مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
سهیلا توحیدی؛ مهرداد محرم زاده؛ مسعود ایمانزاده؛ سیمین اسگندری دستگیری
چکیده
هدف: ورزش یک پدیده اجتماعی وسیع و جهانی است که در زندگی جوانان و بزرگسالان ریشه دارد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر بازاریابی اجتماعی برتوسعه ورزش همگانی بانوان استان اردبیل با نقش میانجی نشاط اجتماعی می باشد. روش شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی، از نظر ماهیت و محتوایی از نوع توصیفی – تحلیلی، از حیث گردآوری داده ...
بیشتر
هدف: ورزش یک پدیده اجتماعی وسیع و جهانی است که در زندگی جوانان و بزرگسالان ریشه دارد. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر بازاریابی اجتماعی برتوسعه ورزش همگانی بانوان استان اردبیل با نقش میانجی نشاط اجتماعی می باشد. روش شناسی: پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی، از نظر ماهیت و محتوایی از نوع توصیفی – تحلیلی، از حیث گردآوری داده ها میدانی بود. جامعه پژوهش مشتریان بانوان باشگاههای ورزشی استان اردبیل و نیز بانوان فعال در پارک ها و ورزش های صبحگاهی و اماکن رو باز (حدودا بیش از 1000نفر) بودند. تعداد نمونه به روش تصادفی طبقه ای 450 نفر انتخاب شد. پایایی توسعه ورزش همگانی آفرینش (1386)، 87/؛ نشاط اجتماعی تمیزیفر و عزیزیمهر (1396)، 90/؛ بازاریابی اجتماعی صابری و همکاران (1397) 84/؛ بدست آمد و 442 پرسشنامه بصورت کامل گردآوری شده بود که 430 مورد از آنها کامل بودند و با نرم افزار pls مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد بازاریابی اجتماعی با ضریب 0/56 درصد اثر مثبت و معنی داری (12/63) بر توسعه ورزش همگانی، بازاریابی اجتماعی با ضریب 0/78 درصد اثر مثبت و معنی داری (36/12) بر نشاط اجتماعی، متغیر میانجی نشاط اجتماعی با ضریب 0/35 درصد اثر مثبت و معنی داری (7/61) بر توسعه ورزش همگانی دارد. نتیجه گیری: توسعة ورزش همگانی بانوان در بین افراد به عنوان جزئی از فرهنگ، نیازمند انجام برنامه ریزی های بلندمدت است و داشتن برنامه ای مدون با رویکرد بازاریابی لازم است تا بتوان به هدف مورد نظر رسید.
سیدجلیل میریوسفی؛ رحیم رمضانی نژاد؛ محمدمهدی رحمتی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش توسعه فرهنگ اجتماعی درتوسعه فرهنگی ورزش درقهرمانی بود. روش شناسی: روش این پژوهش از نوع ترکیبی بود. ابتداپرسش نامۀ محقق ساخته 14گویه ای براساس منابع موجود با مقیاس لیکرت پنج گزینهای تنظیم پس از تأیید روایی محتوایی، پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (84/0α=) تایید گردید. سپس با روش نمونه گیری هدفمند، تعداد143 ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش توسعه فرهنگ اجتماعی درتوسعه فرهنگی ورزش درقهرمانی بود. روش شناسی: روش این پژوهش از نوع ترکیبی بود. ابتداپرسش نامۀ محقق ساخته 14گویه ای براساس منابع موجود با مقیاس لیکرت پنج گزینهای تنظیم پس از تأیید روایی محتوایی، پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (84/0α=) تایید گردید. سپس با روش نمونه گیری هدفمند، تعداد143 کارشناس وپژوهشگر حوزه فرهنگ و ورزش به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. از تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متعامد جهت تعیین عامل ها و نیز تحلیل عاملی تأییدی جهت تعیین اثر هر گویه و عامل بر توسعه فرهنگی درورزش قهرمانی استفاده شد. یافته ها:نتایج نشان داد که پنج ملاک مرتبط با توسعه فرهنگ اجتماعی به ترتیب اهمیت شامل نشاط اجتماعی، مسئولیت پذیری اجتماعی، سرمایه اجتماعی ،کنترل اجتماعی و میراث اجتماعی هستند. ضمناً گویه های، تامین امنیت رویدادهای ورزشی ، پایبندی دینی، رعایت هنجارهای اجتماعی درورزش ، نظارت و اجرای یکسان قوانین ومقررات درسازمان های ورزشی و پاسداشت پیشکسوتان وبزرگان ورزش به ترتیب درملاک های نشاط اجتماعی، مسئولیت پذیری اجتماعی، سرمایه اجتماعی ،کنترل اجتماعی و میراث اجتماعی در اولویت قرار داشتند. نتیجه گیری: آگاهی، اعتماد متقابل، تعهد، همبستگی اجتماعی، رفاه، امنیت و احساس امنیت، نشاط وشادابی، سلامت روانی وغیره ازمولفه های توسعه هرجامعه تحت عنوان توسعه فرهنگ اجتماعی هستندکه خود می تواند موجب توسعه فرهنگی درورزش قهرمانی شود.