نوع مقاله : مقاله مستقل
نویسندگان
1 کارشناس ارشد
2 عضو هیئت علمی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین توانمندسازی و مؤلفههای آن (معنیدار بودن، شایستگی، استقلال و تأثیرگذاری) با امنیت شغلی در بین کارکنان ادارات تربیت بدنی استانهای کرمانشاه و ایلام بود.
روششناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است که در زمره پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد. جامعه آماری، کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان شهرستانهای استان کرمانشاه و ایلام بود که در سال (92-91)، 150 نفر بودند. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان 108 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادههای مربوط به توانمندسازی و امنیت شغلی، به ترتیب از پرسشنامههای اسپریتزر و همکاران و سورک و همکاران استفاده شد. دادههای گردآوری شده با آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد بین توانمندسازی و امنیت شغلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0=p و 706/0= r). بین احساس معنیدار بودن، شایستگی، استقلال (خودتعیینی) و تأثیرگذاری با امنیت شغلی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین نتیجه تحلیل رگرسیون نشان داد که بیش از 50 درصد از تغییرات امنیت شغلی به وسیله مؤلفههای توانمندسازی قابل تبیین و پیشبینی است.
نتیجهگیری: ادارات ورزش و جوانان میتوانند با سرمایهگذاری و توجه به بحث توانمندسازی کارکنان، تواناییهای کارکنان در انجام وظایف محوله برای ارتقای امنیت شغلی خود در سازمان را ارتقا بخشند. همچنین، نتایج این تحقیق نشان داد که توجه به ابعاد احساس معنیدار بودن، شایستگی، استقلال (خودتعیینی) و تأثیرگذاری بر پیامدها و نتایج سازمان، برای بهبود امنیت شغلی در کارکنان امری ضروری است.
کلیدواژهها