نوع مقاله : پژوهشی کاربردی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
2 استادیار دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
3 دانشیار دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
4 مربی مدیریت ورزشی گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه زنجان
چکیده
هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین سهم نسبی مهارت مدیریت بر خود در عوامل نگهدارنده شغلی معلمان تربیتبدنی شهرستانهای استان تهران انجامگرفت.
روششناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل 1719 معلم تربیتبدنی آموزشوپرورش شهرستانهای استان تهران بود. از میان آنها طبق جدول مورگان 315 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ـ طبقهای برگزیده شدند. ابزار گردآوری دادهها دو پرسشنامه عوامل نگهدارنده شغلی اینگلس و همکاران (1996) و مدیریت بر خود مزو (2005) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط 12 نفر از اساتید خبره مدیریت ورزشی تأیید شد و پایایی بهوسیله آزمون آلفای کرونباخ بهترتیب )92/0 =α( و )84/0 =α) حاصل گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافتهها: ضریب همبستگی چندگانه نشان داد که بین نظارت بر خود، خودارزیابی و خودتقویتی با عوامل نگهدارنده شغلی رابطه مثبت و معناداری (10/0=p ،501/0=r) وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که 1/25 درصد از واریانس عوامل نگهدارنده شغلی مربوط به مؤلفههای مدیریت بر خود است و نظارت بر خود در پیشبینی تغییرات عوامل نگهدارنده شغلی نسبت به متغیرهای دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار است (001/0= p ،299/0=β).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق، به نظر میرسد توجه و اهتمام به معیارهای مهارت مدیریت بر خود بهعنوان پیشبین مهم نگهدارنده شغلی در معلمان تربیت بدنی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
کلیدواژهها