فرهاد خوشنویس؛ سید محمد کاشف؛ مهدی بشیری
چکیده
هدف: هدف این تحقیق بررسی تاثیر سبک رهبری اصیل بر رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود.روششناسی تحقیق: تحقیق حاضر از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بوده که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق بررسی تاثیر سبک رهبری اصیل بر رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود.روششناسی تحقیق: تحقیق حاضر از نوع همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بوده که به صورت میدانی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان (1500 نفر) بود که نمونه آماری طبق جدول مورگان306 نفر تعیین شد. نمونهگیری به صورت خوشهای انجام و در نهایت307 پرسشنامه کامل، مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری دادهها شامل چهار پرسشنامه سرمایه روانشناختی، سبک رهبری اصیل، رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی بود. آزمون فرضیهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که سرمایه روانشناختی نقش میانجی بین رهبری اصیل و عملکرد شغلی دارد که دو متغیر رهبری اصیل و سرمایه روانشناختی توانستهاند بیش از5/62 درصد از کل واریانس عملکرد شغلی کارکنان را تبیین نمایند. همچنین سرمایه روانشناختی نقش میانجی بین رهبری اصیل و رفتار شهروندی سازمانی دارد که دو متغیر رهبری اصیل و سرمایه روانشناختی توانستهاند50 درصد از کل واریانس رفتارشهروندی سازمانی کارکنان را تبیین نمایند.نتیجهگیری: مدیران ادارات کل ورزش و جوانان با استفاده از سبک رهبری اصیل به همراه سرمایه روانشناختی، میتوانند موجب بهبود رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد شغلی کارکنان شوند. پیشنهاد میشود مدیران ادارات کل ورزش و جوانان با افزایش شفافیت ارتباطی، پردازش متوازن اطلاعاتی بین واحدهای سازمانی، افزایش خودآگاهی و بهبود اخلاقیات در بین کارکنان برای بهبود عملکرد کارکنان و افزایش رفتارهای فرانقشی اقدام نمایند.
محبوب شیخعلی زاده؛ مهدی بشیری
چکیده
هدف: جو رقابتی محیط کار تاثیر عمدهای بر روی انگیزه و رفتار کارکنان دارد و سازمانهای ورزشی دارای جو سازمانی خاصی هستند که پویا بودن آن میتواند باعث ارتقاء رضایت شغلی کارکنان گردد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت برند داخلی بر رضایت شغلی کارکنان سازمان ورزشی با تاکید بر نقش میانجی جو رقابتی محیط کار میباشد.روش شناسی: روش تحقیق ...
بیشتر
هدف: جو رقابتی محیط کار تاثیر عمدهای بر روی انگیزه و رفتار کارکنان دارد و سازمانهای ورزشی دارای جو سازمانی خاصی هستند که پویا بودن آن میتواند باعث ارتقاء رضایت شغلی کارکنان گردد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مدیریت برند داخلی بر رضایت شغلی کارکنان سازمان ورزشی با تاکید بر نقش میانجی جو رقابتی محیط کار میباشد.روش شناسی: روش تحقیق مطالعه حاضر، توصیفی-همبستگی است که به صورت پیمایشی انجام شده است. 120 نفر از کارکنان اداره کل و ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی، پرسشنامههای مدیریت برند داخلی پونجایسری و ویلسون (2007)، رضایت شغلی ویسوکی و کروم (1991) و پرسشنامه محقق ساخته جو رقابتی محیط کار را به طور داوطلبانه تکمیل نمودند. جهت تحلیل داده ها از آزمون مدل معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل روش مربعات جزئی استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که مدیریت برند داخلی بر رضایت شغلی و جو رقابتی تاثیر مستقیم و معناداری دارد. همچنین نقش میانجی جو رقابتی محیط کار بر رابطه بین مدیریت برند داخلی و رضایت شغلی مورد تایید قرار گرفت (001/0=P). بررسی برازش مدل نیز نشان داد که مدل ارائه شده پژوهش از برازش مناسبی برخوردار میباشد (362/0=GOF). نتیجه گیری: میتوان گفت که مدیریت برند داخلی منجر به تعهد کیفیت رفتاری و رضایت شغلی کارکنان ورزشی می شود.
رسول فرجی؛ مهدی بشیری؛ یوسف یاوری؛ حسین ابراهیمی کنگ لو
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر پیشبینی عملکرد شغلی بر اساس صفات شخصیتی و تعهد حرفهای کارکنان بود. روششناسی: از مجموع 160 کارمند ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی، 108 نفر به عنوان نمونه به پرسشنامههای تعهد حرفهای مییر و همکاران (1993)، صفات شخصیتی نئو (1985) و عملکرد شغلی پاترسون (1992) پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر پیشبینی عملکرد شغلی بر اساس صفات شخصیتی و تعهد حرفهای کارکنان بود. روششناسی: از مجموع 160 کارمند ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی، 108 نفر به عنوان نمونه به پرسشنامههای تعهد حرفهای مییر و همکاران (1993)، صفات شخصیتی نئو (1985) و عملکرد شغلی پاترسون (1992) پاسخ دادند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره در سطح 05/0≥P تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد رابطه مثبت و معنیداری بین تعهد حرفهای کل و عملکرد شغلی وجود دارد. بین تعهد حرفهای عاطفی و هنجاری با عملکرد شغلی رابطه معنیدار اما بین تعهد حرفهای مستمر و عملکرد شغلی رابطه غیرمعنیداری مشاهده شد. بر اساس نتایج، 3/22 درصد از تغییرات عملکرد شغلی را میتوان با ابعاد تعهد حرفهای پیش بینی نمود. سایر نتایج نشان داد که عملکرد شغلی با بعد روانرنجورخویی شخصیت رابطه منفی معنیدار و با ابعاد برون گرایی، گشودگی، توافقپذیری و وظیفهگرایی رابطه مثبت و معنی دار دارد. به علاوه، 1/41 درصد از تغییرات عملکرد شغلی توسط ابعاد شخصیت قابل پیشبینی است. نتیجهگیری: میتوان گفت ابعاد تعهد حرفهای و همینطور صفات شخصیتی کارکنان در بهبود عملکرد شغلی آنان مؤثر است و مدیران ادارات ورزش و جوانان میتوانند، جهت کاهش جابهجایی کارکنان، افزایش رضایت شغلی و در نهایت بهبود عملکرد شغلی آنان، در برنامهریزیهای خود بهبود تعهد حرفهای کارکنان فعلی و یا جذب کارکنان با تعهد حرفهای بالاتر و یا صفات شخصیتی خاص در آینده را مد نظر قرار دهند.