مقاله مستقل
ابوذر سوری؛ بهرام یوسفی؛ کیوان شعبانی مقدم
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین توانمندسازی و مؤلفههای آن (معنیدار بودن، شایستگی، استقلال و تأثیرگذاری) با امنیت شغلی در بین کارکنان ادارات تربیت بدنی استانهای کرمانشاه و ایلام بود. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است که در زمره پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد. جامعه آماری، کلیه کارکنان ادارات ورزش ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین توانمندسازی و مؤلفههای آن (معنیدار بودن، شایستگی، استقلال و تأثیرگذاری) با امنیت شغلی در بین کارکنان ادارات تربیت بدنی استانهای کرمانشاه و ایلام بود. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است که در زمره پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد. جامعه آماری، کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان شهرستانهای استان کرمانشاه و ایلام بود که در سال (92-91)، 150 نفر بودند. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان 108 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادههای مربوط به توانمندسازی و امنیت شغلی، به ترتیب از پرسشنامههای اسپریتزر و همکاران و سورک و همکاران استفاده شد. دادههای گردآوری شده با آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد بین توانمندسازی و امنیت شغلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0=p و 706/0= r). بین احساس معنیدار بودن، شایستگی، استقلال (خودتعیینی) و تأثیرگذاری با امنیت شغلی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین نتیجه تحلیل رگرسیون نشان داد که بیش از 50 درصد از تغییرات امنیت شغلی به وسیله مؤلفههای توانمندسازی قابل تبیین و پیشبینی است. نتیجهگیری: ادارات ورزش و جوانان میتوانند با سرمایهگذاری و توجه به بحث توانمندسازی کارکنان، تواناییهای کارکنان در انجام وظایف محوله برای ارتقای امنیت شغلی خود در سازمان را ارتقا بخشند. همچنین، نتایج این تحقیق نشان داد که توجه به ابعاد احساس معنیدار بودن، شایستگی، استقلال (خودتعیینی) و تأثیرگذاری بر پیامدها و نتایج سازمان، برای بهبود امنیت شغلی در کارکنان امری ضروری است.
پژوهشی کاربردی
نوشین بنار؛ نسرین احمدی؛ فریبا کریمی
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی مشکلات ورزش قهرمانی زنان استان گیلان است. تحقیق حاضر بر اساس نوع هدف کاربردی و بر اساس نحوه گرد آوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه ورزشکاران زن فعال استان گیلان در سطح ملی،بین المللی، لیگ برتر و مربیان،کارشناسان ورزش ،نایب رئیسان هیاتها و داوران زن بودند. نمونه آماری شامل 300 نفر بود که به صورت ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر بررسی مشکلات ورزش قهرمانی زنان استان گیلان است. تحقیق حاضر بر اساس نوع هدف کاربردی و بر اساس نحوه گرد آوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه ورزشکاران زن فعال استان گیلان در سطح ملی،بین المللی، لیگ برتر و مربیان،کارشناسان ورزش ،نایب رئیسان هیاتها و داوران زن بودند. نمونه آماری شامل 300 نفر بود که به صورت هدفدار انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته ای بود که روایی آن توسط استادان و متخصصان و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ و با ضریب 0.91تایید شد. از آمار توصیفی و استنباطی( آزمونهای فریدمن ،یومن ویتنی،کروسکال والیس و تی مستقل) استفاده شد.نتایج نشان داد که عوامل موثر بر ورزش قهرمانی بانوان در پنج عامل اجتماعی، اقتصادی، مدیریتی، فنی و شخصی شناسایی شدند. طبق اولویت بندی عامل ها ،عامل اجتماعی و اقتصادی بیشترین اولویت و عامل شخصی کمترین اولویت را داشت. همچنین در بین سطوح مختلف تحصیلی و گروه های سنی تفاوت معناداری در اولویت بندی عوامل مشاهده شد. زنان ورزشکار پتانسیل لازم برای رسیدن به سکو های افتخار در ورزش قهرمانی را دارند، ولی بدون یک ضامن اجرایی و رفع موانع موجود، بخصوص مشکلات اجتماعی و اقتصادی، این اهداف دست یافتنی نخواهند بود. بهبود پوشش رسانه ای وجذب حامی مالی،کاهش مشکلات اقتصادی ورزشکاران، افزایش بودجه، تغییر نگرش اجتماعی و افزایش حمایت اجتماعی از ورزش قهرمانی و همچنین الگو سازی برای دختران ورزشکار جوان میتواند در رفع مشکلات ورزش قهرمانی بانوان استان راه گشا باشد.
