نوع مقاله : پژوهشی کاربردی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران

2 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

3 استاد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

10.22044/shm.2024.14995.2674

چکیده

هدف : این مطالعه با هدف آینده ‌پژوهی شرکت‌های دانش‌بنیان درحوزه صنعت‌ ورزش ایران انجام‌ شد.

روش‌شناسی : روش ‌پژوهش مورد استفاده در این مطالعه، آمیخته (کیفی-کمی) بود. جامعه ‌‌هدف‌ پژوهش خبرگان ‌آگاه به موضوع ‌تحقیق بودند که برحسب انتخاب‌ هدفمند، تعداد 18 نفر بعنوان نمونه ‌تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری‌ داده‌های کیفی مصاحبه‌های‌عمیق و داده‌های کمی پرسشنامه‌های‌ محقق‌ ساخته بود، داده‌های‌کیفی جهت‌شناسایی شاخص‌های موثر بر آینده شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنعت ‌ورزش با شیوه تحلیل ‌تماتیک مبتنی بر مدل براون‌ و کلارک و داده‌های‌کمی با استفاده از تکنیک‌ تحلیل‌ اثرات متقابل و سناریونویسی تحلیل شد و برای این منظور از نرم‌افزارهای مکس‌کیودا، میک‌مک و سناریوویزارد استفاده گردید.

یافته‌ها : بعد از تحلیل داده‌ها، 203 مفهوم ‌اولیه در قالب 33 تم ‌فرعی و 23 تم ‌اصلی موثر بر شرکت‌های دانش‌بنیان دسته‌بندی شدند. نتایج نشان داد، شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنعت‌ ورزش ایران در آینده متاثر از 23 شاخص خواهد بود، اما از بین آنها شاخص‌های تجاری‌سازی، کارآفرینی، جهانی‌سازی، توجه‌رسانه، نیروی‌انسانی و مرزگستری شاخص‌های‌کلیدی هستند که آینده شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت ‌ورزش را دستخوش تغییر خواهد نمود. درنهایت بر اساس این شاخصها، 10 سناریو با احتمال-وقوع و سازگاری ‌بالا در آینده شرکتهای دانش‌بنیان ترسیم شد.

نتیجه‌گیری : با توجه به یافته‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان نقش مهمی در اثربخشی تولید، تبلور دانش در محصولات و خدمات‌ جدید، ارتقای سطح اقتصاد و رفاه و تولید ثروت و ارزش ‌افزوده در حوزه‌ ورزش ایفا می‌کنند. هر اندازه شرکت‌های دانش‌بنیان از دانش، خلاقیت و نوآوری در ساختارهای خود بیشتر استفاده کنند، بر ارزش آن افزوده می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات