نوع مقاله : مقاله مستقل

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، داشگاه رازی، کرمانشاه

2 دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه رازی

10.22044/shm.2024.14612.2647

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر تبیین عوامل موثر بر مهاجرت نخبگان ورزشی کشور عراق بود.

روش شناسی: روش تحقیق کیفی است. جامعه آماری پژوهش حاضر صاحب نظران (ورزشکاران و اساتید متخصص) در زمینه ورزش نخبه می‌باشند. جهت نمونه‌گیری برای انجام مصاحبه‌های عمیق از روش نمونه‌گیری گلوگه برفی استفاده شد. ابزار تحقیق مصاحبه بود که از 16 نفر به عمل آمد. روایی ابزار پژوهش(مصاحبه)، توسط مصاحبه‌شوندگان و سپس اساتید متخصص، تأیید گردید و برای سنجش پایایی از روش توافق درون موضوعی استفاده شد که مطابق این روش مقدار پایایی برابر با 89/0 بود. در راستای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش نظریه داده بنیاد استفاده شد.

یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد که عوامل موثر بر مهاجرت نخبگان ورزشی کشور عراق شامل: مشکلات اقتصادی، مشکلات اجتماعی، مشکلات فرهنگی در جامعه، سیستم سیاسی ناکارآمد، ضعف در سیستم مدیریتی و عوامل روانشناختی می-باشد و راهکارهای مهاجرت نخبگان ورزشی کشور عراق شامل: توسعه اقتصاد کشور عراق، بهبود وضعیت اجتماعی جامعه، توسعه فرهنگ ورزش کردن، سیاست‌گذاری حرفه‌ای در ورزش، بهبود وضعیت سیستم مدیریتی کشور عراق و ترویج امید و انگیزه در بین ورزشکاران نخبه می‌باشد. که این مقوله‌ها خود شامل 30 مفهوم و 119 عامل یا کد باز هستند.

نتیجه گیری: بر اساس یافته‌های این پژوهش نتیجه می‌گیریم باید سیاست‌گذاری‌های کلان و اقدامات موثری جهت ارتقای سطح کیفیت زندگی اجتماعی و حرفه‌ای ورزشکاران نخبه صورت پذیرد و همچنین مدیران با حمایت مالی و اقتصادی از آن‌ها شرایط را برای توسعه ورزش عراق در سطوح نخبه و قهرمانی محیا سازند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات