آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
فرزاد کوهیان افضلی؛ علیرضا الهی؛ حسین اکبری یزدی
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش کیفی شناسایی معیارهای اولیه ورود به برنامههای آموزش رسمی مربی ورزشی بود.
روششناسی: از یک طرح اکتشافی کیفی استفاده شد که در آن مصاحبههای نیمه ساختاریافته مبنای جمعآوری دادهها بود. تحلیل مضمون بهعنوان یک راهبرد تحلیلی برای شناسایی، سازماندهی و یافتن الگوها یا مضامین برآمده از دادهها استفاده ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش کیفی شناسایی معیارهای اولیه ورود به برنامههای آموزش رسمی مربی ورزشی بود.
روششناسی: از یک طرح اکتشافی کیفی استفاده شد که در آن مصاحبههای نیمه ساختاریافته مبنای جمعآوری دادهها بود. تحلیل مضمون بهعنوان یک راهبرد تحلیلی برای شناسایی، سازماندهی و یافتن الگوها یا مضامین برآمده از دادهها استفاده شد. هجده کارشناس مجرب در این پژوهش مشارکت نمودند که در گذشته و زمان انجام پژوهش، سابقه فعالیت و آموزش مربیگری در رشتههای مختلف ورزشی داشتند.
یافتهها: سه مضمون اصلی سطح بالا شامل «پیشنیازها»، «مهارتهای انسانی» و «اخلاقمداری» شناسایی شد. پیشنیازها، داشتن پیشینه مرتبط با رشته ورزشی مربوطه، علاقه و سن بودند. برقراری ارتباط مؤثر با افراد، توجه به ویژگیهای اجتماعی ـ فرهنگی ورزشکارها و درک متقابل و مناسب از ورزشکاران، مضامین شناساییشده بهعنوان مهارتهای انسانی بودند. مضامین فرعی اخلاقمداری عبارت بودند از، رعایت اخلاقیات، الگو بودن، نداشتن سوابق غیراخلاقی، کمک به توسعه اخلاقیات ورزشکاران، متعهد و قابلاعتماد بودن و داشتن فلسفه مربیگری.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش پیشنهاد میکند، با لحاظ کردن معیارهای پیشنهادی، انتخابهای اولیه علاقهمندان ورود به برنامههای رسمی آموزش مربیان ورزشی ویرایش شود تا چهبسا مربیانی باکیفیتتر و با ظرفیتهای بالاتر برای پیشرفت عملکرد ورزشکاران پرورش یابد.
کارکردهای مدیریت منابع انسانی در ورزش
شمسی شکری املشی؛ علیرضا الهی؛ حسین اکبری یزدی
چکیده
هدف: توسعه و مدیریت مسیر شغلی مربیان نقش مهمی در عملکرد ورزشکار، توسعه و موفقیت سازمان های ورزشی دارد. هدف از این تحقیق ، ارائه مدلی برای مدیریت مسیر شغلی مربیان ورزشی ایران بود. روش شناسی : این تحقیق از نوع کیفی ، که از روش نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) و رویکرد گلیزر (۱۹۹۲) استفاده شده است. نمونه گیری به شیوه گلوله برفی صورت گرفت. منابع ...
بیشتر
هدف: توسعه و مدیریت مسیر شغلی مربیان نقش مهمی در عملکرد ورزشکار، توسعه و موفقیت سازمان های ورزشی دارد. هدف از این تحقیق ، ارائه مدلی برای مدیریت مسیر شغلی مربیان ورزشی ایران بود. روش شناسی : این تحقیق از نوع کیفی ، که از روش نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) و رویکرد گلیزر (۱۹۹۲) استفاده شده است. نمونه گیری به شیوه گلوله برفی صورت گرفت. منابع گردآوری داده ها شامل، منابع علمی و مصاحبه های عمیق ( با ۲۰نفر محقق و متخصص مدیریت منابع. انسانی، مربیان و مدیران ورزشی و ورزشکاران نخبه) بود. روایی توسط مصاحبه شوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی و تأیید گردید. با روش محاسبه پایایی بازآزمون فرآیند نتایج ۸۵٪ به دست آمد. تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید. یافته ها: نتایج حاصل از کدهای باز و انتخابی ۱۱۹ مفهوم و ۲۸ مقوله اصلی شناسایی شد. در سطح کدگذاری انتخابی چهار مقوله اصلی: راهبردی، مدیریتی، دانشی ، عملیاتی و در هرسطح تقسیمات وظیفه ای تبیین گردید. نتیجه گیری: به منظور ارتقا و پیشبرد اهداف سازمان های ورزشی نقش مدیران و سازمان در پایداری و ثبات سیستم مسیر شغلی مربیان ورزشی ضروری می باشد و می تواند برای توسعه و ارتقاء مربیان ورزشی و قابلیت های مدیران در افزایش بهره وری سازمان مورد استفاده قرارگیرد. بنابراین مدل به صورتی طراحی شد تا موجب توسعه قابلیت های مربیان و مسیرشغلی آنها و پیشرفت های وابسته به آن گردد.