کارکردهای مدیریت منابع انسانی در ورزش
مجتبی رجبی؛ زینب اصفهانی؛ فائزه عبدالله نژاد
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر رهبری تحولآفرین بر عملکرد شغلی معلمان تربیتبدنی با نقش میانجی هویت، اشتیاق کاری و تعدیل گری شخصیت فعال بود.روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی بود. دادهها از 208 معلم تربیتبدنی که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، جمعآوری شد. ابزار مورداستفاده در این تحقیق پرسشنامه بود که ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر رهبری تحولآفرین بر عملکرد شغلی معلمان تربیتبدنی با نقش میانجی هویت، اشتیاق کاری و تعدیل گری شخصیت فعال بود.روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی بود. دادهها از 208 معلم تربیتبدنی که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، جمعآوری شد. ابزار مورداستفاده در این تحقیق پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن نیز مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روش معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد رهبری تحولآفرین بر عملکرد شغلی، اشتیاق کاری و هویتسازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد و متغیرهای اشتیاق کاری و هویتسازمانی نیز بر عملکرد شغلی تاثیر مثبت و معناداری دارند همچنین شخصیت فعال بر اشتیاق کاری و هویتسازمانی تاثیر مثبت و معناداری داشته اما نقش تعدیل گر در رابطه بین رهبری تحولآفرین با هویتسازمانی و اشتیاق کاری ندارد. علاوه بر این اشتیاق کاری نقش میانجی و هویتسازمانی عدم میانجی در رابطه بین رهبری تحولآفرین با عملکرد شغلی دارند.نتیجهگیری: مدیران سازمانی با سبک رهبری تحول آفرین میتوانند در کارکنان اشتیاق و هویت ایجاد نموده و عملکرد آنها را برای دستیابی به نتایج پیشبینیشده و قابلتوجه ترغیب کنند همچنین معلمانی که دارای شخصیت فعال هستند بیشتر تعلق به کار خود داشته و به سازمان نیز هویت میبخشند.
حسن قاسمعلی پور؛ علی زارعی؛ فریده اشرف گنجویی
چکیده
هدف این تحقیق بررسی رابطه علی بین توانمندسازی کارکنان ادارات تربیت بدنی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ایران و خلاقیت با سبک های رهبری در آن می باشد.روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات علی بود که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق تعداد 800 نفر بود که شامل کلیه کارکنان ادارات تربیت بدنی واحدهای ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی رابطه علی بین توانمندسازی کارکنان ادارات تربیت بدنی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ایران و خلاقیت با سبک های رهبری در آن می باشد.روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات علی بود که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این تحقیق تعداد 800 نفر بود که شامل کلیه کارکنان ادارات تربیت بدنی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کشور بودند. حجم نمونه به وسیله فرمول کوکران تعداد 260 نفر به دست آمد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه بود، از شاخص های آماری چون فراوانی، میانگین و انحراف معیار استفاده شد. در بخش آمار استنباطی، نخست با استفاده از آزمون ﮐﻮﻟﻤﻮﮔروف اسمیرنوف به بررسی فرض نرمال بودن داده ها پرداخته شد. سپس، به منظور بررسی روابط دو متغیره و آزمون فرضیات از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، استفاده شد.یافته ها: در بررسی رابطه بین توانمندی کارکنان و خلاقیت کارکنان ادارات تربیت بدنی بر اساس نتایج به دست آمده از معادلات ساختاری ضریب مسیر بین توانمندی کارکنان و خلاقیت کارکنان برابر با 86/0 بود که این موضوع نشان دهنده ارتباط معنی دار بین این دو متغیر می باشد. در رابطه بین خلاقیت و سبک های رهبری نیز رابطه مثبت و معناداری بین متغیرها برقرار بود. همچنین نتایج نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین متغیر توانمندی کارکنان و سبک های رهبری در ادارات تربیت بدنی واحدهای دانشگاه آزاد کشور وجود دارد.