مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
احمد حمید جواد؛ سعید تابش؛ مرتضی دوستی
چکیده
هدف : هدف از پژوهش ﺣﺎﺿﺮ طراحی مدل شاخصهای توسعه منابع انسانی در سیستم بسکتبال عراق بود. از نظر هدف کاربردی بود که به صورت کیفی اجرا شد.
روششناسی: الگوی حاکم بر پژوهش عملگرایی، استراتژی پژوهش، داده بنیاد با رویکرد گلیزر و منبع گردآوری دادهها، پیشینه تحقیقات و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. مشارکتکنندگان این پژوهش متشکل از ...
بیشتر
هدف : هدف از پژوهش ﺣﺎﺿﺮ طراحی مدل شاخصهای توسعه منابع انسانی در سیستم بسکتبال عراق بود. از نظر هدف کاربردی بود که به صورت کیفی اجرا شد.
روششناسی: الگوی حاکم بر پژوهش عملگرایی، استراتژی پژوهش، داده بنیاد با رویکرد گلیزر و منبع گردآوری دادهها، پیشینه تحقیقات و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. مشارکتکنندگان این پژوهش متشکل از مدیران ارشد ورزش عراق، اعضاء فدراسیون و مدیران انجمن بسکتبال، اعضای هیات علمی دانشکده تربیت بدنی، مدیران باشگاههای بسکتبال، مربیان بسکتبال، داوران و ورزشکاران بودند. نمونهگیری هدفمند و به شیوه گلوله برفی انجام گرفت. مصاحبهها در نفر 15 به اشباع نظری رسید، ولی برای اطمینان بیشتر تا نفر 17 ادامه پیدا کرد. برای کد گذاریها از نرمافزار مکس کیودا استفاده و مدل نهایی طراحی شد. پس از تجزیه و تحلیل دادهها و بررسی اولیه توسط پژوهشگر در نهایت کد باز، انتخابی و نظری شناسایی شدند.
یافتهها: از تحلیل دادهها 68 مفهوم، 16 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی شامل، مدیران و کارکنان (سازماندهی، برنامهریزی، مالی)، داوران (آموزش، تعهد، علمی)، تماشاگران (امکانات، خدمات، احساسات)، بازیکنان (ارتقاء و پرورش، کارکردی، اقتصادی) و مربیان (فنی، تخصص، حمایت، روانشناختی) به دست آمد.
نتیجهگیری: بعد اصلی در زمینه توسعه منابع انسانی در سیستم بسکتبال توجه به بعد مدیریت است و با تمرکز بر مدیریت صحیح در منابع انسانی استعدادها شناسایی و عملکرد کارکنان ارتقاء مییابد؛ همچنین بعد مربی که واسطه بین مدیریت و بازیکنان است و با نقش واسطهای در کسب موفقیت در میادین ورزشی نقش ویژهای دارد. داشتن اولویت در هدف برای بازیکنان در نتیجه تعامل با مدیریت و داشتن مربی خلاق و آموزش دیده حاصل میگردد. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش مسئولان ورزش با توجه و تمرکز بر روی منابع انسانی، ارتقاء سیستم آموزشی و نگهداشت افراد مستعد در جهت تحقق بخشیدن بسکتبال عراق تلاش نمایند.
