مقاله مستقل
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
هادی تقی زده؛ ناصر بای؛ اکرم اصفهانی نیا؛ سعید قربانی
چکیده
هدف: هدف اصلی این پژوهش، تعیین رابطه رهبری معنوی با رفتار پویای شغلی کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش با نقش میانجی ایمنی روانشناختی بود. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی انجام شد و جامعه آماری آن شامل کلیه کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش کشور (1141 نفر) بود که 288 کارشناس بهعنوان ...
بیشتر
هدف: هدف اصلی این پژوهش، تعیین رابطه رهبری معنوی با رفتار پویای شغلی کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش با نقش میانجی ایمنی روانشناختی بود. روششناسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی انجام شد و جامعه آماری آن شامل کلیه کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش کشور (1141 نفر) بود که 288 کارشناس بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. سه پرسشنامه استاندارد رهبری معنوی فرای و همکاران (2005)، ایمنی روانشناختی ادموندسن و لی (2014) و رفتار پویای شغلی پارکر و همکاران (2008) جهت گردآوری دادههای پژوهش استفاده شدند. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش در دو بخش توصیفی و استنباطی انجام شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان دهنده رابطه مثبت و معنیدار بین رهبری معنوی و ایمنی روانشناختی بود (792/0=β، 680/35=t). همچنین بین رهبری معنوی و رفتار پویای شغلی کارشناسان تربیتبدنی رابطه مثبت و معنیداری مشاهده گردید (315/0=β، 913/4=t). بخش دیگری از نتایج پژوهش نشان داد رابطه مثبت و معنیداری بین ایمنی روانشناختی و رفتار پویای شغلی کارشناسان وجود دارد (552/0=β، 393/9=t). در نهایت نتایج نشان داد رابطه رهبری معنوی با رفتار پویای شغلی کارشناسان تربیتبدنی با نقش میانجی ایمنی روانشناختی، مثبت و معنیداری میباشد (581/0=β، 055/9=t). نتیجهگیری: با توجه بهنتایج پژوهش میتوان چنین نتیجهگیری کرد استفاده مدیران از شیوه رهبری معنوی میتواند موجب افزایش ادراک ایمنی روانشناختی و رفتار پویای شغلی در کارشناسان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش گردد.
پژوهشی کاربردی
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
اسفندیار خسروی زاده؛ سارا عزیزی؛ زینب مندعلی زاده
چکیده
چکیدههدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر اقدامات مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمانی کارکنان با نقش میانجی یادگیری سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استان مرکزی بود. روششناسی: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان اداره ورزش و جوانان استان مرکزی بود که از بین ...
بیشتر
چکیدههدف: هدف این پژوهش بررسی تأثیر اقدامات مدیریت استراتژیک منابع انسانی بر عملکرد سازمانی کارکنان با نقش میانجی یادگیری سازمانی در ادارات ورزش و جوانان استان مرکزی بود. روششناسی: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان اداره ورزش و جوانان استان مرکزی بود که از بین آنها 95 نفر به صورت تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای استاندارد اقدامات مدیریت استراتژیک منابع انسانی، پرسشنامه یادگیری سازمانی و پرسشنامه عملکرد سازمانی کارکنان استفاده شد. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری در بسته نرم افزارهای اس.پی.اس.اس نسخه 23 و اسمارت پی.ال.اس نسخه 3 تحلیل شدند.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد اقدامات مدیریت استراتژیک منابع انسانی با ضریب 65/0 بر عملکرد سازمانی کارکنان و با ضریب 81/0 بر یادگیری سازمانی؛ همچنین یادگیری سازمانی با ضریب 71/0 بر عملکرد سازمانی تاثیر مثبت مستقیم و معناداری دارد (05/0≥P). بعلاوه، یادگیری سازمانی دارای نقش میانجی جزئی در رابطه بین اقدامات مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عملکرد سازمانی کارکنان بود.نتیجهگیری : با توجه به نتایج حاصل پیشنهاد میشود که مسئولین سازمانهای مورد مطالعه اقدامات لازم به منظور ارتقای وضعیت ارزیابی عملکرد، مشارکت کارکنان استخدام مناسب، پاداش و آموزش کارکنان انجام دهند که در نهایت می-تواند باعث بهبود یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی آنها شود.
