آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
امیر رحیمی؛ محمد احسانی؛ مرجان صفاری؛ رسول نوروزی سید حسینی
چکیده
هدف: دانشکده های علوم ورزشی به عنوان بستر آماده سازی سرمایه انسانی و کنشگران دانشگاهی به عنوان مولد دانش و نوآوری، برای انتقال دانش و فناوری موفقیت آمیز نیاز مبرم به کنش های کارآفرینانه دارند. لذا هدف این پژوهش، بررسی نقش اقدامات مدیریت منابع انسانی و اینرسی دانش در کنش های کارآفرینی دانشگاهی بود.روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی ...
بیشتر
هدف: دانشکده های علوم ورزشی به عنوان بستر آماده سازی سرمایه انسانی و کنشگران دانشگاهی به عنوان مولد دانش و نوآوری، برای انتقال دانش و فناوری موفقیت آمیز نیاز مبرم به کنش های کارآفرینانه دارند. لذا هدف این پژوهش، بررسی نقش اقدامات مدیریت منابع انسانی و اینرسی دانش در کنش های کارآفرینی دانشگاهی بود.روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است که به شکل پیمایشی انجام گرفته است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد مشتمل بر 47 سؤال استفاده شد. جامعه آماری شامل دانشجویان و دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی علوم ورزشی در دانشگاه های شهر تهران بود که در سال های 1398-1390 مشغول به تحصیل بوده اند. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان برای جامعه نامحدود، 384 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شد. برای تحلیل داده ها از معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که اینرسی دانش (یادگیری و تجربه) با کنش های کارآفرینی دانشگاهی ارتباط غیرمستقیم و معنادار دارد. هم چنین، اقدامات مدیریت منابع انسانی شامل گزینش و استخدام، آموزش و توسعه، ارزیابی عملکرد و انگیزه و پاداش، رابطه مستقیم و معناداری با کنش های کارآفرینی دانشگاهی دارند.نتیجه گیری: کنشگران دانشگاهی منابع اصلی مزیت رقابتی از طریق کارآفرینی دانشگاهی اند، لذا توجه به اینرسی دانش در کنار اقدامات مدیریت منابع انسانی در دانشکده های علوم ورزشی، راهبردهای مفید و ارزشمندی برای تحقق کارآفرینی دانشگاهی و بروز کنش های کارآفرینانه است.
شهرزاد نیری؛ مرجان صفاری
چکیده
چکیده هدف: اگر چه ارتباطات میان فردی بهتر به منزله کسب نتایج بهتر برای تیم است؛ اما متأسفانه موانع متعددی بر سر راه ارتباطات اثربخش در تیمهای ورزشی وجود دارد. هدف این پژوهش که با تمرکز بر "جفت مربی - ورزشکار" صورت گرفته شناسایی بخشی از این موانع در تیمهای ورزشی است. روششناسی: گردآوری دادهها در این پژوهش در دو مرحله صورت گرفته است. ...
بیشتر
چکیده هدف: اگر چه ارتباطات میان فردی بهتر به منزله کسب نتایج بهتر برای تیم است؛ اما متأسفانه موانع متعددی بر سر راه ارتباطات اثربخش در تیمهای ورزشی وجود دارد. هدف این پژوهش که با تمرکز بر "جفت مربی - ورزشکار" صورت گرفته شناسایی بخشی از این موانع در تیمهای ورزشی است. روششناسی: گردآوری دادهها در این پژوهش در دو مرحله صورت گرفته است. در مرحله اول، فهرستی از موانع فراروی ارتباطات اثربخش از طریق جست و جو در مبانی نظری در قالب هفت دسته موانع زبانی، نگرشی، ادراکی، فیزیکی، محیطی، معنائی و فرهنگی استخراج شد. در مرحله دوم با استفاده از تکنیک دلفی؛ آرای خبرگان پانل دلفی در مورد این گزارهها کسب شد. تعداد خبرگان در این پژوهش 20 نفر بود که به روش نمونهگیری هدفمند از بین اعضای هیات علمی رشتههای ارتباطات، رسانه و مدیریت ورزشی و مربیان هیات علمی دانشگاهها که سابقه مربیگری یا ورزشی در سطح باشگاهی داشتند؛ انتخاب شدند. فرایند دلفی در این پژوهش در دو راند صورت گرفت. یافتهها: تعداد دوازده گزاره توانستند اجماع مورد نظر خبرگان را کسب کنند و هشت گزاره حداقل اجماع را به دست نیاورند. نتیجهگیری: غلبه بر موانع زبانی، نگرشی، ادراکی، فیزیکی، محیطی، معنائی و فرهنگی؛ منجر به برقراری ارتباطات اثربخش و بالتبع منطبق شدن معنای مورد نظر مربیان و ورزشکاران بر یکدیگر و بهبود عملکرد و موفقیت تیم میشود.