نوع مقاله : مقاله مستقل
نویسندگان
1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
2 مدیریت ورزشی. دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی. دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش کیفی شناسایی معیارهای اولیه ورود به برنامههای آموزش رسمی مربی ورزشی بود.
روششناسی: از یک طرح اکتشافی کیفی استفاده شد که در آن مصاحبههای نیمه ساختاریافته مبنای جمعآوری دادهها بود. تحلیل مضمون بهعنوان یک راهبرد تحلیلی برای شناسایی، سازماندهی و یافتن الگوها یا مضامین برآمده از دادهها استفاده شد. هجده کارشناس مجرب در این پژوهش مشارکت نمودند که در گذشته و زمان انجام پژوهش، سابقه فعالیت و آموزش مربیگری در رشتههای مختلف ورزشی داشتند.
یافتهها: سه مضمون اصلی سطح بالا شامل «پیشنیازها»، «مهارتهای انسانی» و «اخلاقمداری» شناسایی شد. پیشنیازها، داشتن پیشینه مرتبط با رشته ورزشی مربوطه، علاقه و سن بودند. برقراری ارتباط مؤثر با افراد، توجه به ویژگیهای اجتماعی ـ فرهنگی ورزشکارها و درک متقابل و مناسب از ورزشکاران، مضامین شناساییشده بهعنوان مهارتهای انسانی بودند. مضامین فرعی اخلاقمداری عبارت بودند از، رعایت اخلاقیات، الگو بودن، نداشتن سوابق غیراخلاقی، کمک به توسعه اخلاقیات ورزشکاران، متعهد و قابلاعتماد بودن و داشتن فلسفه مربیگری.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش پیشنهاد میکند، با لحاظ کردن معیارهای پیشنهادی، انتخابهای اولیه علاقهمندان ورود به برنامههای رسمی آموزش مربیان ورزشی ویرایش شود تا چهبسا مربیانی باکیفیتتر و با ظرفیتهای بالاتر برای پیشرفت عملکرد ورزشکاران پرورش یابد.
کلیدواژهها
موضوعات
- Townsend RC, Huntley TD, Cushion CJ, Culver D. Infusing disability into coach education and development: A critical review and agenda for change. Physical Education and Sport Pedagogy. 2021:1-14. https://doi.org/10.1080/17408989.2021.1873932
- Taylor B, Garratt D. Coaching and professionalization. In: Potrac P, Gilbert W, Denison J, editors. Routledge handbook of sports coaching. New York: Routledge; 2013. p. 27–39.
- ICCE & ASOIF. International sport coaching framework (version 1.1). Champaign, IL: Human Kinetics 2012.
- ICCE & ASOIF. International sport coaching framework (version 1.2). Champaign, IL: Human Kinetics 2013.
- Duffy P, Hartley H, Bales J, Crespo M, Dick F, Vardhan D, et al. Sport coaching as a ‘profession’: Challenges and future directions. International Journal of Coaching Science. 2011;5(2):93-123.
- Gowan GR. Canada's national coaching certification program (nccp)-past, present, & future. Journal of Physical Education, Recreation & Dance. 1992;63(7):50-4. https://doi.org/10.1080/07303084.1992.10609919
- Townend R, North J. Sports coaching in the uk ii. Leeds: sports coach UK. 2007.
- Gano-Overway L, Van Mullem P, Long M, Thompson M, Benham B, Bolger C, et al. Revising the national standards for sport coaches within the USA. International Sport Coaching Journal. 2020;7(1):89-94. https://doi.org/10.1123/iscj.2019-0058
- Fawver B, Beatty GF, Roman JT, Kurtz K. The status of youth coach training in the united states: Existing programs and room for improvement. International Sport Coaching Journal. 2020;7(2):239-51. https://doi.org/10.1123/iscj.2019-0017
- Callary B, Culver D, Werthner P, Bales J. An overview of seven national high performance coach education programs. International Sport Coaching Journal. 2014;1(3):152-64. https://doi.org/10.1123/iscj.2014-0094
- Resende R, Sarmento H, Falcão W, Mesquita I, Fernández J. Coach education in volleyball: A study in five countries. Journal of Physical Education and Sport. 2014;14(72):475-84. https://doi.org/10.7752/jpes.2014.04072
- Hamidi M, Memari Z. Determining the explanatory model of iranian elite sport coach selection criteria. Sport Management Studies. 2014;6(24):31-58. (In Persian).
- Hamidi M, Memari Z, Asghari Jafarabadi M. The dimensions and criteria for the selection of iranian national coaches. Sport Managment and Development. 2012;1(1):55-74. (In Persian).
- Stewart C, Owens L. Behavioral characteristics of ‘favorite’coaches: Implications for coach education. Physical Educator. 2011;68(2):90-7.
- Kouhian Afzali F, Elahi A, Akbariyazdi H. A qualitative model for sports coach education and development framework. New Trends in Sport Management. 2021;9(34):101-19. (In Persian).
- Vice-Chancellor for Competitive and Professional Sports. Regulations for holding short-term coaching courses and executive instructions. Office of development of basic education and talent search of the ministry of sports and youth. (in persian). 1398.
- Memari Z, Hamidi M, Seyfi T. Program study, evaluation and development of sports coaches in selected countries and suggestions. Applied Research in Sport Management. 2013;2(1):99-112. (In Persian). https://doi.org/20.1001.1.23455551.1392.2.1.8.2
- Braun V, Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 2006;3(2):77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
- Olmos-Vega FM, Stalmeijer RE, Varpio L, Kahlke R. A practical guide to reflexivity in qualitative research: Amee guide no. 149. Med Teach. 2022:1-11. https://doi.org/10.1080/0142159X.2022.2057287
- Smith B, McGannon KR. Developing rigor in qualitative research: Problems and opportunities within sport and exercise psychology. International review of sport and exercise psychology. 2018;11(1):101-21. https://doi.org/10.1080/1750984X.2017.1317357
- Eydi H, Shabani Moghadam K, Amiri J. Standardization of professional ethics questionnaire of sporting coaches. Applied Research in Sport Management. 2016;5(1):11-22. (In Persian). https://doi.org/20.1001.1.23455551.1395.5.1.1.6
- Burton D, Raedeke TD. Sport psychology for coaches: Human Kinetics; 2008.
- Martens R. Successful coaching: Human Kinetics; 2012.
- Zamani A, Aroufzad S, Nazari R, Movehedi A. Presentation of paradigm model for iran' professional sport coaching. New Trends in Sport Management. 2021;9(32):139-52. (In Persian).
- Butterworth A, O’Donoghue P, Cropley B. Performance profiling in sports coaching: A review. International Journal of Performance Analysis in Sport. 2013;13(3):572-93. https://doi.org/10.1080/24748668.2013.11868672
- Armstrong M. Armstrong's handbook of strategic human resource management. 5th ed: Kogan Page Publishers; 2016.