پژوهشی کاربردی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
محمد باشکوه اجیرلو؛ سیدعلی نقوی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر ﺑﺎ ﻫﺪف طراحی مدل شبیه سازی توسعه بهره وری منابع انسانی در اداره کل ورزش و جوانان استان یزد انجام شد.روش شناسی: روش پژوهش حاضر روش آمیخته (کیفی و کمی) که از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی تحلیلی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل، اساتید دانشگاه، مدیران، معاونان و نیز کارشناسان خبره اداره کل ورزش ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر ﺑﺎ ﻫﺪف طراحی مدل شبیه سازی توسعه بهره وری منابع انسانی در اداره کل ورزش و جوانان استان یزد انجام شد.روش شناسی: روش پژوهش حاضر روش آمیخته (کیفی و کمی) که از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی تحلیلی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل، اساتید دانشگاه، مدیران، معاونان و نیز کارشناسان خبره اداره کل ورزش و جوانان استان یزد و در بخش کمی شامل اساتید دانشگاه بود. در بخش کیفی نمونه گیری با روش گلوله برفی (به علت گسترده بودن خبرگان) تا دستیابی به اشباع نظری و در بخش کمی به شیوه قضاوتی انجام شد. ابزار اندازه گیری در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی، پرسشنامه بود. در این پژوهش جهت ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪﻫﺎی ﺗﺨﺼﺼﯽ، روش ﺗﺤﻠﯿﻞ مضمون ﺑﻪ ﮐﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺳﭙﺲ ﻣﺪل رواﺑﻂ ﺑﻪ روش دﯾﻤﺘﻞ آزﻣﻮن ﺷﺪه اﺳﺖ و در نهایت ﻣﺪل توسعه بهره وری منابع انسانی ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روﯾﮑﺮد ﻣﺪل سازی ﻋﺎﻣﻞ ﺑﻨﯿﺎن شبیه سازی گردید.یافته ها: تحلیل داده ها، ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ شناسایی 50 کد اولیه، 12 مضمون فرعی و 3 مضمون اﺻﻠﯽ (سازمانی، محیطی و شغلی) شد که عامل سازمانی به عنوان تأثیرگذارترین عامل شناخته شد و همچنین ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺷﺒﯿﻪ ﺳﺎزی نشان داد، ﻣﺪل اراﺋﻪ ﺷﺪه ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮآورد ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ از آینده توسعه بهره وری منابع انسانی در اداره کل ورزش و جوانان استان یزد اراﺋﻪ دهد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، مدیران ورزشی باید شرایط محیطی، شغلی و سازمانی را فراهم کنند که نقش بهسزایی در توسعه بهره وری منابع انسانی در سازمان های ورزشی دارند.
پژوهشی کاربردی
مدیریت استعداد و رهبری در منابع انسانی در ورزش
فاطمه رضاپور؛ مهرداد محرم زاده؛ نسرین عزیزیان کهن؛ عباس نقی زاده باقی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مدیریت استعداد برای شایستهسالاری مدیران سازمانهای ورزشی اجرا شده است.
روش شناسی: روش پژوهش به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی داده بنیاد بود. برای جمعآوری دادهها از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام گرفت. مشارکتکنندگان پژوهش، 15 نفر ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی مدیریت استعداد برای شایستهسالاری مدیران سازمانهای ورزشی اجرا شده است.
روش شناسی: روش پژوهش به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی داده بنیاد بود. برای جمعآوری دادهها از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام گرفت. مشارکتکنندگان پژوهش، 15 نفر از اساتید هیات علمی مدیریت ورزشی با سابقه مدیریتی در سازمانهای ورزشی بودند و نمونه گیری تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت.