پژوهشی کاربردی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
عاطفه خدابخشی؛ زین العابدین فلاح؛ امیر منتظری؛ طاهر بهلکه
چکیده
هدف: هدف این پژوهش شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر مدیریت چندفرهنگی ورزش مدارس بود.روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی، روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیتبدنی کشور (34000=N) بود، نمونه آماری با توجه به هدف پژوهش، 346 نفر در بخش تحلیل عاملی اکتشافی و 332 نفر در بخش تأییدی به روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر مدیریت چندفرهنگی ورزش مدارس بود.روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی، روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان تربیتبدنی کشور (34000=N) بود، نمونه آماری با توجه به هدف پژوهش، 346 نفر در بخش تحلیل عاملی اکتشافی و 332 نفر در بخش تأییدی به روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، پس از اخذ روایی (صوری، محتوا) و اعتبارسنجی، گردآوری شد. برای محاسبه پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ (91/0=α) و برای تجزیهوتحلیل دادهها، از تحلیل عاملی اکتشافی، تأییدی و معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، 51 گویه شناسایی شده بهعنوان سازه مدیریت چندفرهنگی ورزش مدارس در نه مؤلفه شامل سیاستها و خط و مشی، برنامهریزی چندفرهنگی، توانمندسازی منابع انسانی، آموزش، انگیزش دانشآموزان، برنامهریزی درسی، آگاهی فرهنگی، مقابله با نژادپرستی و غنیسازی فرهنگی کلاس تربیتبدنی دستهبندی شدند که در مجموع 69/80 درصد از واریانس سازه را تبیین نمودند. آزمون مدل پژوهش نشان داد شاخصهای کلی برازش مدل اندازهگیری در وضعیت مطلوبی قرار دارند؛ نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم نشان داد عوامل "برنامهریزی چندفرهنگی "،"برنامهریزی درسی " و "توانمندسازی منابع انسانی " و " آموزش " بیشترین تأثیر را بر استقرار مدیریت چندفرهنگی تربیت بدنی دارند.نتیجهگیری: متصدیان برنامهریزی آموزشی باید توجه بیشتری به مدارس چندفرهنگی و کلاس تربیتبدنی در راستای سیاستهای کلان آموزشوپرورش داشته و بهمنظور توانمندسازی معلمان به آموزشهای ضمن خدمت و گنجاندن مفاهیم چندفرهنگی در برنامه آمادهسازی معلمان توجه بیشتر داشته باشند.
پژوهش های بنیادی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
حدیث بساط شیر؛ مژگان صالحی پور؛ جواد کریمی
چکیده
هدف: هدف این تحقیق طراحی الگوی توسعه فردی مربیان فوتبال ایران بودروش شناسی: روش پژوهش به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام شد. برای جمع آوری دادهها از مصاحبه استفاده شد. روایی و پایایی پژوهش از طریق معیارهای اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و تاییدپذیری، تأیید شد. در مجموع ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق طراحی الگوی توسعه فردی مربیان فوتبال ایران بودروش شناسی: روش پژوهش به شیوه کیفی و مبتنی بر نظریه پردازی داده بنیاد بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش گلیزر (1992) انجام شد. برای جمع آوری دادهها از مصاحبه استفاده شد. روایی و پایایی پژوهش از طریق معیارهای اعتبار، انتقال پذیری، قابلیت اعتماد و تاییدپذیری، تأیید شد. در مجموع 15 مصاحبه با خبرگان و متخصصان انجام شد و تا جایی ادامه یافت که پژوهش به اشباع نظری و کفایت رسید. از طریق مطالعه کتابخانهای و مصاحبههای کیفی جمع آوری و به روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها: براساس یافتهها 77 مفهوم در قالب 20 مضمون فرعی و 10 مضمون اصلی چارچوببندی شدند. مضامین اصلی شامل شامل شاخص سازمانی، عوامل مدیریتی، اصول فردی، صلاحیت حرفهای، آموزش، ارزیابی، عملکردی، رفتاری، شناختی، نگرشی است.نتیجه گیری: در جهت توسعه فردی مربیان فوتبال باید به راهبردهایی مانند نیازسنجی آموزشی مربیان وتوجه به اصول اساسی و همچنین تهیه محتوای به روزرسانی شده آموزشی تمرکز کرد و با استفاده از تنوع برنامههای توسعه فردی زمینههای لازم برای شکوفایی عملکردی، رفتاری، شناختی و نگرشی را فراهم نمود.