پژوهشی کاربردی
حسین عیدی؛ حبیب هنری؛ ولی ناصری
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه هوش هیجانی و تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان فدراسیونهای ورزشی منتخب بود. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری 220 نفر از کارکنان تمام وقت یازده فدراسیون منتخب پزشکی ورزشی، دو و میدانی، دوچرخه سواری، جودو، بسکتبال، شنا، کاراته، تیر و کمان، بولینگ، شطرنج ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه هوش هیجانی و تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان فدراسیونهای ورزشی منتخب بود. روششناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری 220 نفر از کارکنان تمام وقت یازده فدراسیون منتخب پزشکی ورزشی، دو و میدانی، دوچرخه سواری، جودو، بسکتبال، شنا، کاراته، تیر و کمان، بولینگ، شطرنج و تنیس روی میز بودند، که140 نفر بر اساس جدول مورگان و با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها، پرسشنامۀ هوش هیجانی سیبریا شیرینگ (1998)، تعهد سازمانی مودای، استیرز و پورتر (1979) و پرسشنامۀ رفتار شهروندی سازمانی نتمیر و همکاران (1977) بود. از آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی (کلموگروف- اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان فدراسیونهای ورزشی رابطه معناداری وجود داشت (001/0=P، 40/0 r = ). همچنین بین تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی ارتباط معناداری مشاهد شد (001/0P=، 46/0r =). نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که سابقۀ شغلی، سن، تعهد سازمانی و هوش هیجانی در مجموع 28 درصد واریانس رفتار شهروندی سازمانی را تبیین کردند. نتیجهگیری: نتیجه اینکه هوش هیجانی، تعهد سازمانی و برخی ویژگیهای فردی مانند سن و سابقۀ شغلی عاملهای مهمی در پیشبینی رفتارشهروندی سازمانی در کارکنان فدراسیونهای ورزشی هستند. پیشنهاد میشود مدیران فدراسیونها توجه ویژهای به عوامل روانشناختی برای افزایش کارایی فدراسیونها داشته باشند.
پژوهش های بنیادی
ژاله معماری
چکیده
چکیده هدف: هدف از انجام این تحقیق، تحلیل دیدگاه صاحبنظران در چالشهای ارزیابی مربیان ملی با رویکرد تصمیم محور بود. روش تحقیق: تحقیق حاضر بهروش توصیفی- پیمایشی انجام شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامهای در 35 سوال پاسخبسته که روایی آن تائید و طی یک مطالعه مقدماتی ضریبپایایی آن 974/0 تعیین(01/0 Pیافتهها: ارزیابی مربیان بهترتیب بر ...
بیشتر
چکیده هدف: هدف از انجام این تحقیق، تحلیل دیدگاه صاحبنظران در چالشهای ارزیابی مربیان ملی با رویکرد تصمیم محور بود. روش تحقیق: تحقیق حاضر بهروش توصیفی- پیمایشی انجام شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامهای در 35 سوال پاسخبسته که روایی آن تائید و طی یک مطالعه مقدماتی ضریبپایایی آن 974/0 تعیین(01/0 Pیافتهها: ارزیابی مربیان بهترتیب بر اساس مهارتهای رهبری و توان فنی بوده و مهارتهای ویژه، توان عملیاتی در اولویت برابر و مهارتهای ارتباطی مربیان در اولویت آخر قرار گرفتهاند. در شرایط مطلوبِ ارزیابی مربیان در همهی معیارها میان نظرات گروههای 5گانه تفاوت معنیداری وجود داشت (Pنتیجهگیری: از آنجاییکه ارزیابی مربیان بیشتر بر مبنای مهارتهای رهبری آنان صورت میگیرد، مناسب است ارزیابی بهترتیب برمبنای مهارتهای ویژه و مهارتهای رهبری آنان صورت گیرد. مهارتهای فنی و عملیاتی مربیان در اولویتهای بعدی قرار دارند. واژه های کلیدی: چالشها، ارزیابی عملکرد، مربیان ملی.
