پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
زهرا رفیعی؛ نجف آقایی؛ زهرا هژبرنیا؛ شهرام علم
چکیده
هدف: هدف این تحقیق تدوین الگوی عوامل مؤثر برصخره شیشه ای مدیریت بانوان درسازمان های ورزشی ایران می باشد . روش شناسی: این تحقیق با ماهیت اکتشافی است که برای ارائه یک مدل نظام مند و شماتیک از یافته های برخاسته از داده های کدگذاری شده، سعی شده است که ازرویکرد نظریه داده بنیاد که توسط گلیزر ارائه شده،استفاده شود. جهت نمونه گیری برای انجام ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق تدوین الگوی عوامل مؤثر برصخره شیشه ای مدیریت بانوان درسازمان های ورزشی ایران می باشد . روش شناسی: این تحقیق با ماهیت اکتشافی است که برای ارائه یک مدل نظام مند و شماتیک از یافته های برخاسته از داده های کدگذاری شده، سعی شده است که ازرویکرد نظریه داده بنیاد که توسط گلیزر ارائه شده،استفاده شود. جهت نمونه گیری برای انجام مصاحبه های عمیق از روش نمونه گیری هدفمند وتکنیک نمونه گیری گلوله برفی استفاده شده است. درمجموع 13 مصاحبه باخبرگان ومتخصصان انجام شد وتاجایی ادامه یافت که پژوهش به اشباع نظری وکفایت رسید. داده ها در بخش کیفی از طریق مطالعه ی کتابخانه ای و مصاحبه های کیفی جمع آوری و به روش کد باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرارگرفته است و سپس در بخش کمی از طریق توزیع پرسشنامه به تعداد 40 نفر از متخصصین و نخبگان ورزشی از روش تحلیل واریانس فریدمن جهت رتبه بندی ابعاد استفاده شده است. یافتهها: نتایج بدست آمده به ترتیب اولویت بندی مؤلفه ها عبارتند از ویژگی های جنسیتی، اجتماعی وفرهنگی،روانشناختی،سازمانی و مدیریتی،تفاوت های شخصیتی، فردی و خانوادگی، اخلاقی و حقوقی می باشد که بر همین اساس الگوی عوامل مؤثر برصخره شیشه ای مدیریت بانوان درسازمان های ورزشی ایران تدوین شد. نتیجه گیری: پیشنهاد می شود سازمان های ورزشی به منظور استفاده از همه ی ظرفیت های زنان در مدیریت فوقانی آن سازمان ها ،نتایج این تحقیق را مبنای تصمیم گیری های خود قرار دهند تا بتوانند کارکردهای خود را ارتقاء دهند
اکرم مهدی زاده؛ فاطمه عبدوی؛ مصطفی افشاری
چکیده
هدف: هدف از انجام این تحقیق تبیین مدل احساس سقف شیشهای در زنان سطوح ارشد مدیریتی ورزش ایران و مقایسه آن با کشورهای منتخب بود. روش شناسی: تحقیق از نوع کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات آمیخته می باشد. جامعه آماری مدیران و کارشناسان خبره ورزشی در حوزه بانوان، ورزشکاران و اعضای هیئتعلمی بود که بهصورت هدفمند برای مصاحبههای کیفی ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این تحقیق تبیین مدل احساس سقف شیشهای در زنان سطوح ارشد مدیریتی ورزش ایران و مقایسه آن با کشورهای منتخب بود. روش شناسی: تحقیق از نوع کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات آمیخته می باشد. جامعه آماری مدیران و کارشناسان خبره ورزشی در حوزه بانوان، ورزشکاران و اعضای هیئتعلمی بود که بهصورت هدفمند برای مصاحبههای کیفی انتخاب وبا نمونهگیری گلوله برفی و انتخاب خبرگان با حداکثر نوسان مورد مصاحبه قرار گرفت. جامعه آماری در بخش کمی کلیه مدیران زن وزارت ورزش و جوانان، فدراسیونهای ورزشی، ادارات کل ورزش و جوانان و کارشناسان خبره زن وزارت ورزش و جوانان بودند که با نمونه گیری کل شمار تعداد 94 پرسشنامه و 19 نفر به روش در دسترس و هدفمند و از طریق ایمیل و واتزآپ به عنوان مدیران زن خارج از کشور انتخاب و پرسشنامه تکمیل کردند. یافته ها: اولویتبندی موانع مدیریتی برای زنان در سطوح ارشد مدیریتی ورزش ایران نشان داد بالاترین اولویت مربوط به موانع مدیریتی و پایین ترین اولویت مربوط به موانع فردی میباشد. بین موانع فرهنگی (55/21=t)، موانع اجتماعی(26/17=t)، موانع سازمانی(98/29=t)، موانع مدیریتی(72/11=t)، موانع قانونی (92/22=t)، موانع سیاسی(63/17=t) و همچنین میزان احساس سقف شیشه ای(019/24=t) در مدیران ورزشی زن ایران و سایر کشورها تفاوت معنی داری وجود دارد ودر تمامی موارد میانگین موانع احساس شده در مدیران ورزشی زن ایرانی بالاتر بود (01/0=p)، اما بین موانع فردی و خانوادگی تفاوت معنی داری مشاهده نشد.نتیجه گیری: نتایج نشان داد به طور معنیداری احساس سقف شیشهای در نمونههای تحقیق بالاتر از متوسط قرار دارد(01/0=p، 18/6=t).