یافته ها: بعد از کدگذاری مرحله به مرحله، تعداد 130 کد نهایی به دست آمد که در 12 مقوله فرعی و 2 مقوله اصلی، شایستگی های مدیران ورزش، فرآیند مدیریت استعداد مدیران ورزشی قرار گرفتند. نتایج نشان داد با در نظرگرفتن شایستگی های مدیران ورزشی (شایستگیهای مدیریتی، تخصصی، سیاسی، عملکردی، حرفهای، اخلاقی، ارتباطی) و فرآیند مدیریت استعداد مدیران ورزشی (بسترهای سازمانی لازم،پیشنیازهای لازم، شناسایی و جذب استعدادها، آموزش و پرورش استعدادها، حفظ و نگهداری استعدادها) میتوان الگوی مدیریت استعداد برای شایستهسالاری مدیران ورزشی تدوین کرد.
نتیجه گیری: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که از طریق سیستم مدیریت استعداد میتوان مدیران ورزشی دارای شایستگی های مدیریتی را انتخاب و جذب سازمان کرد. نتایج میتواند به بهبود شایستهسالاری مدیران ورزشی و افزایش عملکرد آنها منجر شود.
مقاله مستقل
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
فرزاد کوهیان افضلی؛ علیرضا الهی؛ حسین اکبری یزدی
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش کیفی شناسایی معیارهای اولیه ورود به برنامههای آموزش رسمی مربی ورزشی بود.
روششناسی: از یک طرح اکتشافی کیفی استفاده شد که در آن مصاحبههای نیمه ساختاریافته مبنای جمعآوری دادهها بود. تحلیل مضمون بهعنوان یک راهبرد تحلیلی برای شناسایی، سازماندهی و یافتن الگوها یا مضامین برآمده از دادهها استفاده ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش کیفی شناسایی معیارهای اولیه ورود به برنامههای آموزش رسمی مربی ورزشی بود.
روششناسی: از یک طرح اکتشافی کیفی استفاده شد که در آن مصاحبههای نیمه ساختاریافته مبنای جمعآوری دادهها بود. تحلیل مضمون بهعنوان یک راهبرد تحلیلی برای شناسایی، سازماندهی و یافتن الگوها یا مضامین برآمده از دادهها استفاده شد. هجده کارشناس مجرب در این پژوهش مشارکت نمودند که در گذشته و زمان انجام پژوهش، سابقه فعالیت و آموزش مربیگری در رشتههای مختلف ورزشی داشتند.
یافتهها: سه مضمون اصلی سطح بالا شامل «پیشنیازها»، «مهارتهای انسانی» و «اخلاقمداری» شناسایی شد. پیشنیازها، داشتن پیشینه مرتبط با رشته ورزشی مربوطه، علاقه و سن بودند. برقراری ارتباط مؤثر با افراد، توجه به ویژگیهای اجتماعی ـ فرهنگی ورزشکارها و درک متقابل و مناسب از ورزشکاران، مضامین شناساییشده بهعنوان مهارتهای انسانی بودند. مضامین فرعی اخلاقمداری عبارت بودند از، رعایت اخلاقیات، الگو بودن، نداشتن سوابق غیراخلاقی، کمک به توسعه اخلاقیات ورزشکاران، متعهد و قابلاعتماد بودن و داشتن فلسفه مربیگری.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش پیشنهاد میکند، با لحاظ کردن معیارهای پیشنهادی، انتخابهای اولیه علاقهمندان ورود به برنامههای رسمی آموزش مربیان ورزشی ویرایش شود تا چهبسا مربیانی باکیفیتتر و با ظرفیتهای بالاتر برای پیشرفت عملکرد ورزشکاران پرورش یابد.
مقاله مستقل
پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
محسن وحدانی؛ نجمه رضاسلطانی؛ محمد صدیق حاتمی
چکیده
هدف: داوران یکی از مهم ترین منابع انسانی فدراسیونها و هیاتهای استانی هستند که پرورش و رشد حرفه ای آنان مستلزم صرف زمان، هزینه و انرژی برای آنان و سازمان خواهد بود. هدف از این پژوهش تعمقی بر چالشها و الزامات حرفه داوری بر اساس تجربیات زیسته داوران نخبه فوتبال ایران بود.روش شناسی: روش پژوهش کیفی و بر اساس رویکرد پدیدارشناسی بود . مشارکت ...