پژوهشی کاربردی
رحیم رمضانی نژاد؛ دانا زمردی؛ حسن اسدی؛ کاظم هژبری
چکیده
هدف: تماشاگران مانند ورزشکاران از مشتریان اصلی ورزش هستند که انگیزه حضور آنها در رقابتهای ورزشی بسیار مهم است. از این رو، بررسی انگیزه حضور و رضایت تماشاگران مسابقات لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی ایران هدف پژوهش حاضر قرار گرفت. روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی بود و جامعه آماری آن کلیه تماشاگران بالاتر از 14 سال بودند که در تماشای ...
بیشتر
هدف: تماشاگران مانند ورزشکاران از مشتریان اصلی ورزش هستند که انگیزه حضور آنها در رقابتهای ورزشی بسیار مهم است. از این رو، بررسی انگیزه حضور و رضایت تماشاگران مسابقات لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی ایران هدف پژوهش حاضر قرار گرفت. روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی بود و جامعه آماری آن کلیه تماشاگران بالاتر از 14 سال بودند که در تماشای مسابقات لیگ برتر کشتی حضور داشتند. بر اساس جدول مورگان، 384 نفر جزء نمونه آماری قرار گرفتند. پرسشنامه محققساختۀ انگیزه حضور و رضایت تماشاگران، با استفاده از مبانی نظری متغیرهای پژوهش و بررسی پنج پرسشنامه خارجی تدوین شد که روایی آن پس از بازنگری و اصلاحات مورد نظر 8 نفر از متخصصان مدیریت و روانشناسی و همچنین ضریب پایایی آن با آزمون آلفا کرونباخ به ترتیب 67/0 و 85/0 تایید شد. از آزمونهای فریدمن و ضریب همبستگی اسپیرمن در سطح معنیداری (01/0>p) برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که انگیزههای هویت ورزشی و تیمی، پیروزی و لذت و عامل موقعیت فنی و اجرایی بهترتیب مهمترین انگیزههای حضور تماشاگران کشتی بود. با اینکه بین تمامی ابعاد انگیزشی و رضایتمندی تماشاگران رابطه پایین و معنی داری وجود داشت، رابطه انگیزه وفاداری تیمی و علاقه و دسترسی با رضایت تماشاگر بیشتر بود. نتیجهگیری: رابطه مثبت و معنی دار بین تمامی ابعاد انگیزشی و رضایتمندی تماشاگران نشان میدهد که هرچقدر عوامل انگیزشی تقویت و زمینه حضور تماشاگران بیشتر فراهم شود، رضایت آنان نیز تامین میشود و امکان حضور مجدد آنان بیشتر خواهد شد.
پژوهشی کاربردی
حسین پورسلطانی زرندی؛ رامین ایرجی نقندر
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین مدیریت دانش با خلاقیت کارکنان اداره کل تربیتبدنی دانشگاه فردوسی مشهد بود. روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ کارکنان اداره کل تربیتبدنی دانشگاه فردوسی مشهد (50=N) تشکیل میدادند و نمونۀ آماری برابر با حجم جامعه ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین مدیریت دانش با خلاقیت کارکنان اداره کل تربیتبدنی دانشگاه فردوسی مشهد بود. روششناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شده است. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیۀ کارکنان اداره کل تربیتبدنی دانشگاه فردوسی مشهد (50=N) تشکیل میدادند و نمونۀ آماری برابر با حجم جامعه در نظر گرفته شد. به منظور جمعآوری دادهها از دو پرسشنامۀ مدیریت دانش (لاوسون، 2003) و خلاقیت (رندسیپ، 1979) استفاده شد. اعتبار پرسشنامهها با بـهرهگیری از نظرات اصلاحی اساتید مدیریت و برنـامهریزی رشتۀ تربیتبدنی تعیین گردید و پایایی هر دو پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب (90/0=α) و (92/0=α) به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی و آزمونهای آماری کلموگروف اسمیرونف، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد بین مدیریت دانش و خلاقیت کارکنان رابطۀ مثبت و معناداری (001/0=P ، 733/0=r) وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای ایجاد دانش (014/0=P ، 423/0=r)، جذب دانش (002/0=P ، 62/0=r)، سازماندهی دانش (024/0=P ، 391/0=r)، ذخیره دانش (001/0=P ، 553/0=r)، انتشار دانش (003/0=P ، 796/0=r) و کاربرد دانش (001/0=P ، 652/0=r) با خلاقیت رابطۀ مثبت و معناداری مشاهده شد. از طرفی نتـایج تحلیل رگرسیون نشان داد که انتشار دانش، واجد شرایط پیشبینی خلاقیت میباشد. نتیجهگیری: با توجه به این که مدیریت دانش نقش بسزایی در بهبود خلاقیت کارکنان دارد، مسئولین سازمانهای ورزشی باید به دنبال رفع موانع و فراهم کردن بستر اسقرار مدیریت دانش در سازمانها باشند و به نیروی انسانی که نقش اساسی در بهبود عملکرد سازمان دارد، بیش از گذشته توجه نمایند.
مقاله مستقل
امین کلانی؛ عزت الله ترخانی؛ امیرمسعود محمدی شمس آبادی؛ سجاد طیبی
چکیده
هدف: تعیین ارتباط بین ابعاد قابلیتهای یادگیری و چابکی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی است و جامعه آماری آن را کلیة کارشناسان این وزارتخانه، در سال 1392 تشکیل دادند. با توجه به جدول مورگان، 169 نفر، نمونة آماری این پژوهش را تشکیل میدهند (169n=). ابزار جمعآوری اطلاعات، ...
بیشتر
هدف: تعیین ارتباط بین ابعاد قابلیتهای یادگیری و چابکی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی است و جامعه آماری آن را کلیة کارشناسان این وزارتخانه، در سال 1392 تشکیل دادند. با توجه به جدول مورگان، 169 نفر، نمونة آماری این پژوهش را تشکیل میدهند (169n=). ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد قابلیتهای یادگیری سازمانی (گومز، 2005) و چابکی سازمانی (اسپایدزر، 2007) بود که ضریب پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب (945/0α=) و (938/0α=) بهدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در سطح معنیداری (05/0p≤) انجام گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که خرده مقیاس دید سیستمی برای یادگیری سازمانی (45/0±48/2) و مدیریت کیفیت جامع برای چابکی سازمانی (57/0±62/2)، بیشترین میانگین را نسبت به دیگر مؤلفههای متغیر مورد نظر بهدست آوردند. همچنین یادگیری سازمانی رابطة معناداری با چابکی سازمان دارد (001/0p=، 816/0r=). با توجه به وجود رابطه همخطی بین متغیرها و فرض استقلال خطاها از یکدیگر، متغیرهای پیشبین (قابلیتهای یادگیری سازمانی)، 64% تغییر در میزان چابکی سازمانی را تبیین مینمایند. نتیجهگیری: با عنایت به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود، مسئولان و سیاستگذاران وزارت ورزش و جوانان توجه خاصی به عامل یادگیری کارکنان و ارائه شیوههای نو و خلاق برای اصلاح ساختار و عملکرد سازمان در جهت نیل به یک سازمان چابک داشته باشند.