نوع مقاله : پژوهشی کاربردی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

2 استاد مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه. ایران.

10.22044/shm.2024.14899.2666

چکیده

هدف: هدف این تحقیق طراحی مدل روابط بین مدیریت کوانتومی با رفتار شهروندی سازمانی و عدالت سازمانی کارکنان وزارت ورزش عراق بود.

روش شناسی: روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه‌ی جمع آوری دادهها توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه اماری تحقیق حاضر کلیه کارمندان و مدیران وزارت ورزش و جوانان کشور عراق به تعداد 496 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 392 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گرداوری داده‌های تحقیق از پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پادساکوف (2000)، عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) و مهارت‌های کوانتومی مدیریت، شلتون و دارلینگ (۲۰۰۰) استفاده شد. پایایی پرسشنامه‌ها با آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. روایی پرسشنامه‌ها با نظرات 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و دبیران تربیت بدنی مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزار پی آل اس انجام شد

یافته‌ها: نتایج نشان داد، بین مدیریت کوانتومی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. عدالت سازمانی نقش میانجی در ارتباط بین مدیریت کوانتومی با رفتار شهروندی دارد.

نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان اظهار کرد هر چه مدیران وزارت ورزش عراق از شیوه‌های مدیریت کوانتومی استفاده کنند، میزان رفتار شهروند سازمانی کارکنان نیز افزایش پیدا می‌کند. با این حال باید زمینه عدالت سازمانی فراهم شود تا اثرات مدیریت کوانتومی بر رفتار شهروندی مشهود باشد. لذا با پیاده‌سازی مدیریت کوانتومی در بستر عدالت سازمانی، وزارت ورزش عراق می‌تواند به بهبود عملکرد سازمانی و افزایش رفتار شهروند سازمانی کارکنان دست یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات