نوع مقاله : مقاله مستقل

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان

2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

چکیده

هدف: هدف کلی این پژوهش شناسایی الزامات مدیریت میان‌فرهنگی در عرصه ورزش بوده است.
روش ­شناسی: این پژوهش کیفی و اکتشافی با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان حوزة فرهنگ و ورزش بوده و با توجه به ماهیت پژوهش تعداد 14 نفر به عنوان شرکت­کننده و به صورت هدفمند تا رسیدن به مرحله اشباع نظری مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در فرایند تحقیق، مصاحبه نیمه ساختارمند بود. از روش توافق درون موضوعی جهت اطمینان از پایایی یافته­ها استفاده گردید؛. همچنین از معیار اعتمادپذیری یا قابلیت اعتماد که در برگیرنده­ چهار معیار جداگانه اما به هم مرتبط است و عبارتند از، معیارهای باورپذیری، اطمینان­پذیری، انتقال­پذیری و تأییدپذیری، جهت ارجاع به ارزیابی کیفیت نتایج کیفی استفاده شد.
 یافته ­ها: تحلیل مضمون داده­ها با روش برون و کلارک (2006) منجر به استخراج 82 کد، 11 مضمون فرعی و چهار مضمون اصلی شد. یافته­ها نشان داد که الزامات مدیریت میان‌فرهنگی در عرصه ورزش شامل "عوامل فرهنگی"، "روابط و تعاملات اثربخش"، "ملاحظات اخلاقی"، و "انعطاف­پذیری" می­باشند.
نتیجه­ گیری: با عنایت به جهانی بودن پدیده ورزش و لزوم اشراف بر چگونگی سازگاری و هماهنگی اقشار مختلف فعّال در حوزه ورزش با تفاوت­های فرهنگی رایج در محیط ورزش، توجّه به الزامات و ملاحظات مختلف استخراج شده در این مطالعه می­تواند در راستای سازگاری فرهنگی و تلاش در جهت کاهش تعارضات فرهنگی در ورزش از ضرورت قابل­توجّهی برخوردار باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Babbitt DG. Intercultural communication and sport coaching in high-context (Japan) and low-context cultures (United States): A narrative literature review. International Journal of Coaching Science. 2023 Jan; 17(1): 51-70. https://www.dbpia.co.kr/Journal/articleDetail?nodeId=NODE11213971
  2. Weese WJ. Internationalizing Sport Management Programs: No Longer a Luxury, But a Necessity. Sport Management Education Journal. 2020; 14(2): 79-84. https://doi.org/10.1123/smej.2019-0044
  3. Harris, M. (1983). Cultural anthropology. New York: Harper & Row.
  4. Jarvie G. Sport, soft power and cultural relations. Journal of Global Sport Management. 2021 Jul 5:1-8. https://doi.org/10.1080/24704067.2021.1952093
  5. Thomas DR, Dyall L. Culture, ethnicity, and sport management: A New Zealand perspective. Sport Management Review. 1999; 2(2):115-32.
  6. Taylor, T., & Toohey, K. (1999). Sport, gender, and cultural diversity: Exploring the nexus. Journal of Sport Management, 13, 1–17.
  7. Arasaratnam-Smith LA. Intercultural competence: An overview. Intercultural competence in higher education. 2017 Jul; 20: 7-18.
  8. Hass J. Culture of Fairness: Sport in Foreign Policy-Opportunities and Challenges: Conference Report, Brussels 10 December 2014. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-51196-2
  9. Lovin D, Busila AV, Sava V. Culture shock, adaptation, and organizational performance in sport: A psychological perspective. Technological Forecasting and Social Change. 2023 May 1; 190: https://doi.org/10.1016/j.techfore.2023.122403
  10. Graf A. Screening and training inter-cultural competencies: Evaluating the impact of national culture on inter-cultural competencies. The International Journal of Human Resource Management. 2004 Sep 1; 15(6): 1124-48. https://doi.org/10.1080/09585190410001677340
  11. Bell R. A semiotic and critical approach to teaching intercultural management. European Journal of Cross-Cultural Competence and Management 10. 2014 Jan 1; 3(1): 18-39. https://doi.org/10.1504/EJCCM.2014.063388
  12. Horne, J. (1996). Kicking racism out of soccer in England and Scotland. Journal of Sport and Social Issues, 20, 45–68.
  13. Rimer, E. (1996). Discrimination in major league baseball: Hiring standards for major league managers, 1975–1994. Journal of Sport and Social Issues, 20, 118–133.
  14. Paraschak, V. (1997). Variations in race relations: Sporting events for native peoples in Sociology of Sport Journal, 14, 1–21.
  15. Hopkins SA, Hopkins WE, Hoffman KD. Domestic inter‐cultural service encounters: an integrated model. Managing Service Quality: An International Journal. 2005 Aug 1; 15(4): 329-43. https://doi.org/10.1108/09604520510606817
  16. Vuckovic A. Inter‐cultural communication: a foundation of communicative action. Multicultural Education & Technology Journal. 2008 Apr 11; 2(1): 47-59. https://doi.org/10.1108
  17. Jugo TD. Cultural Intelligence: The Psychology of Cultural Shock in Athletes. Science in tennis. 2011:10. http://stms-web.org/pdf/JMST-February2011.pdf#page=10
  18. Lukianets H, Lukianets T. Global communication competence: a framework of intercultural skills development in sport and tourism higher education. Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ. 2020; 20(2): 77-85. https://doi.org/10.17309/tmfv.2020.2.03
  19. Wang H, Huang Y, Yang Y, Li Y. Research on the inter-cultural communication of yanzhao traditional sports culture under the background of the winter Olympics. Advances in Physical Education. 2021; 11(2): 261-7. 4236/ape.2021.112021
  20. Hammerschmidt J, Durst S, Kraus S, Puumalainen K. Professional football clubs and empirical evidence from the COVID-19 crisis: Time for sport entrepreneurship? Technological Forecasting and Social Change. 2021 Apr 1; 165: 120572. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.120572
  21. Jaberi A, Manzeli Z. The Effect of Media Literacy on Self-control of Football Fans in Virtual Space with the Mediating Role of Cultural Capital. Communication Management in Sport Media. 2022; (Article in press). doi: 10.30473/jsm.2022.64270.1630
  22. Gallois, C, Callan V. (1997). Communication and culture: A guide for practice. Chichester, UK: Wiley.
  23. Braun V, Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 2006; 3: 77-101.
  24. Boyatzis R. Transforming Qualitative Information: Thematic analysis and code development. Thousand Oaks: Sage Publications. 1998; 89.
  25. Guba, E. G. and Y. S. Lincoln (2005). Paradigmatic Controversies, Contradictions, and Emerging Confluences. In N. k. Denzin Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of Qualitative Research. Third Edition, Thousand Oaks, CA: Sage. P: 194.
  26. Beisel A, Grainger A, Morris SP. Developing, designing, and delivering a high-impact short-term, faculty-led study abroad for sport management students: Going global. InSport Management Education 2022 Jan 27 (pp. 86-109). Routledge.
  27. Miike Y. Intercultural communication ethics: an Asiacentric perspective. The Journal of International Communication. 2019 Jul 3; 25(2): 159-92. 1080/13216597.2019.1609542
  28. Nam KA, Weaver G. Major ethical issues in the field of intercultural relations: An exploratory study. International Journal of Intercultural Relations. 2015 Sep 1; 48: 58-74. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2015.03.015
  29. Bell R. A semiotic and critical approach to teaching intercultural management. European Journal of Cross-Cultural Competence and Management 10. 2014 Jan 1; 3(1):18-39.
  30. Huang, Y. P. (2008). From “Hard Communication Times” to “Soft Communication Times”: Inquiring about Historically “Hard Communication” Phenomenon Trend. Jilin Normal University Journal (Humanities & Social Science Edition), 2, 34-38.
  31. Hinkson M. New media projects at Yuendumu: Inter-cultural engagement and self-determination in an era of accelerated globalization. Continuum: Journal of Media & Cultural Studies. 2002 Jun 1; 16(2): 201-20. https://doi.org/10.1080/10304310220138769