پژوهشی کاربردی
رحیم رمضانی نژاد؛ سعید مهرابی دلجو؛ سید مهدی محمدی؛ کاظم هژبری
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی و میزان فعالیت بدنی با کیفیت زندگی و کیفیت زندگی کاری افراد شرکتکننده در ورزش همگانی بود.
روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش طبق آمار هیئت ورزشهای همگانی، 1200 نفر شرکتکننده سازمانیافته در برنامههای ورزش همگانی رشت بودند که تعداد 350 نفر ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی و میزان فعالیت بدنی با کیفیت زندگی و کیفیت زندگی کاری افراد شرکتکننده در ورزش همگانی بود.
روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش طبق آمار هیئت ورزشهای همگانی، 1200 نفر شرکتکننده سازمانیافته در برنامههای ورزش همگانی رشت بودند که تعداد 350 نفر بهطور تصادفی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند و درنهایت نتایج مربوط به 280 پرسشنامه (80 درصد) مورد تحلیل آماری قرار گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامههای وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی، میزان فعالیت بدنی، کیفیت زندگی و کیفیت زندگی کاری والتون (1973) بودند. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، تی مستقل، کروسکال والیس و آزمون اندازهگیری مکرر در سطح معناداری 05/0α ≤ انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد، رابطۀ بین وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی با کیفیت زندگی (15/0r=) و کیفیت زندگی کاری (14/0r=) و رابطۀ میزان فعالیت بدنی با کیفیت زندگی (17/0r=) و کیفیت زندگی کاری (11/0r=) مثبت، پایین و معنادار بود. البته بین کیفیت زندگی و کیفیت زندگی کاری رابطۀ مثبت، بالا و معناداری مشاهده شد (59/0r=). همچنین بین وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی با میزان فعالیت رابطه معناداری وجود نداشت.
نتیجهگیری: فعالیت بدنی بدون توجه به وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی افراد، میتواند کیفیت زندگی و کیفیت زندگی کاری را ارتقاء دهد. البته سایر عوامل اجتماعی ـ اقتصادی نیز میتواند کیفیت زندگی و کیفیت زندگی کاری را پیشبینی کند.
پژوهشی کاربردی
سمانه خمارباقی؛ لیلا صباغیان راد؛ علی محمد امیرتاش؛ دنیا پاداش
چکیده
هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین سهم نسبی مهارت مدیریت بر خود در عوامل نگهدارنده شغلی معلمان تربیتبدنی شهرستانهای استان تهران انجامگرفت.
روششناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل 1719 معلم تربیتبدنی آموزشوپرورش شهرستانهای استان تهران بود. از میان آنها طبق جدول مورگان 315 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ـ طبقهای برگزیده شدند. ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر باهدف تعیین سهم نسبی مهارت مدیریت بر خود در عوامل نگهدارنده شغلی معلمان تربیتبدنی شهرستانهای استان تهران انجامگرفت.
روششناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل 1719 معلم تربیتبدنی آموزشوپرورش شهرستانهای استان تهران بود. از میان آنها طبق جدول مورگان 315 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ـ طبقهای برگزیده شدند. ابزار گردآوری دادهها دو پرسشنامه عوامل نگهدارنده شغلی اینگلس و همکاران (1996) و مدیریت بر خود مزو (2005) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط 12 نفر از اساتید خبره مدیریت ورزشی تأیید شد و پایایی بهوسیله آزمون آلفای کرونباخ بهترتیب )92/0 =α( و )84/0 =α) حاصل گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافتهها: ضریب همبستگی چندگانه نشان داد که بین نظارت بر خود، خودارزیابی و خودتقویتی با عوامل نگهدارنده شغلی رابطه مثبت و معناداری (10/0=p ،501/0=r) وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که 1/25 درصد از واریانس عوامل نگهدارنده شغلی مربوط به مؤلفههای مدیریت بر خود است و نظارت بر خود در پیشبینی تغییرات عوامل نگهدارنده شغلی نسبت به متغیرهای دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار است (001/0= p ،299/0=β).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق، به نظر میرسد توجه و اهتمام به معیارهای مهارت مدیریت بر خود بهعنوان پیشبین مهم نگهدارنده شغلی در معلمان تربیت بدنی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
پژوهشی کاربردی
محمدحسین شوهانی؛ سردار محمدی؛ پریوش نوربخش
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق، بررسی رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش کارکنان وزارت ورزش و جوانان است.
روششناسی: تحقیق حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد که بهصورت میدانی انجامگرفته است. جامعۀ آماری این تحقیق را کلیۀ کارکنان وزارت ورزش و جوانان به تعداد 746 نفر تشکیل دادند و تعداد 255 نفر از این افراد به روش نمونهگیری تصادفی ساده ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق، بررسی رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش کارکنان وزارت ورزش و جوانان است.
