حسین حسن بیگی؛ عباس نظریان مادوانی؛ امیر حسین منظمی
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی معیارهای شایستگی مدیران اماکن و فضاهای ورزشی انجام شد.روششناسی: تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی است که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری، مدیران اماکن و فضاهای ورزشی دولتی و خصوصی شهر تهران بود. طبق جدول مورگان تعداد 169 نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. ابزار اندازه-گیری پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی معیارهای شایستگی مدیران اماکن و فضاهای ورزشی انجام شد.روششناسی: تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی است که به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری، مدیران اماکن و فضاهای ورزشی دولتی و خصوصی شهر تهران بود. طبق جدول مورگان تعداد 169 نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. ابزار اندازه-گیری پرسشنامه محققساخته بود. با استفاده از نظرات متخصصین، روایی و پایایی پرسشنامه بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی برای بررسی روایی سازه و از آزمون رتبهای فریدمن برای اولویتبندی معیارهای شناساییشده استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد که انگیزه شغل به عنوان یکی از زیر مؤلفههای مؤلفه ویژگیهای شخصیتی دارای بیشترین بار عاملی (71/0) است و توانمندی در برنامهریزی، نظارت و ارزشیابی در مدیریت اماکن ورزشی با بار عاملی (79/0)، همینطور آگاهی از امور اداری در مدیریت امور ورزشی با بار عاملی (81/0) و در نهایت آگاهی از امور فنی ساختمان ورزشی با (70/0) دارای بیشترین بار عاملی بود.نتیجهگیری: بهرهمندی از نتایج تحقیق و اولویتبندی صورتگرفته، میتواند جهت انتخاب و ارزیابی مدیران بر اساس شایستگی آنها مفید باشد. مدیران اماکن و فضاهای ورزشی که از شایستگیهای لازم برخوردارند، میتوانند نقش مهمی در توفیق ورزش داشته باشند و موجب توسعه گرایش آحاد مردم به ورزش، همچنین توسعه تندرستی و بهداشت اجتماعی شوند.
آسیه مولایی زرندی؛ مریم مختاری دینانی؛ عباس نظریان مادوانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین کیفیت زندگی کاری و عملکرد سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. روششناسی: جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (430N=) بوده که با استناد به جدول کرجسی و مورگان از بین آنها 200 نفر به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه استاندارد عملکرد سازمانی بر اساس مدل ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین کیفیت زندگی کاری و عملکرد سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. روششناسی: جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (430N=) بوده که با استناد به جدول کرجسی و مورگان از بین آنها 200 نفر به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه استاندارد عملکرد سازمانی بر اساس مدل اچیو، هرسی و گلداسمیت (2013) و پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی کاری والتون (1973) بود. تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد) و استنباطی (آزمون شاپیروویلک، آزمون همبستگی پیرسون، آزمون t تکنمونهای و رگرسون چندگانه) انجام شد. یافتهها: بر اساس نتایج بدست آمده، بین ابعاد کیفیت زندگی کاری و عملکرد سازمانی ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت (05/0p≤). همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد کیفیت زندگی کاری توانایی پیشبینی عملکرد سازمانی را دارد. بهعلاوه، از بین مولفههای کیفیت زندگی کاری نیز پرداخت منصفانه و کافی، امنیت شغلی، یکپارچگی و انسجام و توسعه قابلیتهای انسانی بیشترین توانایی پیشبینی عملکرد سازمانی را در کارکنان وزارت ورزش و جوانان داشتند. نتیجهگیری: بر این اساس لازم است مدیران وزرات ورزش و جوانان در جهت ارتقاء کیفیت زندگی کاری کارکنان خود به عنوان یک متغیر اثرگذار بر عملکرد سازمانی گام بردارند.