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
علی محسنی؛ سعید تابش؛ حسین زارعیان؛ طاهر افشارنژاد
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل ارتباط تفکر استراتژیک با ظرفیت تغییر سازمانی مدیران ورزش استان مازندران بود. روششناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیهی مدیران اداره کل و ادارات ورزش و جوانان، روسای هیات، نائب رئیسان و دبیران هیئتهای ورزشی استان مازندران به ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل ارتباط تفکر استراتژیک با ظرفیت تغییر سازمانی مدیران ورزش استان مازندران بود. روششناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیهی مدیران اداره کل و ادارات ورزش و جوانان، روسای هیات، نائب رئیسان و دبیران هیئتهای ورزشی استان مازندران به تعداد 193 نفر بود؛ به علت محدود بودن جامعه آماری از روش نمونهگیری تمام شمار استفاده گردید؛ برای گردآوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه تفکر استراتژیک لیدکا (1998) و ظرفیت تغییر سازمانی جاج(2005) استفاده شد. روایی پرسشنامهها توسط 10 نفر از اساتید حوزه مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه تفکر استراتژیک (81/0=α) و پرسشنامه ظرفیت تغییر سازمانی جاج (87/0=α) به دست آمد. برای روایی سازه پرسشنامهها از تحلیل عاملی تأییدی و برای برازش مدل پیشنهادی نیز از تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: ضریب استاندارد مسیر تأثیر تفکر استراتژیک بر روی ظرفیت تغییر سازمانی 313/0 بود که مقدار آماره t به دست آمده (906/2) میباشد؛ این بدان معنی است که متغیر تفکر استراتژیک بر روی ظرفیت تغییر سازمانی تأثیر معنیداری دارد.نتیجهگیری: با توجه به اهمیت تفکر استراتژیک و ظرفیت تغییر سازمانی در سطوح مختلف سازمان پیشنهاد می شود، دورههای برای افزایش آگاهی مدیران از اثرات تفکرات استراتژیک برگزار شود تا با شناخت بهتر مولفههای تفکر استراتژیک و درک ارتباط آن ها با ظرفیت تغییر سازمان تصممیات بهتری در مقابل تغییرات محیطی بگیرندواژگان کلیدی: قابلیتهای مدیریت، مدیران ورزشی، تغییرات سازمانی، ساختار سازمانی
میثم نوری خان یوردی؛ سید محمد حسین رضوی؛ مرتضی دوستی؛ سعید تابش
چکیده
شایستگیهای اعضای هیات علمی لازمه تجاری سازی یافتههای دانشگاهی است. قبل از تجاری سازی یافتههای دانشگاهی اعضای هیات علمی باید شایستگیهایی را داشته باشند یا شایستگیهای وجودی خود را توسعه دهند که بتوانند یافته های خود و دانشجویان را تجاری سازی کنند. هدف از این پژوهش بهرهگیری از رویکرد گراندد تئوری در جهت طراحی الگوی شایستگیهای ...
بیشتر
شایستگیهای اعضای هیات علمی لازمه تجاری سازی یافتههای دانشگاهی است. قبل از تجاری سازی یافتههای دانشگاهی اعضای هیات علمی باید شایستگیهایی را داشته باشند یا شایستگیهای وجودی خود را توسعه دهند که بتوانند یافته های خود و دانشجویان را تجاری سازی کنند. هدف از این پژوهش بهرهگیری از رویکرد گراندد تئوری در جهت طراحی الگوی شایستگیهای محوری اعضای هیات علمی در تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی در حوزه ورزش است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی و در حوزه پارادایم (الگواره) استقرایی است. در پژوهش حاضر، از مصاحبه نیم ساختاریافته بهعنوان ابزار گردآوری دادهها استفاده شده که دادههای حاصل از آن، با بهرهگیری از کدگذاری باز، محوری و نظری تجزیه و تحلیلشده است. جامعه آماری این پژوهش شامل اعضای هیات علمی دانشکدههای تربیت بدنی، کارآفرینان دانشگاهی، مخترعین دانشگاهی در حوزه ورزش و اعضای هیات علمی عضو بنیاد ملی نخبکان است. نمونهگیری با استفاده از روش نمونهگیری نظری و روش قضاوتی هدفمند انجام و تا رسیدن به اشباع نظری دنبال شد که درمجموع 19 نفر از متخصصان این امر را در برگرفت. نتایج بخش کیفی نشان داد که شایستگیهای محوری اعضای هیات علمی شامل 74 مفهوم، 11 مقوله(شایستگی ارتباطی، شایستگی رفتاری، شایستگی فنی، شایستگی شخصیتی، شایستگی ارزشی، شایستگی راهبردی، شایستگی خلاقیت، شایستگی حرفهای، شایستگی رهبری، شایستگی مدیریت مالی، شایستگی شناخت بازار) و 5 بعد (بعد دانشی- فنی، فردی، ادراکی، مدیریتی و بازاریابی) را شامل می شود.