روششناسی: تحقیق حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد که بهصورت میدانی انجامگرفته است. جامعۀ آماری این تحقیق را کلیۀ کارکنان وزارت ورزش و جوانان به تعداد 746 نفر تشکیل دادند و تعداد 255 نفر از این افراد به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از دو پرسشنامه فرهنگ سازمانی (دنیسون، 2000) و مدیریت دانش (حداد، 2007)، استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، نمودارها و جداول) و آمار استنباطی (آزمون کلموگروف اسمیرنوف و همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده)، استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بین مؤلفههای فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش کارکنان وزارت ورزش و جوانان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و نیز مؤلفههای فرهنگ سازمانی قادر به پیشبینی معنیدار مدیریت دانش میباشند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج، میتوان اذعان نمود که فرهنگ سازمانی میتواند در افزایش مدیریت دانش کارکنان نقش مؤثری داشته باشد. به بیان دیگر، برای پیادهسازی چرخۀ مدیریت دانش در این سازمان، توجه ویژه به فرهنگ سازمانی ضروری است.
پژوهشی کاربردی
مجید رجبی؛ مهرزاد حمیدی؛ مجید جلالی فراهانی
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر، بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی با رضایت شغلی و عجینشدن با شغل مدیران تربیتبدنی دانشگاهها بود. همچنین بررسی این مطلب که رضایت شغلی و عجینشدن با شغل، چگونه تعهد سازمانی را پیشبینی میکنند.
روششناسی: روش تحقیق همبستگی، به لحاظ هدف کاربردی و روش جمعآوری اطلاعات میدانی بود. جامعه آماری را مدیران ...
بیشتر
هدف: هدف از تحقیق حاضر، بررسی ارتباط بین تعهد سازمانی با رضایت شغلی و عجینشدن با شغل مدیران تربیتبدنی دانشگاهها بود. همچنین بررسی این مطلب که رضایت شغلی و عجینشدن با شغل، چگونه تعهد سازمانی را پیشبینی میکنند.
روششناسی: روش تحقیق همبستگی، به لحاظ هدف کاربردی و روش جمعآوری اطلاعات میدانی بود. جامعه آماری را مدیران تربیتبدنی دانشگاهها تشکیل داد. حجم نمونه برابر با کل جامعه و بهصورت کلشمار تعیینشد ( 67 نفر ). از 3 پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی مینه سوتا (ویس و همکاران،1967)، عجینشدن با شغل (لاداهل و کجنر، 1965) و تعهد سازمانی (مودای و همکاران، 1979) استفاده شد. تحلیل دادهها بااستفاده از آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی انجامگرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد رابطه مثبت و معنیداری بین رضایت شغلی با تعهد سازمانی (313/0r=)، رضایت شغلی با عجینشدن با شغل (531/0r=) و تعهد سازمانی با عجینشدن با شغل (384/0r=) وجود دارد. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد متغیر رضایت شغلی 6/47 درصد و عجینشدن با شغل 8/26 درصد از واریانس تعهد سازمانی را پیشبینی میکنند. بهطور کلی، رضایت شغلی و عجینشدن با شغل پیشبینیکننده تعهد سازمانی بودند.
نتیجهگیری: دانشگاهها و اداره کل تربیتبدنی وزارت علوم میتوانند بالا بودن تعهد سازمانی و رضایت شغلی مدیران را بهعنوان یک پتانسیل در نظر بگیرند. همچنین به منظور متعهدبودن مدیران به سازمان، باید به دو متغیر رضایت شغلی و عجینشدن با شغل آنان توجه شود.
پژوهشی کاربردی
فریبرز فتحی؛ میرحسن سید عامری؛ آرمان ویسی
چکیده
هدف:هدف از این تحقیق، بررسی ابعاد مسیرهای پیشرفت شغلی کارکنان ادارات کل ورزش وجوانان شمالغرب ایران میباشد.
روششناسی: روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی بود که به شیوه میدانی انجامشد. جامعه آماری شامل 320 نفر از کارکنان مرد و زن ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور بودند که بر اساس روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند 263 نفر انتخابشدند. ...
بیشتر
هدف:هدف از این تحقیق، بررسی ابعاد مسیرهای پیشرفت شغلی کارکنان ادارات کل ورزش وجوانان شمالغرب ایران میباشد.
روششناسی: روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی بود که به شیوه میدانی انجامشد. جامعه آماری شامل 320 نفر از کارکنان مرد و زن ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور بودند که بر اساس روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند 263 نفر انتخابشدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه مسیرهای پیشرفت شغلی شاین (1990)، بود. جهت تحلیل دادهها از آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی (کلموگروف ـ اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل، t تک نمونهای و تحلیل واریانس یک طرفه) استفادهشد.
