ارزیابی عملکرد و نظام پاداشدهی منابع انسانی در ورزش
محمد آل طعمه؛ زهراسادات میرزازاده؛ سید مرتضی عظیم زاده؛ مهدی طالب پور
چکیده
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی ویژگیهای انتخاب منابع انسانی فدراسیون کشتی عراق بود. روش شناسی: از رویکرد کیفی و از روش گراندد تئوری در این پژوهش بهره گرفته شد. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی مصاحبه های کیفی نیمه ساختار یافته عمیقی با 16 نفر از جامعه پژوهش که شامل کلیه مدیران ستادی وزارت ورزش، هیات رئیسه ...
بیشتر
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر شناسایی ویژگیهای انتخاب منابع انسانی فدراسیون کشتی عراق بود. روش شناسی: از رویکرد کیفی و از روش گراندد تئوری در این پژوهش بهره گرفته شد. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی مصاحبه های کیفی نیمه ساختار یافته عمیقی با 16 نفر از جامعه پژوهش که شامل کلیه مدیران ستادی وزارت ورزش، هیات رئیسه فدراسیون کشتی و اساتید مدیریت ورزشی کشور عراق بودند، تا رسیدن به اشباع نظری و تکرار اطلاعات قبلی صورت پذیرفت.نتایج: یافته های حاصل از کدگذاری محوری نشان داد که در مجموع 58 مضمون در قالب 9 ویژگی توجه کننده به مسائل اجتماعی، توجه کننده به منابع، توجه کننده به زیر ساخت، تبلیغ کننده، همکاری و مشارکت، نوآور و خلاق، آموزش پذیر و علمی، مسئولیت پذیر، پاسخگو، داشتن توانایی فردی؛ از جمله مهمترین ویژگیهای انتخاب منابع انسانی فدراسیون کشتی عراق وجود دارد. نتیجهگیری: در یک نتیجه گیری کلی باید بیان کرد کارشناسان منابع انسانی باید از تفکر انتقادی برخوردار باشند تا بتوانند با بررسی تمام جوانب یک مسئله، درستترین تصمیم را اتخاذ کنند. کارکنان بخش منابع انسانی با اسناد و مدارک زیادی سر و کار دارند و باید تغییرات این اسناد را پیوسته دنبال کنند. به همین خاطر این اطلاعات باید به صورت منظم نگهداری شوند تا همیشه در دسترس باشند. منابع انسانی در طول هفته جلسات متعددی با مدیران و کارجویان برگزار میکنند؛ بنابراین باید برنامه هفتگی منظم و دقیقی داشته باشند.
آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
امیر رحیمی؛ محمد احسانی؛ مرجان صفاری؛ رسول نوروزی سید حسینی
چکیده
هدف: دانشکده های علوم ورزشی به عنوان بستر آماده سازی سرمایه انسانی و کنشگران دانشگاهی به عنوان مولد دانش و نوآوری، برای انتقال دانش و فناوری موفقیت آمیز نیاز مبرم به کنش های کارآفرینانه دارند. لذا هدف این پژوهش، بررسی نقش اقدامات مدیریت منابع انسانی و اینرسی دانش در کنش های کارآفرینی دانشگاهی بود.روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی ...
بیشتر
هدف: دانشکده های علوم ورزشی به عنوان بستر آماده سازی سرمایه انسانی و کنشگران دانشگاهی به عنوان مولد دانش و نوآوری، برای انتقال دانش و فناوری موفقیت آمیز نیاز مبرم به کنش های کارآفرینانه دارند. لذا هدف این پژوهش، بررسی نقش اقدامات مدیریت منابع انسانی و اینرسی دانش در کنش های کارآفرینی دانشگاهی بود.روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است که به شکل پیمایشی انجام گرفته است. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد مشتمل بر 47 سؤال استفاده شد. جامعه آماری شامل دانشجویان و دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی علوم ورزشی در دانشگاه های شهر تهران بود که در سال های 1398-1390 مشغول به تحصیل بوده اند. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان برای جامعه نامحدود، 384 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شد. برای تحلیل داده ها از معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که اینرسی دانش (یادگیری و تجربه) با کنش های کارآفرینی دانشگاهی ارتباط غیرمستقیم و معنادار دارد. هم چنین، اقدامات مدیریت منابع انسانی شامل گزینش و استخدام، آموزش و توسعه، ارزیابی عملکرد و انگیزه و پاداش، رابطه مستقیم و معناداری با کنش های کارآفرینی دانشگاهی دارند.نتیجه گیری: کنشگران دانشگاهی منابع اصلی مزیت رقابتی از طریق کارآفرینی دانشگاهی اند، لذا توجه به اینرسی دانش در کنار اقدامات مدیریت منابع انسانی در دانشکده های علوم ورزشی، راهبردهای مفید و ارزشمندی برای تحقق کارآفرینی دانشگاهی و بروز کنش های کارآفرینانه است.