نوع مقاله : مقاله مستقل

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان

2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

10.22044/shm.2024.14396.2637

چکیده

هدف: هدف کلی این پژوهش شناسایی الزامات مدیریت میان-فرهنگی در عرصة ورزش بوده است.

روش‌شناسی: این پژوهش کیفی و اکتشافی با استفاده از روش تحلیل تماتیک انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش شامل متخصصان حوزة فرهنگ و ورزش بوده و با توجه به ماهیت پژوهش تعداد 14 نفر به عنوان شرکت‌کننده و به صورت هدفمند تا رسیدن به مرحله اشباع نظری مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در فرایند تحقیق، مصاحبه نیمه ساختارمند بود. از روش توافق درون موضوعی جهت اطمینان از پایایی یافته‌ها استفاده گردید. همچنین از معیار اعتمادپذیری یا قابلیت اعتماد که در برگیرنده‌ چهار معیار جداگانه اما به هم مرتبط می‌باشد و عبارتند از، معیارهای باورپذیری، اطمینان‌پذیری، انتقال‌پذیری و تأییدپذیری، جهت ارجاع به ارزیابی کیفیت نتایج کیفی استفاده شد.

یافته‌ها: تحلیل تماتیک داده‌ها با روش برون و کلارک (2006) منجر به استخراج 82 کد، 11 تمِ فرعی و چهار تمِ اصلی شد. یافته‌ها نشان داد که الزامات مدیریت میان-فرهنگی در عرصة ورزش شامل "عوامل فرهنگی"، "روابط و تعاملات اثربخش"، "ملاحظات اخلاقی"، و "انعطاف‌پذیری" می‌باشند.

نتیجه‌گیری: با عنایت به جهانی بودن پدیدة ورزش و لزوم اشراف بر چگونگی سازگاری و هماهنگی اقشار مختلف فعّال در حوزة ورزش با تفاوت‌های فرهنگی رایج در محیط ورزش، توجّه به الزامات و ملاحظات مختلف استخراج شده در این مطالعه می‌تواند در راستای سازگاری فرهنگی و تلاش در جهت کاهش تعارضات فرهنگی در ورزش از ضرورت قابل‌توجّهی برخوردار باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات