نوع مقاله : پژوهشی کاربردی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران

2 استاد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

چکیده

هدف : این مطالعه با هدف آینده ­پژوهی شرکت­های دانش­بنیان در حوزه صنعت­ ورزش ایران انجام­ شد.
روش ­شناسی : روش ­پژوهش مورد استفاده در این مطالعه، آمیخته (کیفی ـ کمی) بود. جامعه ­­هدف­ پژوهش خبرگان ­آگاه به موضوع ­تحقیق بودند که برحسب انتخاب­ هدفمند، تعداد 18 نفر به­عنوان نمونه ­تحقیق انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری­ داده­های کیفی مصاحبه­های­عمیق و داده­های کمی پرسشنامه­های­ محقق­ ساخته بود. داده­های ­کیفی جهت ­شناسایی شاخص­های مؤثر بر آینده شرکت­های دانش­بنیان در حوزه صنعت ­ورزش با شیوه تحلیل ­مضمون مبتنی بر مدل براون­ و کلارک و داده­های­کمی با استفاده از تکنیک­ تحلیل­ اثرات متقابل و سناریونویسی تحلیل شد و برای این منظور از نرم­افزارهای مکس­کیودا، میک­مک و سناریوویزارد استفاده گردید.
یافته ­ها : بعد از تحلیل داده­ها، 203 مفهوم ­اولیه در قالب 33 مضمون ­فرعی و 23 مضمون ­اصلی مؤثر بر شرکت­های دانش­بنیان دسته­بندی شدند. نتایج نشان داد، شرکت­های دانش­بنیان در حوزه صنعت­ ورزش ایران در آینده متاثر از 23 شاخص خواهد بود، اما از بین آنها شاخص­های تجاری­سازی، کارآفرینی، جهانی­سازی، توجه ­رسانه، نیروی ­انسانی و مرزگستری شاخص­های­کلیدی هستند که آینده شرکت­های دانش­بنیان در صنعت ­ورزش را دستخوش تغییر خواهد نمود. در نهایت بر اساس این شاخص­ها، 10 سناریو با احتمال ­وقوع و سازگاری ­بالا در آینده شرکت­های دانش­بنیان ترسیم شد.
نتیجه ­گیری : با توجه به یافته­ها، شرکت­های دانش­بنیان نقش مهمی در اثربخشی تولید، تبلور دانش در محصولات و خدمات­ جدید، ارتقای سطح اقتصاد و رفاه و تولید ثروت و ارزش ­افزوده در حوزه­ ورزش ایفا می­کنند. هر اندازه که شرکت­های دانش­بنیان از دانش، خلاقیت و نوآوری در ساختارهای خود بیشتر استفاده کنند، بر ارزش آن افزوده می­شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Bahari, B., Taheri rouzbahani, M. Designing an electronic human resources management model based on knowledge creation in knowledge-based companies. Journal of Value Creating in Business Management, 2023; 3(1): 106 - 121. https://doi.org/10.22034/jvcbm.2023.392785.1082. [In Persian]
  2. Kakai H, Noorali Ahari T, Zandi F, Daman Kasha M. Investigating the role of information technology in improving the quality of services provided by knowledge-based companies. Quarterly Journal of New Research Approaches in Management and Accounting. 2022, 6(20): 858 - 869. [In Persian]
  3. Wang Z, Huang Y, Ankrah V, Dai J. Greening the knowledge-based economies: Harnessing natural resources and innovation in information and communication technologies for green growth. Resources Policy. 2023; 1(86): 104 - 128. https://doi.org/10.1016/j.resourpol.2023.104181
  4. Pu R, Chankoson T, Dong RK, Song L. Bibliometrics-based visualization analysis of knowledge-based economy and implications to environmental, social and governance (ESG). Library Hi Tech. 2023; 41(2): 622 - 641. https://doi.org/10.1108/LHT-05-2022-0241
  5. Skorge S, Rasmussen MB. Volte-face on the welfare state: Social partners, knowledge economies, and the expansion of work-family policies. Politics & Society. 2022; 50(2): 222 - 254. https://doi.org/10.1177/00323292211014371
  6. Gerke A. Towards a network model of innovation in sport–the case of product innovation in nautical sport clusters. Innovation. 2016; 18(3): 270 - 288. https://doi.org/10.1080/14479338.2016.1237306
  7. Esfahani DN, Rahbari S. Identifying the factors affecting the establishment of knowledge-based sports companies based on electronic knowledge: a qualitative analysis. Journal of New Studies in Sport Management. 2022; 3(3): 43 - 58. DOI: 10.22103/JNSSM.2022.19466.1087
  8. Ghasemi, M., Faghihi, M., Alizadeh, P. Requirements to Achieve a Knowledge-Based Economy at Macro Level: Analysis of Legal Framework in Iran and Some Policy Recommendations. Economics Research, 2018; 18(68): 99 - 142. https://doi.org/10.22054/joer.2018.8689. [In Persian]
  9. Pirjamadi, S., honari, H., kargar, G. A., shabani bahar, G. Designing the Model of Sustainable Knowledge based sports Companies in Iran. Sport Management Studies, 2021; 13(66): 141 - 170. https://doi.org/10.22089/smrj.2019.7752.2683. [In Persian]
  10. Gozalzadeh, A., Dana, A., Afshari, M. Identification of Factors Affecting the Growth of Knowledge-Based Companies in Sport. Sport Physiology & Management Investigations, 2020; 12(1): 151 - 164. [In Persian]
  11. GholiPour, M., Vahdat Zad, MA., Saleh Oliua, M., Khademi Zareu, H, Identify and Clustering Challenges of knowledge-based Enterprises using ANN and BPMS Approaches; Case study: Yazd KBEs. Journal of Science & Technology Parks & Incubators, 2015; 11(44): 1 - 10. 10.7508/jstpi.2015.04.006. [In Persian]
