پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
سروش آریانپور؛ محمدرضا خلیلی؛ هادی باقری
چکیده
هدف: هدف این پژوهش مطالعه تأثیر معنویت بر اشتیاق شغلی با نقش میانجی فضیلت شغلی معلمان تربیت بدنی بود.
روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی بود که به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان تربیت بدنی شهر تهران بودند (1600N=) که از بین آنها ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش مطالعه تأثیر معنویت بر اشتیاق شغلی با نقش میانجی فضیلت شغلی معلمان تربیت بدنی بود.
روششناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر گردآوری دادهها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی بود که به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان تربیت بدنی شهر تهران بودند (1600N=) که از بین آنها 310 نفر بهصورت تصادفی ساده بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای معنویت در کار میلیمن و همکاران (2003)، فضیلت سازمانی کامرون و همکاران (2004) وشتیاق شغلی شاوفلی و باکر (2003) استفاده شد. دادههای پژوهش نیز در قسمت توصیفی با استفاده از آمار توصیفی و در قسمت استنباطی توسط مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که معنویت بر اشتیاق شغلی و فضیلت شغلی تأثیر مثبت و معناداری دارد؛ همچنین فضیلت شغلی نیز بر اشتیاق شغلی تأثیر مثبت مستقیم و معناداری دارد، علاوه بر این فضیلت شغلی دارای نقش میانجی جزئی در رابطه بین معنویت و اشتیاق شغلی معلمان تربیت بدنی بود.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، معنویت و فضیلت شغلی بهعنوان عوامل مؤثر بر اشتیاق شغلی معلمان تربیت بدنی از اهمیت ویژهای برخوردارند و این دو عامل بهطور مستقیم بر اشتیاق شغلی معلمان تأثیر گذارند. ازاینرو، برای بهبود اشتیاق شغلی کارکنان، بهویژه معلمان تربیت بدنی، سازمانهای آموزشی نیازمند توجه ویژه به معنویت و فضیلت شغلی در محیط کار هستند؛ بنابراین باید با اتخاذ برنامههایی به افزایش شاخصهای معنویت و ارتقاء فضیلت شغلی بپردازند.
کارکردهای مدیریت منابع انسانی در ورزش
محمدرضا خلیلی؛ رضا اندام؛ مجتبی رجبی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر عدالت سازمانی با نقش تعدیلگر تعارض کار- خانواده در بین معلمان تربیت بدنی بود. این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان تربیتبدنی شهر ساری تشکیل دادند (190=N). نمونه آماری با استفاده از نرمافزار جی پاور 118 نفر تعیین شد که به-صورت ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر عدالت سازمانی با نقش تعدیلگر تعارض کار- خانواده در بین معلمان تربیت بدنی بود. این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان تربیتبدنی شهر ساری تشکیل دادند (190=N). نمونه آماری با استفاده از نرمافزار جی پاور 118 نفر تعیین شد که به-صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها پس از تأیید روایی و پایایی از پرسشنامههای سبک رهبری اخلاقی براون، تورینو هریسون (2005)، عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993)، و تعارض کار – خانواده کارلسون، کاکمار ویلیامز (2000) استفاده گردید. دادهها به کمک روش حداقل مربعات جزئی تحلیل شد.نتایج نشان داد که سبک رهبری اخلاقی بر عدالت سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد و تعارض کار- خانواده نقش تعدیلگر در رابطه بین سبک رهبری و عدالت سازمانی ندارد همچنین نتایج PLS -MGA نشان داد که تفاوت معناداری بین مردان و زنان وجود ندارد. با توجه به تاثیر سبک رهبری اخلاقی بر عدالت سازمانی پیشنهاد می شود رهبران اخلاق مدار با برقراری روابط و تعاملات توام با انصاف به نیازها و کاستی های کارکنان توجه ویژه ای داشته باشند و به دور از تبعض به مسایل و مشکلات کارکنان رسیدگی و با اخذ تصمیمات به صورت گروهی، ادراک افراد از عدالت سازمانی را متاثر سازند.