بیشتر
هدف: داوران یکی از مهم ترین منابع انسانی فدراسیونها و هیاتهای استانی هستند که پرورش و رشد حرفه ای آنان مستلزم صرف زمان، هزینه و انرژی برای آنان و سازمان خواهد بود. هدف از این پژوهش تعمقی بر چالشها و الزامات حرفه داوری بر اساس تجربیات زیسته داوران نخبه فوتبال ایران بود.روش شناسی: روش پژوهش کیفی و بر اساس رویکرد پدیدارشناسی بود . مشارکت کنندگان 10 نفر از داوران ملی و درجه1 فوتبال بودند. ابزار پژوهش مصاحبه های عمیق بدون ساختار بود. مدت زمان هر مصاحبه بین 20 تا 60 دقیقه بود. فرآیند تکمیل مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. از راهبردهایی مثل اعتبارسنجی پاسخ دهنده، انتقال پذیری و بررسی توسط همتایان برای اعتبار بخشیدن به فرایند تحقیق استفاده شد.یافته ها: یافته ها نشان داد که عوامل زمینه ای، مهارتهای قضاوت، رشد حرفه ای و ارزشهای اخلاقی مضامین مرتبط با محور الزامات بود. همچنین چالشهای داوران در سه دسته چالشهای مربوط به قضاوت، چالشهای مرتبط با سازمان و چالشهای شخصی تشریح شدند.نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان می دهد که داوران نخبه فوتبال کشور با چالشها و مصائب متعددی مواجه هستند که می تواند منجر به پیامدهای منفی (مانند فرسودگی، ترک حرفه، آسیب های جسمانی، روانی و غیره) شود. همچنین با شناخت الزامات داوری (از جمله آمادگی جسمانی، ذهنی، روانی، مهارت های ارتباطی وغیره) می توان برای توانمندسازی داوران برنامه ریزی نمود تا شاهد کیفیت بالای قضاوت و جذابیت در بازیها باشیم.واژه های کلیدی: رشد حرفه ای، داوران فوتبال، پدیدارشناسی، مهارتهای قضاوت
مقاله مستقل
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
محمد کشتی دار؛ فریبرز رمضانی؛ سید مرتضی عظیم زاده؛ زهراسادات میرزازاده
چکیده
هدف: پژوهش حاضر بر اساس رویکرد ساختاری ـ تفسیری با هدف سطحبندی ابعاد جامعهشناختی موثر بر برند شخصی معلمان تربیتبدنی ایران انجام شد.
روششناسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی بهصورت توصیفی ـ تحلیلی بود. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش، مطالعات اسنادی، مصاحبه و پرسشنامه دلفی انتخاب شد. جامعه آماری این تحقیق ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر بر اساس رویکرد ساختاری ـ تفسیری با هدف سطحبندی ابعاد جامعهشناختی موثر بر برند شخصی معلمان تربیتبدنی ایران انجام شد.
روششناسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی بهصورت توصیفی ـ تحلیلی بود. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش، مطالعات اسنادی، مصاحبه و پرسشنامه دلفی انتخاب شد. جامعه آماری این تحقیق شامل، کارشناسان و متخصصان حوزه تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی در نظر گرفته شد که از این تعداد 22 نفر به شیوۀ هدفمند در هر بخش از پژوهش بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در روند تهیه و تولید دادهها ابتدا ابعاد جامعهشناختی برند شخصی معلمان تربیتبدنی با استفاده از نظرات متخصصان به روش دلفی و با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته، شناسایی شد. سپس از روش مدلسازی ساختاری - تفسیری، برای تفسیر روابط بین ابعاد و شاخصها و همچنین، روش میکمَک برای سطح بندی ابعاد جامعهشناختی استفاده گردید.
