نوع مقاله : پژوهشی کاربردی

نویسنده

استادیار، مدیریت ورزشی، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران

10.22044/shm.2024.14093.2616

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف طراحی مدل توسعه برند منابع انسانی در سازمان­های ورزشی (مطالعه موردی: مدیران ادارات ورزش و جوانان استان تهران) انجام شد.
روش ­شناسی: پژوهش با توجه به نحوه جمع­آوری داده­ها آمیخته از نوع اکتشافی متوالی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 20 نفر از خبرگان دانشگاهی و مدیران ارشد و معاونان ورزشی ادارات ورزش و جوانان استان تهران بودند. نمونه­گیری به روش غیراحتمالی و به شیوه گلوله برفی انجام شد. در بخش کمی، جامعه آماری شامل مدیران میانی، کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان تهران و روسای هیات­های ورزشی استان تهران بوند. بر اساس جدول مورگان و کرجسی 270 نفر از آن­ها به روشی طبقه­­ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار تحقیق، در بخش کیفی مصاحبه نیمه­ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق­ساخته بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط اساتید دانشگاهی مسلط به موضوع پژوهش تأیید شد. پایایی پرسشنامه­ از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و میزان پایای پرسشنامه (883/0=α) گزارش شد. در نهایت از مدل معادلات ساختاری به منظور طراحی مدل توسعه برند منابع انسانی در سازمان­های ورزشی استفاده شد.
 یافته­ ها: تحلیل داده­ها، منجر به شناسایی 128 کد اولیه، 15 مقوله فرعی و 4 مقوله اصلی شدند. نتایج نشان داد با در نظرگرفتن عوامل توسعه برند منابع انسانی در چهار سطح کلان، سطح خرد، سطح فردی و سطح سازمانی می­توان مدل توسعه برند منابع انسانی در سازمان­های ورزشی را تدوین کرد.
نتیجه­ گیری: بر اساس نتایج پژوهش ضروری است، سـازمان­های ورزشی به منظور توانمندسازی منابع انسانی به عوامل شکل­دهی برند شخصی مدیران ورزشی که شامل مهارت فنی، مهارت انسانی، شایستگی ارتباطات اجتماعی، ارزیابی عملکرد منابع انسانی، مهارت ادراکی و ارتباطی، آموزش و توسعه منابع انسانی، مهارت روانی، رضایت و تعهد منابع انسانی، رهبری سازمانی، عدالت سازمانی، فرهنگ سازمانی، برندسازی داخلی، شایستگی­های تخصصی و شایستگی­های فردی توجه ویژه نمایند. یافته­های این پژوهش نشان می­دهد، مدل توسعه برند منابع انسانی در سازمان­های ورزشی می­تواند به بهبود شایسته­سالاری مدیران ورزشی، ارتقاء عملکرد مدیران و کسب مزیت رقابتی سازمان­های ورزشی منجرشود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Armstrong M, Taylor S. Armstrong's handbook of human resource management practice: Kogan Page Publishers; 2020. https://www.koganpage.com/hr-learning-development/armstrong-s-handbook-of-human-resource-management-practice-9781398606630
  2. Rahimiyan A. Employer Brand, a Novel Strategy for Human Resource Management. Journal of Research of Human Resource Management. 2013;5(2):127-50. https://hrmj.ihu.ac.ir/article_5052.html?lang=fa ‏[In Persian]
  3. Kumar V, Pansari A. Competitive advantage through engagement. Journal of marketing research. 2016;53(4):497-514. Doi.org/10.1509/jmr.15.0044.
  4. Karaduman I. The effect of social media on personal branding efforts of top level executives. Procedia-social and behavioral sciences. 2013; 99:465-73. Doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.10.515
  5. Mirmousa S, Moeinadin M. Identification and prioritization of Components Effective on Personal Branding of Professional Accountants. Iranian Journal of Behavioral & Valued Accounting. 2022;6(12): 247-77.Doi.org/10.5539/ibr. v10n6p62. ‏[In Persian]
  6. Bakir SMA. The influence of strategic leadership on building employees’ entrepreneurial orientation: A field study at the Jordanian Public Sector. International Business Research. 2017;10(6):62-74. Doi.org/10.5539/ibr. v10n6p62
  7. Chen H-M, Chung H-M. A scale for CEO personal brand measurement. South African journal of business management. 2017;48(2):23-32. Doi.10.4102/sajbm. v48i2.25
  8. Bendisch F, Larsen G, Trueman M. Fame and fortune: a conceptual model of CEO brands. European Journal of Marketing. 2013;47(3/4):596-614. Doi.org/10.1108/03090561311297472
  9. Esgandari K, Jazani N, Memarzadeh Tehran G, Mousakhani M, Mohtashami A. Designing an optimal model for human resource brand in Iranian’estate organizations (in line with human resource productivity). The Journal of Productivity Management. 2019;12(4 (47)):109-48. Doi.20.1001.1.27169979.1397.12.4.5.5 [In Persian]
  10. Nazemi M, Azimzadeh SM, Talebpour M, Donavan DT. Designing a Personal Brand Development Model for Professional Athletes of Iran (Grounded Theory Approach). Quarterly Journal of Brand Management. 2019;6(2):115-45. Doi.org/10.22051/BMR.2020.28924.1886 [In Persian]
  11. Pourhaji F, Vafaee Nagar A, Pourhaji F, Delshad MH, Pourhaji R, Ebrahipipourh H. Assessment Managerial Skills Educational Groups' managers in Mashhad. medical journal of mashhad university of medical sciences. 2020;63(2):2309-19. Doi.org/10.22038/MJMS.2020.15975 [In Persian]
  12. Amani Beni M, Nasr Isfahani A, Shaemi Barzoki A, Teymouri H. Developing a Model for Personal Brand among the Entrepreneurs in Isfahan. Journal of Business Management. 2021;12(4):911-33. Doi.org/10.22059/JIBM.2020.292787.3707 [In Persian]
  13. Shamiri M, Nazari R. The Modeling of Mental Skills on Management Skills and Select Management Style's Sport Managers. Sport Management Journal. 2021;13(2):391-404. Doi.org/10.22059/jsm.2021.140817.1557 ‏[In Persian]
  14. Taheri MR, Hamidizadeh MR, Yazdanpanah AA, Kavosh K. Identifying and depicting the path toward personal branding based on individual competencies and quality of employment. Journal of Business Administration Researches. 2022;14(27):233-53. Doi.org/10.22034/JBAR.2022.17762.4116 ‏[In Persian]
  15. Shariatnejad A. Designing a Model for Human Resource Brand-building Behaviors with Interpretive Structural Modeling. Quarterly Journal of Brand Management. 2022;9(1):216-49. Doi.org/10.22051/BMR.2022.38239.2259 [In Persian]
  16. Abedini S, Sayadi S, Shokooh Z, Fatehi RN, Mollaei HR. Designing a Branding Model of Human Resources in the Field of Health with an Islamic Approach. 2023. Doi.org/10.22051/BMR.2022.38239.2259 [In Persian]
  17. Mazzei A, Ravazzani S. A holistic model of behavioural branding: The role of employee behaviours and internal branding. Micro & Macro Marketing. 2015;24(2):239-62. https://www.researchgate.net/publication/282815524_A_holistic_model_of_behavioural_branding_The_role_of_employee_behaviours_and_internal_branding#read
  18. King C, So KKF. Enhancing hotel employees’ brand understanding and brand-building behavior in China. Journal of Hospitality & Tourism Research. 2015;39(4):492-516. Doi.org/10.1177/1096348013491602
  19. Holt D. Branding in the age of social media. Harvard business review. 2016;94(3):40-50.
  20. Luca F-A, Ioan CA, Sasu C. The importance of the professional personal brand. The doctors’ personal brand. Procedia economics and finance. 2015;20: 350-7.Doi.org/10.1016/S2212-5671(15)00083-0

21.Faulkes Z NL. The “Me Brand”: Tips for Successful Personal Branding. ReSearch A Career Guide for Scientists. 2017:119-38.https://www.researchgate.net/publication/317782198_Case_study_-_The_me_brand_tips_for_successful_personal_branding

  1. Erdoğmuş N, Esen E. Constructing the CEO personal brand: The case of four pioneering CEOs in Turkey. Corporate Reputation Review. 2018; 21:37-49. Doi.org/10.1057/s41299-017-0042-3
  2. Gorbatov S, Khapova SN, Lysova EI. Personal branding: Interdisciplinary systematic review and research agenda. Frontiers in psychology. 2018;9: 2238.Doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02238
  3. Adamu L, Ghani N, Rahman MA. The internal branding practices and employee brand citizenship behavior: The mediating effect of employee brand fit. Journal of Environmental Treatment Techniques. 2020;8(1):99-106.https://www.semanticscholar.org/paper/The-Internal-Branding-Practices-and-Employee-Brand-Adamu-Ghani/2cd26eff05f405b4867318a742b753cd07a53c8e
  4. Dumont G, Ots M. Social dynamics and stakeholder relationships in personal branding. Journal of Business Research. 2020; 106:118-28. Doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.09.013
  5. Jacobson J. You are a brand: social media managers' personal branding and "the future audience." Journal of Product & Brand Management. 2020;29(6):715-27. Doi.org/.1108/JPBM-03-2019-2299.
  6. Magner, Nace; Welker, Robert B.; Campbell, Terry L. Testing a model of cognitive budgetary participation processes in a latent variable structural equations framework. Accounting and Business Research, 1996; 27(1): 41-50. ‏Doi.org/10.1080/00014788.1996.9729530
  7. Kiakojori D, Paydar F, Banagar A, Saghari F. The Role of Style of Service Leadership on Creativity and Staff Performance in Creating the Reputation of Hotels. Journal of Development & Evolution Management. 2018;10(32):37-49.https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1754507/ ‏[In Persian]
  8. Nikaein S, Taabodi M, Vare M. The Relation between Managers’ Skills and Human Resources Performance Assessment in Different Management Levels. Journal of New Approaches in Educational Administration. 2016;7(26):76-94. https://ensani.ir/fa/article/358130 ‏[In Persian]
  9. Kharazian S, Ashraf Ganjouiea F, Zareian A. A Model to Explain the Impact of Organizational Culture on Social Capital among the Managers and Employees in Ministry of Sports and Youth. Strategic Studies on Youth and Sports. 2020;19(47):301-22. https://faslname.msy.gov.ir/article_371.html [In Persian]
  10. Niroomand, P.; Ranjbar, M. The Role of Competency and Skill Training in the Development of Technology Capabilities of Technology Companies. In: Fourth National Conference on Technology Management, 2013. https://www.sid.ir/paper/814709/fa [In Persian]