نوع مقاله : مقاله مستقل
نویسندگان
1 استاد عضو هیئت علمی
2 مربی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
4 استادیار مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی / دانشگاه فردوسی مشهد
چکیده
هدف: پژوهش حاضر بر اساس رویکرد ساختاری ـ تفسیری با هدف سطحبندی ابعاد جامعهشناختی موثر بر برند شخصی معلمان تربیتبدنی ایران انجام شد.
روششناسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی بهصورت توصیفی ـ تحلیلی بود. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش، مطالعات اسنادی، مصاحبه و پرسشنامه دلفی انتخاب شد. جامعه آماری این تحقیق شامل، کارشناسان و متخصصان حوزه تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی در نظر گرفته شد که از این تعداد 22 نفر به شیوۀ هدفمند در هر بخش از پژوهش بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در روند تهیه و تولید دادهها ابتدا ابعاد جامعهشناختی برند شخصی معلمان تربیتبدنی با استفاده از نظرات متخصصان به روش دلفی و با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته، شناسایی شد. سپس از روش مدلسازی ساختاری - تفسیری، برای تفسیر روابط بین ابعاد و شاخصها و همچنین، روش میکمَک برای سطح بندی ابعاد جامعهشناختی استفاده گردید.
یافتهها: دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری، تحلیل و در پنج سطح در یک شبکه تعاملی ترسیم شد که درنتیجه شاخص مهارتهای حرفهای و شغلی در بالاترین سطح و شاخص توانمندیهای علمی در بنیادیترین سطح شناسایی گردید. همچنین، قدرت نفوذ و میزان وابستگی این شاخصها نسبت به هم در ماتریس "قدرتِ نفوذ ـ وابستگی"، مورد بررسی قرار گرفت، بر اساس یافتهها، پرنفوذترین شاخصهها در این ماتریس، «رزومه و عملکرد ورزشی و قهرمانی»، «توانمندیهای علمی» و «مهارتهای حرفهای و شغلی» معرفی شدند.
نتیجهگیری: یافتههای تحقیق تأییدی است بر اینکه توجه به ابعاد جامعهشناختی برند معلمان تربیتبدنی و شناخت سطوح و قدرت نفوذ آنها میتواند به ایجاد و ارتقاء برند شخصی قویتر و قابلاعتمادتری منجر شود و دستیابی به اهداف تعلیم و تربیتی از طریق یک معلم دارای برند، میتواند تسهیل گردد.
کلیدواژهها
موضوعات
- 1. Ghasemi H, Saemiyan F. Comparison of Self Branding and Communication Skills between Physical Education Students with Other Students. Applied Research in Sport Management. 2018; 21(6):43–52. [Persian] 1001.1.23455551.1396.6.3.4.0
- Saemian. Identification of effective factors on competencies of personal brand in human capital. Journal of training and development of human resources. 2014; 1(3):131–53. [Persian]
- Karaduman İ. The Effect of Social Media on Personal Branding Efforts of Top-Level Executives. Procedia Soc Behav Sci. 2013; 99:465–73. doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.515
- Hubert K. Rampersad. Authentic Personal Branding: A New Blueprint for Building and Aligning a Powerful Leadership Brand. IAP; 2009.