پژوهشی کاربردی
مدیریت استعداد و رهبری در منابع انسانی در ورزش
ابراهیم قربانی؛ جواد شهلائی باقری؛ سارا کشکر؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل أثرگذار بر مدیریت استعداد فوتبال ایران بود. روش پژوهش کیفی و از نوع زمینهیابی (گرندد تئوری) بود. گردآوری دادهها با استفاده از مطالعات کتابخانهای و همچنین مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند با خبرگان انجام پذیرفت. مشارکت کنندگان پژوهش را کلیه صاحبنظران مدیریت استعداد فوتبال در سه حوزه علمی، مدیریتی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل أثرگذار بر مدیریت استعداد فوتبال ایران بود. روش پژوهش کیفی و از نوع زمینهیابی (گرندد تئوری) بود. گردآوری دادهها با استفاده از مطالعات کتابخانهای و همچنین مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند با خبرگان انجام پذیرفت. مشارکت کنندگان پژوهش را کلیه صاحبنظران مدیریت استعداد فوتبال در سه حوزه علمی، مدیریتی و اجرائی تشکیل-دادند که به موضوع پژوهش اشرافیت کامل داشتند و روش نمونهگیری هدفمند بود. مصاحبه با خبرگان تا رسیدن به إشباع نظری ادامهیافت (21 مصاحبه با 19 نفر). یافتههای پژوهش از طریق فرآیند کدگذاری در سه مرحلهی باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرارگرفتند. یافتهها: در مجموع 46 عامل أثرگذار علّی در قالب چهار مقولهی فرعی (مؤلفه) و در دو مقولهی کلی (مفهوم)، نیروی انسانی متخصّص و عوامل مدیریتی-تسهیلاتی شناسائیشدند. همچنین 52 عامل أثرگذار زمینهای در قالب هفت مقولهی فرعی (مؤلفه) و در سه مقولهی کلی (مفهوم)، عوامل علمی-پژوهشی، عوامل محیطی و عوامل زمینهای فردی قرارگرفتند. در نهایت در گروه عوامل مداخلهگر در مجموع 24 عامل أثرگذار در قالب 4 مقولهی مداخلهگر (فرآیند، علّی، زمینهای و راهبردها) دستهبندیشدند. نتیجهگیری: ایجاد بسترهای لازم بخصوص تقویت حوزه علمی و پژوهشی و مفهومسازی دقیق استعداد و مدیریت استعداد، توجه به سایر ویژگیهای مؤثر فردی بخصوص ارزشهای اختصاصی، شخصیت اخلاقی و سبک زندگی، آمادهنمودن شرایط مناسب در محیط فرهنگی، سیاسی، قانونی، اقتصادی، ایجاد ساختارهای مناسب و تدوین و اجرای برنامه استراتژیک، تأمین مالی و تسهیلاتی و بهخصوص سرمایهگذاری روی مربیان و مدیران در کنار کنترل عوامل مداخلهگر، برای مدیریت استعداد فوتبال ایران، مؤثر و ضروری میباشند.
پژوهشی کاربردی
پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
جواد بنی حسن؛ زهراسادات میرزازاده؛ مهدی طالب پور؛ احمدرضا اصغرپورماسوله
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ادراک از عدالت جنسیتی بر ادراک از عملکرد اجتماعی با نقش میانجی بهزیستی سازمانی بود.روششناسی: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی بود و به شکل پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، تعداد 890 نفر کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان بود که 278 پرسشنامه جمعآوری و تجزیه و تحلیل ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ادراک از عدالت جنسیتی بر ادراک از عملکرد اجتماعی با نقش میانجی بهزیستی سازمانی بود.روششناسی: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی بود و به شکل پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، تعداد 890 نفر کارکنان ستادی وزارت ورزش و جوانان بود که 278 پرسشنامه جمعآوری و تجزیه و تحلیل شد. ابزار اندازهگیری این تحقیق شامل پرسشنامه محققساخته عدالت جنسیتی، بهزیستی سازمانی واترمن (2008) و عملکرد اجتماعی سازمان هادیاننسب (1394) بود. برای روایی پرسشنامهها از نظرات 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و برای محاسبه پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پی. ال. اس در دو بخش مدل اندازهگیری و بخش ساختاری استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که ادراک از عدالت جنسیتی اثر مثبت و معناداری بر عملکرد اجتماعی وزارت ورزش و جوانان دارد. از طرفی بهزیستی سازمانی بر عملکرد اجتماعی وزارت ورزش و جوانان اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین اثر ادراک از عدالت جنسیتی بر عملکرد اجتماعی وزارت ورزش و جوانان با نقش میانجی بهزیستی سازمانی، مثبت و معنادار بود.نتیجهگیری: بسط عدالت جنسیتی توسط مدیران وزارت ورزش و جوانان، همراه با بهبود عملکرد اجتماعی خواهد بود و اگر زمینه توسعه بهزیستی سازمانی فراهم شود، به طور کلی شاهد بهبود عملکرد وزارت ورزش و جوانان خواهیم بود.
مقاله مستقل
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
لیلا نجفی جویباری؛ مهرزاد حمیدی؛ سید نصرالله سجادی؛ حسین رجبی نوش آبادی
چکیده
هدف: هدف کلی تحقیق تدوین الگوی عوامل مؤثر بر مشارکت افراد در ورزش همگانی بود.روششناسی: روش پژوهش حاضر آمیخته بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل، کلیه معاونان و مدیران کل وزارت ورزش و جوانان، رئیسو نواب رئیس فدراسیونهای ورزشی، اساتید دانشگاهها، مدیران کل، معاونان و نیز کارشناسان خبره ورزش ادارات ورزش و جوانان استانها و در بخش ...
بیشتر
هدف: هدف کلی تحقیق تدوین الگوی عوامل مؤثر بر مشارکت افراد در ورزش همگانی بود.روششناسی: روش پژوهش حاضر آمیخته بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل، کلیه معاونان و مدیران کل وزارت ورزش و جوانان، رئیسو نواب رئیس فدراسیونهای ورزشی، اساتید دانشگاهها، مدیران کل، معاونان و نیز کارشناسان خبره ورزش ادارات ورزش و جوانان استانها و در بخش کمی شامل کلیه مدیران و کارشناسان معاونت همگانی وزارت ورزش و جوانان، کارشناسان و مدیران فدراسیونهای ورزشی و ورزشهای همگانی و کارشناسان کمیتههای همگانی بود. در بخش کیفی نمونهگیری با روش گلولهبرفی (به علت گسترده بودن خبرگان) تا دستیابی به اشباع نظری انجام شد و در بخش کمی نیز حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به دست آمد. ابزار اندازهگیری در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی، پرسشنامه بود. در بخش آمار استنباطی بهمنظور شناسایی و تبیین عوامل مؤثر و طراحی الگوی کیفی از نظریه دادهبنیاد با رویکرد گلیزری و نیز بهمنظور طراحی الگوی ساختاری ـ تفسیری از ماتریس خودتعاملی و تحلیل میکمک استفاده شد.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد، نگرش عاطفی و هنجارهای فردی از عوامل نفوذی مشارکت افراد در ورزش همگانی مبتنی بر نظریه رفتار برنامهریزیشده بوده و با تأثیرگذاری بر کنترل درونی درک شده و کنترل بیرونی درک شده منجر به رفتار فردی و گروهی میشود.نتیجهگیری: پیشنهاد میشود تصمیمگیرندگان حوزه توسعه ورزش همگانی ضمن بهرهگیری از مشاوره روانشناسان اجتماعی، راهکارهای تحریک و استفاده از نگرش عاطفی و هنجارهای فردی را بررسی نموده و از مدل بهدستآمده در راستای افزایش مشارکت مردم در برنامههای ورزشی استفاده نمایند.
