نوع مقاله : پژوهشی کاربردی

نویسندگان

دانشگاه ارومیه

10.22044/shm.2024.13677.2586

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر اکتشاف مولفه‏های قابلیت بازاریابی ورزشی نیروی انسانی فوتبال عراق بود.
روششناسی: این پژوهش با ماهیت اکتشافی و با هدف بسط دانش و شناخت موجود در رابطه ‌با قابلیت‏های بازاریابی و کسب درآمد نیروی انسانی انجام شد. از روش تحقیق کیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش مدیران عامل و بازاریابان باشگاه‌ها، اعضای کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال، اساتید هیئت‌علمی دانشگاه‏ها و دانشجویان دکتری بازاریابی ورزشی کشور عراق بودند که با استفاده از روش نمونه‏گیری گلوله‌برفی نمونه‌ها انتخاب و مصاحبه‌ها با خبرگان این بخش تا اشباع نظری ادامه یافت. در پژوهش حاضر از روش توافق درون موضوعی برای محاسبه پایایی مصاحبه­های انجام‌گرفته استفاده‌ شده‌است. نتایج نشان داد که تعداد کل کدها در این سه مصاحبه برابر با 19 مورد و تعداد توافق برابر 7 است و ضریب توافق 73/0 بدست آمد.
یافته‌ها: بر اساس مدل برخاسته از داده‏های کیفی، تعداد 76 کد باز، تعداد 11 کد محوری و تعداد سه کد انتخابی (قابلیت‏های ورزشکاران و مربیان، قابلیت‏های مدیران و کارکنان، قابلیت حامیان و هواداران) در زمینه قابلیت‌های بازاریابی نیروی انسانی فدراسیون فوتبال کشور عراق شناسایی شدند.
نتیجه‌گیری: با داشتن حامیان و هواداران با تعهد و علاقه‌مندی بالا، می‌توان بازاریابی ورزشی نیروی انسانی فوتبال کشور عراق را بهبود داد و به رشد و توسعه این حوزه کمک کرد. پیشنهاد می‌شود، فدراسیون فوتبال عراق با توجه به مدل شناسایی شده در پژوهش حاضر به بازاریابی از طریق قابلیت‏های شناسایی شده در این تحقیق اقدام نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Lotfi Yamchi K, Kalate Seifari M, Hosseini E. The structural model of the impact of talent management on the productivity of human resources and innovation in sports organizations (case study: General Department of Sports and Youth of East Azarbaijan province). Human resource management in sports, 2016, 5(1), 35-48. DOI: 22044/shm.2018.5375.1486 [In Persian].
  2. Athreya K, Ionescu F, Neelakantan U. Stock market participation: The role of human capital. Review of Economic Dynamics. 2023; 47:1-8. DOI: 10.1016/j.red.2021.12.002
  3. Lan TT. Market development strategy of renewable energy industry in Vietnam. International journal of business and globalisation. 2023; 11: 11-18. 2023. DOI: 10.1016/j.red.2021.12.002
  4. Zakarya B, Imene M. Predictive ability at the level of performance of sports management in terms of information systems in sports institutions. Journal of Sports Creativity. 2020 ;11(3) : 11-18.
  5. Robinson CK. Peter Drucker on marketing: application and implications for libraries. The Bottom Line. 2012; 25(1): 4-12. DOI: 10.1108/08880451211229153
  6. Day GS. Closing the marketing capabilities gap. Journal of marketing. 2011; 75(4): 183-95. DOI: 10.1509/jmkg.75.4.183
  7. Day GS, Moorman C. Strategy from the outside in Profiting from customer value. 2010; McGraw Hill Professional.
  8. Appel G, Grewal L, Hadi R, Stephen AT. The future of social media in marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 2020; 48(1), 79-95. DOI: 10.1007/s11747-019-00695-1
  9. Teece, Explicating dynamic capabilities: the nature andmicrofoundations of sustainable enterprise performance. Strategic Management Journal, 2007;  28(13):1319–1350. DOI: 10.1002/smj.640
  10. Barwise P, Farely JU. Marketing metrics: Status of six metrics in five countries. European Management Journal. 2004; 22(3): 257–262. DOI: 10.1016/j.emj.2004.04.012
  11. Catarina, FS, Leonardo, E, Sérgio, MP. Performance appraisal and relationship marketing: A case study in an industry. Business and Management Review. 2015; 5(1): 176-186.
  12. Drake‐Bridges, E, & Burgess, B. Personal preferences of tween shoppers. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal. 2010; 14(4), 624-633. DOI: 10.1108/13612021011081788
  13. Duncan, LR, Hall, CR, Wilson, PM, & Rodgers, WM. The use of a mental imagery intervention to enhance integrated regulation for exercise among women commencing an exercise program. Motivation and Emotion. 2012; 36, 452-464. DOI: 10.1007/s11031-011-9271-4
  14. Kotler, P, Keller, K. "Marketing management ."14th Edition. Prentice Hall, Chicago, 2012; pp: 35-42.
  15. Dehghan, M, Ahmadi, H, & Rajabpour, E. The Application of HRM Policies for Marketing Managers: Emphasis on Marketing Strategies and Organization Performance in SMEs. New Marketing Research Journal. 2021; 11(3), 146-129. DOI: 10.22108/nmrj.2021.128752.2446 [In Persian]
  16. David Gefen, CMR. Implementation team responsiveness and user evaluation of customer relationship management: A quasi-experimental design study of social exchange theory. Journal of management information systems. 2002; 19(1), 47-69. DOI: 10.1080/07421222.2002.11045717
  17. Merrilees, B., Rundle-Thiele, S, & Lye, A. Marketing capabilities: Antecedents and implications for B2B SME performance. Industrial Marketing Management. 2011; 40(3), 368-375. DOI: 10.1016/j.indmarman.2010.08.005
  18. Manis, K. T., & Madhavaram, S. AI-Enabled marketing capabilities and the hierarchy of capabilities: Conceptualization, proposition development, and research avenues. Journal of Business Research. 2023; 157. DOI: 10.1016/j.jbusres.2022.113485
  19. Rajabipour Meybodi A, Stanesti S, Rakhideh M, Khamesh Aya A. The mediating role of brand authenticity in the effect of brand cultural symbolism on consumer well-being (case study: Samsung brand smartphone). Modern Marketing Research. 2019; 10(3), 21-40. doi: 10.22108/nmrj.2020.122984.2123. DOI: 10.22108/nmrj.2020.122984.2123 [In Persian]
  20. Mohammadi, S, Sajadi, A., Mansouri, MR, & Tarhani, S. Prioritize and associate the marketing components affecting the formation of the initial mental image to the final mental image. Geography and Human Relationships. 2019; 1(4). [In Persian]
  21. Kasegarha, M, Taghipourian, MJ, Gilanipour, J, & Mokhtari, M. Designing a qualitative model of entrepreneurial marketing in corporate banking. Marketing Management. 2023; 18(59), 21-41. DOI: 10.52547/ijethics.4.2.50 [In Persian].
  22. Sedky D, Kortam W, AbouAish, E. The role of sports marketing in attracting audiences towards less popular sports. Journal of Humanities and Applied Social Sciences. 2022; 4(2):113-131. DOI: 10.1108/JHASS-04-2020-0059
  23. Griffin, J. Sports Betting Advertising and the Need for Further Regulation in the United States. 2023.