یافتهها: دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری، تحلیل و در پنج سطح در یک شبکه تعاملی ترسیم شد که درنتیجه شاخص مهارتهای حرفهای و شغلی در بالاترین سطح و شاخص توانمندیهای علمی در بنیادیترین سطح شناسایی گردید. همچنین، قدرت نفوذ و میزان وابستگی این شاخصها نسبت به هم در ماتریس "قدرتِ نفوذ ـ وابستگی"، مورد بررسی قرار گرفت، بر اساس یافتهها، پرنفوذترین شاخصهها در این ماتریس، «رزومه و عملکرد ورزشی و قهرمانی»، «توانمندیهای علمی» و «مهارتهای حرفهای و شغلی» معرفی شدند.
نتیجهگیری: یافتههای تحقیق تأییدی است بر اینکه توجه به ابعاد جامعهشناختی برند معلمان تربیتبدنی و شناخت سطوح و قدرت نفوذ آنها میتواند به ایجاد و ارتقاء برند شخصی قویتر و قابلاعتمادتری منجر شود و دستیابی به اهداف تعلیم و تربیتی از طریق یک معلم دارای برند، میتواند تسهیل گردد.
طرح پژوهشی
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
نازنین راسخ؛ سعید جعفری؛ صلاح دستوم؛ عابد محمودیان؛ ناهید کریمی
چکیده
هدف: سوء استفاده از ورزشکاران موضوعی است که در دست تحقیق بوده و یک نگرانی عمده و رو به رشد در سراسر جهان است. زیرا این پدیده در دو دهه گذشته بهصورت وحشتناکی در همه ورزشها و در تمام سطوح ورزشی افزایش پیدا کرده است. در این راستا، هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و تبیین ابعاد سوء استفاده در ورزش (مطالعه ورزشکاران ملی ایران) بود. روششناسی: ...
بیشتر
هدف: سوء استفاده از ورزشکاران موضوعی است که در دست تحقیق بوده و یک نگرانی عمده و رو به رشد در سراسر جهان است. زیرا این پدیده در دو دهه گذشته بهصورت وحشتناکی در همه ورزشها و در تمام سطوح ورزشی افزایش پیدا کرده است. در این راستا، هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و تبیین ابعاد سوء استفاده در ورزش (مطالعه ورزشکاران ملی ایران) بود. روششناسی: روش پژوهش حاضر از نوع کیفی و بهصورت تحلیل مضمون بوده و جامعه آماری شامل خبرگان حوزه ورزشکاران ملی هستند. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 18 مشارکتکننده تا اشباع نظری صورت گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک کدگذاری و از نرمافزار NVivo استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن است چارچوب مفهومی سوء استفاده از ورزشکاران شامل پنج مضمون اصلی انواع سوء استفاده، علل و محرکهای سوء استفاده، نقشهای فردی بروز سوء استفاده، بسترهای بروز سوء استفاده و پیامدهای سوء استفاده از ورزشکاران بوده که 16 مضمون فرعی و 131 مفهوم را دربر میگیرند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش در دو بخش نظری و عملی کاربردهای حائز اهمیتی را فراهم کرده است. از یک طرف، اولین مطالعه صورت گرفته در زمینه سوء استفاده از ورزشکاران بوده و بخشی از شکاف عظیم این حوزه در پژوهشهای داخلی را برطرف کرده و از طرف دیگر، دیدگاهی منسجمی در مورد مفهوم سوء استفاده، نقشها، افراد، عوامل، شرایط، بسترها و پیامدهای بروز سوء استفاده از ورزشکاران ملی را ارائه و طیف وسیعی از اقدامات لازم را برای کاهش، کنترل و مدیریت
مقاله مستقل
مدیریت استعداد و رهبری در منابع انسانی در ورزش
مقداد تیموری؛ حسن دانشمندی؛ علی شمسی ماجلان
چکیده
هدف: به دلیل هزینه بالای مورد نیاز جهت کسب مدالهای پارالمپیک، استفاده کارآمد و مؤثر از منابع موجود جهت پیدا نمودن بهینهترین سیستم استعدادیابی، همواره مورد نظر محققان بوده است. هدف از این تحقیق اعتبارسنجی پرسشنامه آمادگی جسمانی و آنتروپومتریکی جهت ایجاد ابزار بهینه استعدادیابی در پرتابگران نشسته ایرانی بود.
