آتوسا قاسمی نژاددهکردی؛ علی محمد امیرتاش؛ محمد علی اصلانخانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثرعدالت سازمانی بر رفتار ضد تولید با میانجیگری عواطف شغلی بود. روششناسی: جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خوزستان بود که تعداد 240 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از مقیاسهای استانداردی که روایی و پایایی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثرعدالت سازمانی بر رفتار ضد تولید با میانجیگری عواطف شغلی بود. روششناسی: جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خوزستان بود که تعداد 240 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از مقیاسهای استانداردی که روایی و پایایی آنها توسط سایر محققین گزارش گردیده بود از قبیل، مقیاس کجروی در محیط کار، پرسشنامه عدالت سازمانی و مقیاس عواطف شغلی استفاده شد. طرح پژوهش، طرح همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) است. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از نرمافزارهای SPSS ویراست 21 و AMOS ویراست 21 انجام گرفت. از روشهای آماری توصیفی میانگین، انحراف معیار، بزرگترین و کوچکترین نمرهها و همچنین در سطح آمار استنباطی از ضریب همبستگی دو متغیری پیرسون و الگویابی معادلات ساختاری استفاده به عمل آمده است. روابط واسطهای در الگوی پیشنهادی با استفاده از روش بوت استراپ آزموده شدند. یافتهها: یافتهها نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با دادهها برخوردار است. آنگونه که نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهند، عدالت سازمانی مستقیم و همچنین با میانجیگری عواطف مثبت و منفی بر رفتار ضد تولید اثر میگذارد. نتیجهگیری: توصیه میشود تمهیداتی برای اجرای عدالت در سازمان اندیشیده شود، مدیران سازمانها کارگاههای آموزشی جهت آموزش ایجاد حفظ عاطفه مثبت به کارکنان برگزار کنند و جهت کاهش رفتارهای ضد تولید آمران رفتارهای ضد تولید را تنبیه و مجازات نمایند.
سمانه خمارباقی؛ لیلا صباغیان راد؛ علی محمد امیرتاش؛ دنیا پاداش
چکیده
هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین سهم نسبی مهارت مدیریت بر خود در عوامل نگهدارنده شغلی معلمان تربیتبدنی شهرستانهای استان تهران انجامگرفت.
روششناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل 1719 معلم تربیتبدنی آموزشوپرورش شهرستانهای استان تهران بود. از میان آنها طبق جدول مورگان 315 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ـ طبقهای برگزیده شدند. ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین سهم نسبی مهارت مدیریت بر خود در عوامل نگهدارنده شغلی معلمان تربیتبدنی شهرستانهای استان تهران انجامگرفت.
روششناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل 1719 معلم تربیتبدنی آموزشوپرورش شهرستانهای استان تهران بود. از میان آنها طبق جدول مورگان 315 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ـ طبقهای برگزیده شدند. ابزار گردآوری دادهها دو پرسشنامه عوامل نگهدارنده شغلی اینگلس و همکاران (1996) و مدیریت بر خود مزو (2005) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط 12 نفر از اساتید خبره مدیریت ورزشی تأیید شد و پایایی بهوسیله آزمون آلفای کرونباخ بهترتیب )92/0 =α( و )84/0 =α) حاصل گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافتهها: ضریب همبستگی چندگانه نشان داد که بین نظارت بر خود، خودارزیابی و خودتقویتی با عوامل نگهدارنده شغلی رابطه مثبت و معناداری (10/0=p ،501/0=r) وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که 1/25 درصد از واریانس عوامل نگهدارنده شغلی مربوط به مؤلفههای مدیریت بر خود است و نظارت بر خود در پیشبینی تغییرات عوامل نگهدارنده شغلی نسبت به متغیرهای دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار است (001/0= p ،299/0=β).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق، به نظر میرسد توجه و اهتمام به معیارهای مهارت مدیریت بر خود بهعنوان پیشبین مهم نگهدارنده شغلی در معلمان تربیت بدنی از اهمیت ویژهای برخوردار است.