- Ramezani F, Keshtidar M, Azimzadeh M, Mirzazadeh ZS. Designing a Personal Branding Model for the Teachers of Physical Education in Iran. Research on Educational Sport. 2022 Aug 23;10(27):51-80. [Persian] doi.org/10.22089/res.2021.10974.2129
- Razavi M, Shabani bahar G, Sajjadi S A. Analysis of Factors Affecting the Quality of Secondary School Physical Education Lessons from the Perspective of Sports Teachers. Journal of Sport Management and Motor Behavior. 2011; 7(14):103–12. [Persian]
- Alimohammadi G, Jabbary N, Niazazari K. Professional empowerment of teachers in the future perspective along with a model. Educational Innovations. 2019; 9(18):7–32. [Persian] doi.org/10.22034/JEI.2019.88531
- Naderian Jahromi M, Jaberi A. Factors Influencing the Social Status of Physical Education Teachers from the Viewpoint of High School Students of Isfahan City. Research in sport Management. 2012; 1(4):105–21. [Persian]
- Honari H. Designing a model for the physical education teachers’ professional characteristics and competencies. Organizational Behavior Management in Sport Studies. 2018 Sep 23; 5(3):55-68. [Persian] /doi.org/10.30473/fmss.2018.5123
- Navid Adham N, Shafizade H. A Study of Social and Cultural Factors Affecting the Social Status of Teachers. The scientific journal of strategy. 2015; 73(23):75–94. [Persian]
- Navid Adham M, Rostamipour A, Rahmati M H, Khanifar H. Basics of the fundamental transformation of the education system. Noor al-Saqlain. 2011. [Persian]
- Nazemi M, Azimzadeh S, Donovan T. Designing a Personal Brand Development Model for Professional Athletes of Iran (Grounded Theory Approach). Quarterly Journal of Brand Management. 2019. [Persian] /doi.org/10.22051/BMR.2020.28924.1886
- Naghavi M, Hosseini SE, Ramezani Nezhad R, Keshkar S. Designing of Personal Brand Competency Model for Professional Sports Coaches. Journal of Sport Management and Motor Behavior. 2019; 23(15):343–60. [Persian] 10.22080/JSMB.2020.12206.2614
- Mantulenko V v., Yashina EZ, Ashmarina SI. Personal Brand of University Teachers in the Digital Age. In: Lecture Notes in Networks and Systems. Springer; 2020. p. 62–70.
- Figurska IR. Personal branding as an element of employees’ professional development. Human Resources Management & Ergonomics. 2016; 10(2):33–47.
- Asadollahi, E., Gholami Bidkhani, R., Jaghargh Mahian, A., & Yazdanian, M. (2020) Research methods in physical education and sports. Mashhad: Book Tak Publications. [Persian].
- Hajizadeh E, Asghari M. Methods and statistical analysis by looking at life sciences and health research methods (with guide SPSS). 2012. [Persian]
- Rimm-Kaufman SE, Storm MD, Sawyer BE, Pianta RC, LaParo KM. The Teacher Belief Q-Sort: A measure of teachers’ priorities in relation to disciplinary practices, teaching practices, and beliefs about children. J Sch Psychol. 2006 Apr; 44(2):141–65. //doi.org/10.1016/j.jsp.2006.01.003
- Madhoshi, M., & Haditabar, J. (2018). Developing a local model of organizational agility in knowledge-based Firms: Applying the interpretive structural modeling approach, 12(44), 7-34. [Persian]. //doi.org/20.1001.1.27169979.1397.12.1.1.5
- Azar A, Khosravani F, Jalali R. research in soft operations. Tehran. Industrial Management Organization Publications; 2012. [Persian]
- Mirhossseini FS, Najaf A, Saffari M. The Modeling of professional competence of Iranian physical education teachers. Research on Educational Sport. 2019; 7(17):17–34. [Persian] //doi.org/10.22089/res.2019.5964.1480
- Ramezaninezhad R, Hematinezhad M, Hozhabri K. Survey of Physical Education Lesson Preferences among Secondary School Courses. Sport Management and Development. 2014; 2(2):73–89. [Persian]
- Khedher M. Conceptualizing and researching personal branding effects on the employability. Journal of Brand Management. 2019 Mar 4; 26(2):99–109.
24. Ranjbari S. Investigating the Factors Affecting Social Status of Physical Education Teachers Using Structural Interpretative Modeling. Sport Psychology Studies (ie, mutaleat ravanshenasi varzeshi). 2020 Mar 20; 9(31):109-22. [Persian] doi.org/10.22089/spsyj.2019.6713.1723