یافتهها: نتایج ...
بیشتر
هدف: به دلیل هزینه بالای مورد نیاز جهت کسب مدالهای پارالمپیک، استفاده کارآمد و مؤثر از منابع موجود جهت پیدا نمودن بهینهترین سیستم استعدادیابی، همواره مورد نظر محققان بوده است. هدف از این تحقیق اعتبارسنجی پرسشنامه آمادگی جسمانی و آنتروپومتریکی جهت ایجاد ابزار بهینه استعدادیابی در پرتابگران نشسته ایرانی بود.
یافتهها: نتایج نشان داد، سازه پرسشنامه مورد نظر از روایی و پایایی لازم جهت ارزیابی و استعدادیابی پرتابگران نشسته برخوردار است؛ همچنین نتایج مشخص نمود، نمره دیدگاه ورزشکاران نسبت به آزمونهای آمادگی جسمانی و آنتروپومتریکی بالاتر از حد مطلوب است.
نتیجهگیری: نتایج این تحقیق میتواند با هدف ارزیابی، شناسایی و انتخاب بهینه پرتابگران نشسته و کاهش منابع مالی و هزینههای استعدادیابی مورد استفاده مدیران و متصدیان رشتههای پرتابی پارالمپیکی قرار گیرد.
طرح پژوهشی
آینده پژوهی در منابع انسانی در ورزش
نسرین عزیزیان کهن؛ محمد زارع آبندانسری
چکیده
هدف: فدراسیونهای ورزشی مختلف میتوانند با استفاده از روابط مطلوب با فدراسیونهای ورزشی کشورهای دیگر در جهت رشد و توسعه منابع انسانی سازمان خود تلاش کنند؛ بنابراین هدف پژوهشحاضر، طراحی مدل عوامل اثرگذار بر توسعه ارتباطات فدراسیونهای ورزشی ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس بود.
روششناسی: پژوهشحاضر بهشیوه آمیخته ...
بیشتر
هدف: فدراسیونهای ورزشی مختلف میتوانند با استفاده از روابط مطلوب با فدراسیونهای ورزشی کشورهای دیگر در جهت رشد و توسعه منابع انسانی سازمان خود تلاش کنند؛ بنابراین هدف پژوهشحاضر، طراحی مدل عوامل اثرگذار بر توسعه ارتباطات فدراسیونهای ورزشی ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس بود.
روششناسی: پژوهشحاضر بهشیوه آمیخته کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی از رویکرد پدیدارشناسی و در بخش کمی از رویکرد توصیفی پیمایشی استفاده شد. جامعه پژوهش بخش کیفی شامل، خبرگان مرتبط با موضوع مورد مطالعه پژوهش بودند که با 21 نفر از آنها مصاحبههای نیمهساختاریافته انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته برگرفته از بخش کیفی بود که اعتبار محتوایی آن توسط تعدادی ازمتخصصان تایید شد و با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری طبق جدول مورگان توسط 384 نفر از افراد مرتبط با موضوع تکمیل گردید. پایایی ابزار نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برآورد گردید. درنهایت از تحلیل عاملی تأییدی (مدل معادلات ساختاری) بهمنظور ارائه عوامل اثرگذار بر توسعه ارتباطات فدراسیونهای ورزشی ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس استفاده شد.
یافتهها: طبق اطلاعات حاصل از پژوهش، 71مضمون اولیه در قالب 11مضمون اصلی: محتوای رسانهای، هنجارهای رفتاری، توسعه زیرساختها، راهبرد مدیریتی، ابعاد سیاسی، ابعاد امنیتی، تعاملات ورزشی، همبستگی بینالملل، ارتباطات ورزشی، اعتبار ملی و تجربیات آموزشی، شناسایی گردید؛ همچنین براساس نتایج مقادیر بارهای عاملی میتوان گفت که ابعاد امنیتی (952/0) بیشترین اثرگذاری و اعتبار ملی (394/0) کمترین اثرگذاری را بر توسعه ارتباطات فدراسیونهای ورزشی ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس دارند.
نتیجهگیری: به مدیران ارشد فدراسیونهای ورزشی کشور ایران پیشنهاد میشود، از مفاهیم شناساییشده در این پژوهش، در جهت بهبود روابط ورزشی با کشورهای دیگر استفاده کنند.
پژوهشی کاربردی
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
رحمان جوانمردی؛ فرزاد غفوری؛ حبیب هنری؛ جواد شهلائی باقری
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر در انتقال بازیکنان فوتبال از سطح مبتدی به حرفهای در فوتبال ایران بود.
روششناسی: روش تحقیق به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام شد. جامعه آماری متشکل از کلیه صاحبنظران و خبرگان فوتبال (مربیان حرفهای، کارشناسان فوتبال، مدیران ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر در انتقال بازیکنان فوتبال از سطح مبتدی به حرفهای در فوتبال ایران بود.
روششناسی: روش تحقیق به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام شد. جامعه آماری متشکل از کلیه صاحبنظران و خبرگان فوتبال (مربیان حرفهای، کارشناسان فوتبال، مدیران ورزشی فدراسیون فوتبال، ادارات ورزش و جوانان، باشگاهها و آکادمیهای حرفهای و اساتید مدیریتورزشی) بودند. نمونهگیری بهصورت هدفمند انجام شد که با انجام 31 مصاحبه، اشباع نظری حاصل شد. بهمنظور گردآوری اطلاعات در مرحله اول بهصورت کتابخانهای به مطالعه و بررسی کتب، مقالات، اسناد و سایتهای اینترنتی پرداخته شد. سپس مصاحبههای نیمهساختاریافته برنامهریزی و با توجه به شرایط کرونایی به صورت تماس تلفنی و با استفاده از فضای مجازی صورت پذیرفت. جهت سنجش روایی و پایایی از مقبولیت، قابلیت انتقال و تاییدپذیری استفاده شد.
یافتهها: از تجزیه و تحلیل دادهها 245 کد اولیه شناسایی شد. بر اساس تکراری بودن بعضی از آنها و بر اساس کدگذاری باز، 120 کد مستقل اولیه ایجاد شد و 20 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی (عوامل فنی، آکادمیک و استعدادیابی، سازمانی و منابعانسانی) به عنوان عوامل انتقال بازیکنان فوتبال از سطح مبتدی به حرفهای در ایران شناسایی شدند.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق میتوان با در نظر گرفتن عوامل متعدد مدیریتی از جمله توسعه عوامل فنی و ورزشی، نظارت بر آکادمیها و مدارس فوتبال و امر استعدادیابی، بررسی سازمانهای ورزشی مربوطه و در نهایت توانمندسازی نیروی انسانی در حیطه فوتبال و نیز یافتن عوامل کلیدی مهم و تاثیرگذار برای رویایی با چالشها و انتقال بازیکنان فوتبال جوان، بهویژه خلاهای موجود در زمینه عوامل فنی و آکادمیک، کمک شایانی تا رسیدن به مرحله حرفهای و نخبهشدن آنها کرد.
پژوهشی کاربردی
پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
عباس اسماعیلی؛ حسن بحرالعلوم؛ ناهید داروغه عارفی
چکیده
هدف: وضعیت پاندمی ویروس جدید کرونا و بیماری کووید- 19 ناشی از آن، تمام ابعاد زندگی بشری و در صدر آن سلامت روان را متأثر ساخته است. با توجه به اثرات جبرانناپذیر این بیماری بر ورزشکاران، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر حمایت اجتماعی ادراک شده و راهبرد مقابلهای بر اضطراب کووید-19 ورزشکاران در زمان همهگیری کووید-19 بود.روششناسی: روش پژوهش ...
بیشتر
هدف: وضعیت پاندمی ویروس جدید کرونا و بیماری کووید- 19 ناشی از آن، تمام ابعاد زندگی بشری و در صدر آن سلامت روان را متأثر ساخته است. با توجه به اثرات جبرانناپذیر این بیماری بر ورزشکاران، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر حمایت اجتماعی ادراک شده و راهبرد مقابلهای بر اضطراب کووید-19 ورزشکاران در زمان همهگیری کووید-19 بود.روششناسی: روش پژوهش حاضر با توجه به ماهیت توصیفی- همبستگی و از لحاظ زمان مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه بازیکنان فوتبال لیگ استان سمنان در رده بزرگسالان بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی- خوشهای تعداد 208 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار تحقیق 3 پرسشنامه استاندارد حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران (1988)، راهبردهای مقابلهای فینست و همکاران (2002) و اضطراب کرونا لی (2020) بود. برای بررسی فرضیات تحقیق از معادلات ساختاری با رویکرد واریانسمحور استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها در پژوهش حاضر از نرمافزارهای SPSS23 و Smart-PLS 3.2.8 بهره برده شد.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد حمایت اجتماعی ادراکشده و راهبردهای مقابلهای تأثیر منفی و معناداری بر اضطراب کووید-19 ورزشکاران دارند. همچنین حمایت اجتماعی ادراک شده بر راهبردهای مقابلهای تأثیر مثبت و معناداری دارد و نقش میانجی راهبرد مقابله ای در ارتباط بین حمایت اجتماعی و اضطراب کرونا تایید گردید.نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان با انجام برنامهریزی و مشاورههای روانشناسی و مددکاری، سطح حمایت اجتماعی و راهبردهای مقابلهای ورزشکاران را تقویت نمود تا اضطراب ناشی از بیماری کووید-19 کاهش یابد.
پژوهشی کاربردی
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
راضیه جعفری؛ محمدرضا مرادی؛ سمیه صفری
چکیده
هدف: امروزه مطالعه مفهوم سبک زندگی و تفکرات حرفه ای ورزشکاران نخبه در جوامع مختلف بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. از طرفی با مطالعه پیشینه پژوهش حاضر مشخص شد، بیشترین تمرکز تحقیقات صورت گرفته در این زمینه بر تعیین مؤلفههای سبک زندگی و تفکر حرفه ای بوده و تاکنون به ریشه یابی علت بروز و ظهور یک تفکر و یا سبک زندگی ...
بیشتر
هدف: امروزه مطالعه مفهوم سبک زندگی و تفکرات حرفه ای ورزشکاران نخبه در جوامع مختلف بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. از طرفی با مطالعه پیشینه پژوهش حاضر مشخص شد، بیشترین تمرکز تحقیقات صورت گرفته در این زمینه بر تعیین مؤلفههای سبک زندگی و تفکر حرفه ای بوده و تاکنون به ریشه یابی علت بروز و ظهور یک تفکر و یا سبک زندگی خاص در بین ورزشکاران نخبه پرداخته نشده است، از این رو پژوهش حاضر به منظور شناسایی عوامل مؤثر در شکل گیری سبک زندگی و تفکر حرفه ای ورزشکاران نخبه انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر به روش کیفی و با رویکرد زمینهای با استفاده از طرح سیستماتیک انجام شد. در این پژوهش ابتدا نمونه ها به صورت هدفمند انتخاب شدند و فرایند نمونه گیری به صورت گلولهبرفی ادامه پیدا کرد و با انجام مصاحبه های عمیق نیمه ساختاریافته با 21 نفر خبره و رسیدن به معیار اشباع نظری به اتمام رسید. سپس با تجزیه و تحلیل متن مصاحبه ها، مشاهدات صورت گرفته و یادنوشت های محقق کدگذاری ها انجام شد. روایی و پایایی کدهای تولیدشده توسط چهار نفر از مشارکتکنندگان مورد تأیید قرار گرفت.یافته ها: ابتدا با تجزیه و تحلیل متن مصاحبه ها 107 کد باز در قالب 30 زیر مقوله و 5 مقوله اصلی شناسایی و دسته بندی شد. سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان مقوله ها تحت عنوان شرایط علّی: شرایط فردی، شرایط زمینه ای: عوامل مؤثر در شکل گیری شخصیت، شرایط تسهیل گر: فلسفه و تفکرات مربیان، مقوله محوری: تفکر حرفه ای، راهبردها: نقش فدراسیون، باشگاهها و سازمانهای ورزشی و پیامد: مؤلفه های عینی سبک زندگی در قالب پارادایم کدگذاری تعیین شدند. در مرحله کدگذاری انتخابی نیز اجزای پارادایم کدگذاری تشریح شدند و مدل ترسیم شد.نتیجهگیری: طبق نتایج تحقیق حاضر تفکر حرفه ای بعد درونی و ذهنی سبک زندگی حرفه ای است که در مؤلفهها و زیرمؤلفههای سبک زندگی به شکل عینی و ظاهری خود را نشان می دهد؛ همچنین باید از سنین پایه روی تفکر حرفهای و سبک زندگی یک ورزشکار کار شود تا زمانی که فرد به مرحله خودآگاهی برسد. در این صورت زمانی که فرد به سطوح حرفه ای رسید، سبک زندگی حرفه ای برای او درونیسازی شده و اصول حرفه ای را به صورت خودکار رعایت می کند. نتایج این پژوهش میتواند جهت کمک به مدیران، مربیان و ورزشکاران برای برنامه ریزی های کارآمد آموزشی و حرکت به سمت حرفه ای گرایی مورد استفاده قرار گیرد.
پژوهشی کاربردی
آینده پژوهی در منابع انسانی در ورزش
شکوفه بیرانوند؛ سید محمد حسین رضوی؛ مرتضی دوستی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش طراحی مدل توسعه حرفهای معلمان تربیت بدنی مبتنی بر خودسازی با رویکرد کیفی بود.روششناسی: روش پژوهش به شیوه کیفی بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش تحلیل مضمون انجام شد. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه استفاده شد. روایی و پایایی پژوهش از طریق معیارهای اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و تاییدپذیری، تأیید شد. در ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش طراحی مدل توسعه حرفهای معلمان تربیت بدنی مبتنی بر خودسازی با رویکرد کیفی بود.روششناسی: روش پژوهش به شیوه کیفی بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش تحلیل مضمون انجام شد. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه استفاده شد. روایی و پایایی پژوهش از طریق معیارهای اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و تاییدپذیری، تأیید شد. در مجموع 15 مصاحبه با خبرگان و متخصصان انجام شد و تا جایی ادامه یافت که پژوهش به اشباع نظری و کفایت رسید، سپس دادههای به دست آمده به روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفتند.یافتهها: براساس یافتهها 81 مضمون پایه در قالب 20 مضمون سازمان یافته و 7 مضمون فراگیر چارچوببندی شدند. مضامین فراگیر شامل، حرفهایگری فردی، رفتار حرفهای، دانش حرفهای، تعاملات سازنده، حرفهای سازی، کارکردهای سازمانی و کارکردهای فردی بود.نتیجهگیری: به منظور توسعه حرفهای معلمان تربیت بدنی باید به راهبردهایی مانند ارتباطات ساختارمند و ایجاد محیطی مناسب برای خودشکوفایی و حرفهای گری معلمان تربیت بدنی توجه کرد.