یافتهها: 1- نتایج ضریب همبستگی پیرسون بر وجود رابطه مثبت و معناداری بین مسیرهای ترقی شغلی کارکنان در سطح (05/0α<) دلالت دارد. 2- نتایج آزمون آماری تی تک نمونهای نشانداد بین مؤلفههای تحقیق، تنها در میان چهار مؤلفه مسیرهای شغلی، امنیت - ثبات (001/0p= ،26/5t=) فنی/کارکردی (005/0p= ،19/4t=) خلاقیت (001/0p= ،8/5t=) و تنوع- چالش محض (03/0p= ،19/4t=) تفاوت معنیداری وجود دارد. 3- نتایج آزمون تی مستقل نشانداد که تفاوت معنیداری بین میانگین مسیرهای ترقی شغلی کارکنان از لحاظ وضعیت تأهل (05/0p= ،19/4r=) و جنسیت (05/0p= ،61/0r=) در سطح ( 05/0α<) وجود ندارد؛ همچنین نتایج تحلیل واریانس نشان داد، تفاوت معنیداری بین میانگین مسیرهای پیشرفت شغلی کارکنان بر حسب سن (15/0p= ،75/1F=)، تحصیلات (98/0p= ،09/0F=) و سنوات خدمت (2/0p= ،5/1F=) وجود ندارد. تنها در مؤلفه محل خدمت (001/0p= ،82/1F=) تفاوت معناداری وجود داشت.
نتیجهگیری: بهطور کلی میتوان گفت بهتر است، مدیران ادارات کل ورزش و جوانان شمال غرب میان مؤلفههای مسیر پیشرفت شغلی کارکنان، برای مؤلفههای فنی/ کارکردی، خلاقیت، تنوع و امنیت، اهمیت بیشتری قائل شوند.
پژوهشی کاربردی
محمد هادی قاسمی؛ علی اصغر درودیان؛ سیده شادی مرتضوی
چکیده
هدف: جو سازمانی، یکی از ویژگیهای مهم مجموعههای نظاممند انسانی است و ارزیابی آن به شناخت عوامل متنوع بر هر سازمانی کمک میکند. از اینرو، هدف از تحقیق حاضر، مطالعه رابطه جو سازمانی و اعتماد دوگانه (افقی ـ عمودی) از دیدگاه اعضای فدراسیونهای برتر المپیکی ایران (کشتی، وزنهبرداری، تکواندو و دو و میدانی) بود.
روششناسی: ...
بیشتر
هدف: جو سازمانی، یکی از ویژگیهای مهم مجموعههای نظاممند انسانی است و ارزیابی آن به شناخت عوامل متنوع بر هر سازمانی کمک میکند. از اینرو، هدف از تحقیق حاضر، مطالعه رابطه جو سازمانی و اعتماد دوگانه (افقی ـ عمودی) از دیدگاه اعضای فدراسیونهای برتر المپیکی ایران (کشتی، وزنهبرداری، تکواندو و دو و میدانی) بود.
روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان فدراسیونهای برتر المپیکی ایران (کشتی، وزنهبرداری، تکواندو و دو و میدانی)، شامل 88 نفر بودند که نمونه آماری بهصورت تمامشمار و برابر با جامعه آماری در نظر گرفتهشد. برای جمعآوری اطلاعات، از سه پرسشنامه استاندارد جو سازمانی مقیمی و رمضان (1390)، اعتماد بین فردی (افقی) مک آلیستر (1995) و پرسشنامه اعتماد به مافوق (عمودی) شورمن و بالینگر (2006) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی، در بخش آمار استنباطی از آزمون های کولموگروف-اسمیرنف جهت بررسی نرمال بودن توزیع دادهها، همبستگی پیرسون بهمنظور رابطهسنجی میان متغیرها و همچنین از آزمونهای تحلیل واریانس یکراهه و تعقیبی توکی جهت مقایسه میانگین نمرات جو سازمانی و اعتماد دوگانه استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحقیق نشانداد، بین جو سازمانی فدراسیونها با اعتماد دوگانه، شامل اعتماد بین فردی (افقی) و اعتماد به مافوق (عمودی)، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (001/0=P). در این بین، شدت رابطه بین جو سازمانی و اعتماد به مافوق چشمگیرتر بود (001/0=p ،363/0=r). بخش دیگری از نتایج نشان داد که از نظر متغیر اعتماد، بین فدراسیونهای مورد مطالعه تفاوت معناداری وجود نداشت (119/0=P)؛ اما از لحاظ جو سازمانی تفاوت معنادار وجود داشت (027/0=P).
نتیجهگیری: هرچه جو سازمانی حاکم در یک فدراسیون بهتر و سالم تر باشد، این انتظار وجود دارد که سطح بالاتری از اعتماد سازمانی نیز در آنجا وجود داشتهباشد.