نوع مقاله : مقاله مستقل

نویسندگان

1 استادیار مدیریت ورزشی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران.

3 دانشگاه گنبد کاووس

10.22044/shm.2024.14421.2638

چکیده

این پژوهش با هدف مطالعه نقش ناامنی شغلی در خستگی عاطفی و رفتارهای انحرافی در محیط کار معلمان تربیت‌بدنی حق‌التدریس انجام شد.

این مطالعه کاربردی با بهره‌گیری از روش تحقیق پیمایشی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان تربیت‌بدنی حق‌التدریس آقا و خانم شاغل در مدارس ابتدایی و متوسطه استان گلستان بود. تمامی جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری داده‌های پژوهش شامل پرسش‌نامه‌های ناامنی شغلی (بلوتنبرگ و ریچتر، 2020)، خستگی عاطفی (هیلز، 2014) و رفتارهای انحرافی (توسلئا و همکاران، 2015) بود. روایی پرسش‌نامه‌ها توسط پنج متخصص مدیریت ورزشی تأیید شد و در یک مطالعه مقدماتی ضرایب آلفای کرونباخ 77/0، 82/0 و 79/0 به ترتیب برای متغیرهای پژوهش برآورد شد. تحلیل داده‌های گردآوری شده به شکل توصیفی و استنباطی با استفاده از دو نرم‌افزار آماری اس‌پی‌اس‌اس (نسخه 25) و اسمارت پی‌ال‌اس انجام گردید.

نتایج پژوهش نشان داد اثر ناامنی شغلی بر خستگی عاطفی معلمان ورزش حق‌التدریس مثبت و معنی‌دار است. همچنین نتایج مشخص نمود ناامنی شغلی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار معلمان ورزش حق‌التدریس اثر مثبت و معنی‌داری دارد. در نهایت، اثر مثبت و معنی‌دار ناامنی شغلی بر رفتارهای انحرافی در محیط کار معلمان ورزش حق‌التدریس با نقش میانجی خستگی عاطفی تأیید گردید.

می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد نادیده گرفتن امنیت شغلی در معلمان ورزش می‌تواند به مرور زمان موجب خستگی عاطفی این معلمان شده و احتمال درگیر شدن آن‌ها در رفتارهای انحرافی را افزایش دهد؛ لذا در نظر گرفتن معیارهایی برای تبدیل وضعیت معلمان ورزش حق‌التدریس از سوی وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد می‌گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات