- Shams S, Farhadi H. Effectiveness of The Virtual Reality Package on Social Panic and Social Lectures. Iranian Journal of Psychiatry and Nursing. 2021;9(2):72-84. http://ijpn.ir/article-1-1810-en.html
- Saini SS, Malhi SS, Saro BK, Khan MS, Kaur A. Virtual Reality: A Survey of Enabling Technologies and its Applications in IoT. In: Proceedings of the International Conference on Electronics and Renewable Systems, ICEARS 2022. 2022; 597-603.http://doi:10.1109/ICEARS53579.2022.9752424.
- Akdere M, Jiang Y, Acheson K. To simulate or not to simulate? Comparing the effectiveness of video‐based training versus virtual reality‐based simulations on interpersonal skills development. Human Resource Development Quarterly. 2023;34(4):437-462. https://doi.org/10.1002/hrdq.21470
- Farnoush F, Khodadadi M, Nouhi S. Comparison of the Effectiveness of Virtual Reality Therapy and Mindfulness-Acceptance Therapy on Social Self-Efficacy and Social Anxiety Disorder Symptoms. Journal of Clinical Psychology. 2019;11(1):13-26. https://10.22075/jcp.2019.17390.1642 [In Persian]
- Liu Q, Wang Y, Yao MZ, Tang Q, Yang Y. The Effects of Viewing an Uplifting 360-Degree Video on Emotional Well-Being Among Elderly Adults and College Students Under Immersive Virtual Reality and Smartphone Conditions. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. 2020;23(3):157-164. https://DOI: 10.1089/cyber.2019.0273
- Jonimkulova SM, Rayimaliyeva Y. The use of virtual reality and augmented reality in education. Journal of New Century Innovations. 2024;48(1):1-18. https://newjournal.org/index.php/new/article/view/12020
- Familoni BT, Onyebuchi NC. Augmented and virtual reality in U.S. education: A review: Analyzing the impact, effectiveness, and future prospects of AR/VR tools in enhancing learning experiences. International Journal of Applied Research in Social Sciences. 2024;6(4):1-12. https://doi.org/10.51594/ijarss.v6i4.1043
- Marougkas A, Troussas C, Krouska A, et al. How personalized and effective is immersive virtual reality in education? A systematic literature review for the last decade. Multimedia Tools and Applications. 2024; 83:18185-18233. https://doi.org/10.1007/s11042-023-15986-7
- Najafipour M, Rasouli Z. Challenges and advantages and disadvantages of artificial intelligence (AI) in the teaching and learning process. In: Proceedings of the 15th International Conference on Management and Human Sciences Research in Iran. 2024; 4202-4213. https://civilica.com/doc/2013607/ [In Persian]
- Zafari M, Esmaeily A, Sadeghi-Niaraki S. An Overview of the Applications of Artificial Intelligence and Virtual Reality in Education. Educational Measurement and Evaluation Studies. 2021;11(36):89-116. https://doi.org/10.22034/emes.2021.251559 . [In Persian]
- Karimi, J., soltanian, L. Designing the Model of Human Resources Management of the Iranian Bodybuilding and Fitness Federation in the Digital Age. Human Resource Management in Sports, 2024; 11(2): 411-427. https://doi: 10.22044/shm.2024.14267.2628. [In Persian]