عاطفه ابطحی نیا؛ سمانه راستگو
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش بررسی ارتباط هوش سازمانی بر اثربخشی سازمانی با بررسی نقش میانجی یادگیری سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبی بود.روش شناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی و طرح آن از نوع همبستگی است که به روش میدانی انجام گرفت. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبی می باشد (190 نفر) که از بین ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش بررسی ارتباط هوش سازمانی بر اثربخشی سازمانی با بررسی نقش میانجی یادگیری سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبی بود.روش شناسی: روش پژوهش حاضر توصیفی و طرح آن از نوع همبستگی است که به روش میدانی انجام گرفت. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ کارکنان ادارات ورزش و جوانان خراسان جنوبی می باشد (190 نفر) که از بین آن ها 123 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند.برای گردآوری داده ها پس از تأیید روایی و پایایی، از سه پرسشنامۀ هوش سازمانی کارل آلبرخت (2002)، اثربخشی سازمانی حمیدی (1382)ویادگیری سازمانی چیوا (2005) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSSوPLS استفاده گردید.یافته ها:نتایج نشان داد که هوش سازمانی بر یادگیری سازمانی تأثیرمستقیم و معناداری دارد، یادگیری سازمانی نیز بر اثربخشی سازمانی اثر مستقیم و معناداری دارد. همچنین ملاحظه گردید که هوش سازمانی بر اثربخشی سازمانی تأثیر مستقیم و معناداری دارد. در نهایت، نتایج بیانگر تأثیر غیرمستقیم ومعنادار هوش سازمانی بر اثربخشی سازمانی بواسطۀ یادگیری سازمانی بود.نتیجه گیری: یافتههای پژوهش بیانگر،اهمیت نقش یادگیری سازمانی به عنوان یک واسطه در ارتقای اثربخشی سازمانی است؛ بنابراین، ضم ن تقویت متغیرهای هوش سازمانی و یادگیری سازمانی می توان اثربخشی و به دنبال آن توانایی ادارات ورزش وجوانان را درپاسخگویی به نیازهای ورزشی جامعه توسعه داد.بنابراین،هوش سازمانی از یک طرف به صورت مستقل باعث بهبوداثربخشی سازمانی و از طرف دیگر به واسطۀ یادگیری سازمانی باعث این امر می شود .
زهرا سادات میرزا زاده؛ یاسر صفار
چکیده
چکیده:هدف : هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین هوش با یادگیری سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی بود. روش شناسی: روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. نمونه آماری به روش تمام شمار و برابر کل جامعه آماری (70نفر) در نظر گرفته شد. جمع آوری داده ها توسط پرسشنامه هوش سازمانی آلبرخت (٢٠٠٣)، (90/0=α) و یادگیری سازمانی دیان نیفه ...
بیشتر
چکیده:هدف : هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین هوش با یادگیری سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی بود. روش شناسی: روش تحقیق حاضر، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. نمونه آماری به روش تمام شمار و برابر کل جامعه آماری (70نفر) در نظر گرفته شد. جمع آوری داده ها توسط پرسشنامه هوش سازمانی آلبرخت (٢٠٠٣)، (90/0=α) و یادگیری سازمانی دیان نیفه (2001)، (92/0=α) انجام شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی وآمار استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون، اسپیرمن، و دو رشتهای نقطهای، کلوموگروف اسمیرنوف، و رگرسیون دو متغیره) استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد، بین هوش سازمانی و ابعاد آن (بینش استراتژی، چشمانداز مشترک، اتحاد و توافق، جرات و شهامت، کاربرد دانش و فشار عملکرد، میل به تغییر) با یادگیری سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین شاخص هوش سازمانی، 69% از واریانس شاخص یادگیری سازمانی را تبیین کرد. نتیجه گیری: نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان می دهد که توسعه ابعاد هوش سازمانی در سازمان ها قدرت یادگیری سازمانی را افزایش خواهد داد.
امین کلانی؛ عزت الله ترخانی؛ امیرمسعود محمدی شمس آبادی؛ سجاد طیبی
چکیده
هدف: تعیین ارتباط بین ابعاد قابلیتهای یادگیری و چابکی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی است و جامعه آماری آن را کلیة کارشناسان این وزارتخانه، در سال 1392 تشکیل دادند. با توجه به جدول مورگان، 169 نفر، نمونة آماری این پژوهش را تشکیل میدهند (169n=). ابزار جمعآوری اطلاعات، ...
بیشتر
هدف: تعیین ارتباط بین ابعاد قابلیتهای یادگیری و چابکی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی است و جامعه آماری آن را کلیة کارشناسان این وزارتخانه، در سال 1392 تشکیل دادند. با توجه به جدول مورگان، 169 نفر، نمونة آماری این پژوهش را تشکیل میدهند (169n=). ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد قابلیتهای یادگیری سازمانی (گومز، 2005) و چابکی سازمانی (اسپایدزر، 2007) بود که ضریب پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب (945/0α=) و (938/0α=) بهدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در سطح معنیداری (05/0p≤) انجام گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که خرده مقیاس دید سیستمی برای یادگیری سازمانی (45/0±48/2) و مدیریت کیفیت جامع برای چابکی سازمانی (57/0±62/2)، بیشترین میانگین را نسبت به دیگر مؤلفههای متغیر مورد نظر بهدست آوردند. همچنین یادگیری سازمانی رابطة معناداری با چابکی سازمان دارد (001/0p=، 816/0r=). با توجه به وجود رابطه همخطی بین متغیرها و فرض استقلال خطاها از یکدیگر، متغیرهای پیشبین (قابلیتهای یادگیری سازمانی)، 64% تغییر در میزان چابکی سازمانی را تبیین مینمایند. نتیجهگیری: با عنایت به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود، مسئولان و سیاستگذاران وزارت ورزش و جوانان توجه خاصی به عامل یادگیری کارکنان و ارائه شیوههای نو و خلاق برای اصلاح ساختار و عملکرد سازمان در جهت نیل به یک سازمان چابک داشته باشند.