پژوهشی کاربردی
فناوریهای نوین و شبکههای اجتماعی و توسعه منابع انسانی در ورزش
تورج پرمهر؛ شهاب بهرامی؛ محمد جلیلوند
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی مستندسازی تجارب و شبکه اجتماعی سازمان در ارتباط بین تمدن سازمانی و تصویر سازمانی در سازمان ورزش شهرداری تهران بود. روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران بود. حجم نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای نرم افزار مدلسازی اسمارت ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی مستندسازی تجارب و شبکه اجتماعی سازمان در ارتباط بین تمدن سازمانی و تصویر سازمانی در سازمان ورزش شهرداری تهران بود. روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران بود. حجم نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای نرم افزار مدلسازی اسمارت پیالاس محاسبه شد (158 نفر) و از روش نمونهگیری طبقهای_تصادفی شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بازطراحی شده از تحقیقات قبلی برای چهار متغیر و در مقیاس 5 گزینهای لیکرت بود. روایی محتوایی ابزار با استفاده از نظر متخصصان (9 نفر) و روایی سازه با استفاده از شاخص-های برازش مدل ارزیابی و تایید گردید.یافتهها: نتایج نشان داد که اثر مستقیم تمدن سازمانی بر تصویر سازمانی معنیدار است. همچنین اثر غیرمستقیم تمدن سازمانی بر تصویر سازمانی از مسیر دو متغیر میانجی شبکه اجتماعی سازمانی و تجربیات سازمانی معنیدار بود. علاوه براین به طور جداگانه نیز تاثیر تمدن سازمانی بر شبکه اجتماعی و تجربیات سازمانی و تاثیر آنها بر تصویر سازمانی نیز معنیدار بود. بنابراین میتوان گفت هر چند تمدن سازمانی منجر به ارتقای تصویر سازمان در محیط میشود اما مستندسازی تجربیات و شبکهسازی اجتماعی به میزان قابل توجهی رابطه تمدنسازی-تصویرسازی را تقویت مینمایند. نتیجهگیری: از این رو پیشنهاد میشود سازمان ورزش شهرداری تهران برای بهرهگیری از مفاهیم و مظاهر سازمانهای متمدن در راستای انعکاس تصویری مناسب از سازمان در محیط به طور کلیدی از دو راهبرد تجارب مستند و شبکه اجتماعی استفاده نماید.
پژوهشی کاربردی
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
داوود میقانی؛ محمد حامی؛ وحید شجاعی
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر توانمندسازی مربیان و داوران جودو با محوریت یکسانسازی آموزش میباشد. رویکرد این تحقیق کیفی و ازلحاظ استراتژی در زمره تحقیقات پدیدارشناسانه میباشد. هدف پژوهش کاربردی و با ماهیتی توسعهای- اکتشافی است.روش شناسی: جامعه آماری تحقیق در مرحله کیفی خبرگان و متخصصان حوزه مدیریت ورزشی و خبرگان ...
بیشتر
هدف: هدف از تحقیق حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر توانمندسازی مربیان و داوران جودو با محوریت یکسانسازی آموزش میباشد. رویکرد این تحقیق کیفی و ازلحاظ استراتژی در زمره تحقیقات پدیدارشناسانه میباشد. هدف پژوهش کاربردی و با ماهیتی توسعهای- اکتشافی است.روش شناسی: جامعه آماری تحقیق در مرحله کیفی خبرگان و متخصصان حوزه مدیریت ورزشی و خبرگان حوزه جودو بودند که بهصورت هدفمند 20 نفر بهعنوان نمونه آماری بخش کیفی در نظر گرفته شدند. روش گردآوری اطلاعات به شکل مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته بود. پایایی مصاحبهها در بخش کیفی تحقیق با استفاده از پایایی باز آمون مورد تائید قرار گرفت.یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد در بخش عوامل مؤثر بر توانمندسازی با محوریت یکسانسازی آموزش در مربیان و داوران جودوی ایران، مجموعاً 120 گزاره اولیه از مجموع 20 مصاحبه استخراج گردید که در نهایت 85 گزاره اولیه با فراوانی 503 بهعنوان شاخصها و کدهای اثر گزار بر توانمندسازی مربیان و داوران جودوی ایران با محوریت یکسانسازی آموزش احصاء گردید. در این میان 3 مقولۀ اصلی (منابع انسانی یکپارچه و واحد، اقدامات سازمانی استاندارد، کارکردها وظایف آموزشی) و 7 مقوله فرعی و 17 مفهوم بهعنوان مفاهیم و مقولات مؤثر بر توانمندسازی مربیان و داوران جودوی ایران در قالب کدهای انتزاعیتر دستهبندی شد.نتیجه گیری: کمیته آموزش فدراسیون جودو جمهوری اسلامی ایران نیز بهنوبه خود با ارتقای وضعیت اقدامات سازمانی استاندارد و کارکردها وظایف آموزشی، نقش کلیدی و مهمی در برنامههای توانمندسازی مربیان و مدرسان این رشته ورزشی ایفا نماید.
مقالات مروری
فناوریهای نوین و شبکههای اجتماعی و توسعه منابع انسانی در ورزش
مجتبی رجبی؛ سید مصطفی رسولی منش؛ رضا اندام؛ فائزه عبدالله نژاد
چکیده
هدف: هدف این تحقیق بررسی نظاممند چگونگی استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی در مجلات حوزه مدیریت ورزش با ارائه دستورالعملهای مهم نسبت به وضعیت فعلی گزارش مجلات بود.
روش شناسی: پژوهش حاضر یک مرور نظاممند و توصیفی است که در آن از داده های ثانویه استفاده شد. 183 مطالعه از تمام مطالعات مدلسازی معادلات ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق بررسی نظاممند چگونگی استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی در مجلات حوزه مدیریت ورزش با ارائه دستورالعملهای مهم نسبت به وضعیت فعلی گزارش مجلات بود.
روش شناسی: پژوهش حاضر یک مرور نظاممند و توصیفی است که در آن از داده های ثانویه استفاده شد. 183 مطالعه از تمام مطالعات مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی منتشر شده در 14 نشریه مدیریت ورزش که بین سالهای 1399 تا 1401 منتشر شده بودند؛ از نظر دلایل استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی، ویژگیهای داده ها، ویژگیهای مدل، ارزیابی مدلهای اندازهگیری، ارزیابی مدل ساختاری، گزارشدهی و استفاده از تحلیلهای پیشرفته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: یافته ها نشان داد، محققان به دلایل محدودی در خصوص استفاده از پی ال اس اشاره داشتهاند؛ از مهمترین دلایل آن می توان به تعداد کم نمونه ها و عدم نیاز به نرمال بودن توزیع داده ها اشاره کرد؛ همچنین اکثر مطالعات در گزارش دهی مدل اندازه گیری در مدل های مرتبه دوم، درست عمل نکرده اند و در مورد در نظر گرفتن معیارهای پیشرفته برای ارزیابی مدل ساختاری بی اطلاع هستند.
نتیجه گیری: نتایج این تحقیق به محققان، داوران و ویراستاران مجلات کمک می کند، در مطالعات بعدی برای نحوه گزارش داده ها با استفاده از این نرم افزار حساسیت بیشتری نشان دهند و با استناد به یافته های این تحقیق از گزارش های نادرست پرهیز شود.
پژوهشی کاربردی
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
مهرداد دهقان؛ نجف آقایی؛ علیرضا الهی
چکیده
هدف:هدف از این پژوهش، تعیین تاثیر هوش استراتژیک مدیران برعملکردسازمانی کمیته ملّی اُلمپیک ایران بانقش میانجی مزیت رقابتی پایداربود.روششناسی:پژوهش حاضراز لحاظ هدف ازنوع تحقیقات کاربردی، از نظرماهیت و محتوایی ازنوع توصیفی همبستگی و از حیث گردآوری دادهها بصورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را مدیران،کارشناسان و اعضای ...