  12. Arman M, Shafiei M. Competitive Capabilities in Knowledge Based Companies A model for explaining the role of strategic agility and strategic learning. Management improvement studies. 2017; 25(83): 25 - 50. https://doi.org/10.22054/jmsd.2017.7477. [In Persian]
  13. Hamidpor, H., Ferdosi, M. H., Nadri, A., Smaeili, M. Scenario Writing of Iranian Sports-Based Companies on the Horizon of 1420. Sport Management Journal, 2024; 16(2): 42 - 62. http//doi.org/10.22059/JSM.2022.340065.2916. [In Persian]
  14. Abbasi Na, Qara Aghaj Alia M. The effect of knowledge-based sports companies on entrepreneurship. Quarterly Journal of New Research Approaches in Management and Accounting. 2024; 8(28): 2411 - 2421. 10.22034/jer.2024.2026290.1099. [In Persian]
  15. Khanmoradi, S., Sajjadi, S. N., Zardoshtian, S. Establishing a knowledge-based Company in the Field of Sports Sciences: A Model with Mixed Approach. Applied Research in Sport Management, 2020; 8(3): 113 - 128. 10.30473/arsm.1970.6435. [In Persian]
  16. Pellegrini MM, Rialti R, Marzi G, Caputo A. Sport entrepreneurship: A synthesis of existing literature and future perspectives. International Entrepreneurship and Management Journal. 2020; 16(3): 795 - 820. https://doi.org/10.1007/s11365-020-00650-5
  17. Ratten V, Jones P. Future research directions for sport education: Toward an entrepreneurial learning approach. Education & Training. 2018; 60(5): 486 - 499. https://doi.org/10.1108/ET-02-2018-0028
  18. Raab M, Bar-Eli M, Plessner H, Araujo D. The past, present and future of research on judgment and decision making in sport. Psychology of Sport and Exercise. 2019; 42(1): 25 - 34. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2018.10.004
  19. Rannikko HE. Early development of new technology-based firms: a longitudinal analysis on new technology-based firms’ development from population level and firm level perspectives (dissertation), Department of Management and Organization, University of Helsinki; 2016.
  20. Ben Hassen T. The state of the knowledge-based economy in the Arab world: cases of Qatar and Lebanon. EuroMed Journal of Business. 2021;16(2): 129 - 153. https://doi.org/10.1108/EMJB-03-2020-0026
  21. Braun V, Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology. 2006; 3(2): 77 - 101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
  22. Tabatabaee A, Hasani P, Mortazavi H, Tabatabaeichehr M. Strategies to enhance rigour in qualitative research. North Khorasan University of Medical Sciences 2013; 5(3): 663 - 675. [In Persian]
  23. Khastar, H. A Method for Calculating Coding Reliability in Qualitative Research Interviews. Methodology of Social Sciences and Humanities, 2009; 15(58): 161 - 174. [In Persian]
  24. Schwarz JO. Assessing the future of future studies in management. Futures. 2008; 40(3): 237 - 246. DOI:10.1016/j.futures.2007.08.018
  25. Panula-Ontto J, Piirainen KA. EXIT: An alternative approach for structural cross-impact modelling and analysis. Technological Forecasting and Social Change. 2018; 13(7): 89 - 102. 1016/j.techfore.2018.06.046
  26. Rastgar, A., Ebrahimi, S. A., Shafiei Nik Abadi, M., Kolahi, B. Smart human resources management: explaining the requirements and technology-based platforms in knowledge-based companies. Quarterly Journal of Industrial Technology Development, 2023; 21(52): 13 - 24. https://doi.org/10.22034/jtd.2022.697428. [In Persian]
  27. Plank F, Keijzer N, Niemann A. Outside‐in Politicization of EU–Western Africa Relations: What Role for Civil Society Organizations? JCMS: Journal of Common Market Studies. 2021; 59(1): 161 - 179. https://doi.org/10.1111/jcms.13144
  28. Nisula AM, Blomqvist K, Bergman JP, Yrjölä S. Organizing for knowledge creation in a strategic inter-organizational innovation project. International Journal of Project Management. 2022; 40(4): 398 - 410. 1016/j.ijproman.2022.03.011
  29. Włoch R. Two dynamics of globalization in the context of a sports mega-event: The case of UEFA EURO 2012 in Poland. Globalizations. 2020; 17(1): 45 - 59. 1080/14747731.2019.1603808
  30. Rahbarmehrpo, B., Rashidi, E., Danaei, A. Modeling the impact of social media on the representation of Iranian-Islamic women's identity. New Media Studies, 2022; 8(31): 109 - 136. https://doi.org/10.22054/nms.2022.46412.822. [In Persian]
  31. khajehsarvy, G., khorramshad, M., rahbar, A., Mahmoodi Raja, S. Z. Study and Analysis of Factors Affecting Citizens 'Political Participation; Case Study: Turkmen Election Participation in Twelfth Presidential Election. Political Strategic Studies, 2021; 10(37): 73 - 112. https://doi.org/10.22054/qpss.2021.51189.2499. [In Persian]