نوع مقاله : پژوهشی کاربردی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشکده علوم ورزشی ،دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

3 استاد مدیریت ورزشی، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

10.22044/shm.2024.14364.2631

چکیده

هدف : هدف از پژوهش ﺣﺎﺿﺮ طراحی مدل شاخص های توسعه منابع انسانی در سیستم بسکتبال عراق می باشد. از نظر هدف کاربردی و به صورت کیفی اجرا شده است.

روش شناسی: نمونه گیری هدفمند و به شیوه گلوله برفی انجام گرفته است. مصاحبه ها در نفر 15به اشباع نظری رسید ولی برای اطمینان بیشتر تا نفر 17 ادامه پیدا کرد. برای کد گذاری ها از نرم افزار مکس کیودا استفاده گردید و مدل نهایی طراحی شد. برای محاسبه پایایی داده های بدست آمده از روش بازآزمون و روایی داده های از چهار معیار قضاوت لینکن و گوبا (1985) که شامل؛ باورپذیری، قابلیت انتقال ، قابلیت تأیید و قابلیت اطمینان می باشد استفاده شده است.پس از تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی اولیه توسط پژوهشگر در نهایت کد باز، محوری و انتخابی شناسایی شدند.

یافته ها: از تحلیل داده ها 68 کد باز و16کد محوری و 5کد انتخابی شامل ]مدیران و کارکنان(سازماندهی، برنامه ریزی، مالی)، داوران(آموزش، تعهد، علمی)، تماشاگران (امکانات، خدمات، احساسات)، بازیکنان(ارتقاء و پرورش، کارکردی، اقتصادی)، مربیان(فنی، تخصص، حمایت، روانشناختی) [ بدست آمد.

نتیجه گیری: بعد اصلی در زمینه توسعه منابع انسانی در سیستم بسکتبال توجه به بعد مدیریت می باشد و با تمرکز بر مدیریت صحیح در منابع انسانی استعدادها شناسایی و عملکرد کارکنان ارتقاء می یابد

کلیدواژه‌ها

موضوعات