بیشتر
هدف:هدف از این پژوهش، تعیین تاثیر هوش استراتژیک مدیران برعملکردسازمانی کمیته ملّی اُلمپیک ایران بانقش میانجی مزیت رقابتی پایداربود.روششناسی:پژوهش حاضراز لحاظ هدف ازنوع تحقیقات کاربردی، از نظرماهیت و محتوایی ازنوع توصیفی همبستگی و از حیث گردآوری دادهها بصورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را مدیران،کارشناسان و اعضای مجمع عمومی کمیته ملّی اُلمپیک ایران تشکیل دادند.همچنین تعیین حجم نمونه بصورت تمام شمار صورت پذیرفت. از این رو تعداد 90 پرسشنامه تکمیل و مورد تحلیل قرار گرفت. به منظور جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه هوش استراتژیک مَککوبی (2004) و عملکرد سازمانی کاپلان و نورتن (2001)، به همراه پرسشنامه مزیت رقابتی پایدار در پژوهش یو و همکاران (2017) استفاده شد. روایی محتوایی و صوری پرسشنامهها با نظر خواهی از 7 نفر از اساتید مدیریت ورزشی، و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تایید شد. جهت بررسی و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید.دادهها بااستفاده از روش حداقل مربعات جزئی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج پژوهش تاثیر مستقیم و مثبت هوش استراتژیک بر عملکردسازمانی و مزیت رقابتی پایدار و همچنین اثرگذاری مستقیم و مثبت مزیت رقابتی پایدار بر عملکردسازمانی را نشان داد. علاوه بر این، نقش میانجی مزیت رقابتی پایدار در تاثیر هوش استراتژیک مدیران بر عملکرد سازمانی مورد تایید قرار گرفت. نتیجهگیری: بنابراین، مدیران و تصمیمگیران کمیته ملّی اُلمپیک ایران میتوانند با استفاده از ظرفیت هوش استراتژیک و ابعاد آن در سطح مجموعه، زمینه را برای ایجادحفظ مزیت رقابتی به منظور افزایش عملکرد سازمانی فراهم نمایند
پژوهشی کاربردی
مدیریت استعداد و رهبری در منابع انسانی در ورزش
مریم سلمانی؛ نسرین عزیزیان کهن؛ مسعود ایمانزاده؛ مهرداد محرم زاده
چکیده
هدف : تحقیق حاضر باهدف تأثیر سبک های رهبری بر نگرش مدیران هیأت های ورزشی نسبت به تغییر با نقش میانجی هوش اخلاقی انجام شده است. روش شناسی :روش به کار گرفته شده در این تحقیق از نظر اجرا میدانی و از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی مدیران هیأت های ورزشی استان البرز (336نفر)، بوده است ...
بیشتر
هدف : تحقیق حاضر باهدف تأثیر سبک های رهبری بر نگرش مدیران هیأت های ورزشی نسبت به تغییر با نقش میانجی هوش اخلاقی انجام شده است. روش شناسی :روش به کار گرفته شده در این تحقیق از نظر اجرا میدانی و از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی مدیران هیأت های ورزشی استان البرز (336نفر)، بوده است که طبق جدول مورگان تعداد نمونه آماری برابر با 179 نفر بود که به صورت تصادفی ساده از میان جامعه آماری انتخاب شدند.برای جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد، سبک رهبری هرسی و بلانچارد (۱۹۹۹) و نگرش نسبت به تغییر یونگ (۲۰۰۴) و جهت بررسی هوش اخلاقی از پرسشنامه استاندارد لینک و کیل (۲۰۱۱)، استفاده شد که پایایی و روایی همه متغییرها نیز مطلوب و مورد تأیید قرار گرفته است و در روش آماری به کار گرفته شده، با استفاده از معادلات ساختاری، به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد.یافته ها :نتایج نشان داد که بین سبک رهبری با نگرش نسبت به تغییر و هوش اخلاقی مدیران هیأت های ورزشی استان البرز رابطه علی وجود دارد. از سوی دیگر، هوش اخلاقی بر نگرش نسبت به تغییر مدیران سازمان نیز تاثیر دارد.نتیجه گیری:نتایج تحقیق نشان داد که رهبری یکی از عوامل مهم در ایجاد تغییرات مثبت در سازمان ها است همین طور نوع سبک رهبری یک مؤلفه ضروری برای تغییر موفقیت آمیز در سازمان به منظور رویارویی با رقابت و پیشرفت در هیأت های ورزشی می باشد.