نوع مقاله : پژوهشی کاربردی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه ارومیه، ایران.

2 استاد مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه، ایران

3 2. استادیار مدیریت ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

10.22044/shm.2024.14807.2660

چکیده

مقدمه: هدف از این پژوهش، طراحی مُدل عوامل مؤثر بر مدیریت موبینگ سازمانی (ترور روانی) معلمان تربیت بدنی استان آذربایجان‌غربی بود.

روش پژوهش: این پژوهش از نظر رویکرد، کاربردی؛ و ازنظر راهبرد، کیفی و ازنوع داده بیناد است. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان تربیت‌بدنی استان آذربایجان غربی تشکیل می دهند. از بین آنها 18 معلم متخصص و نخبه تربیت بدنی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمندو گلوله برفی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته بود. برای بررسی اعتبار داده‌ها ازروش‌های بازآزمون و پایایی دوکُدگذار و برای بررسی روایی داده‌ها ازروش‎های راهبرد بازبینی توسط اعضا، کثرت‌گرایی، بررسی همکاران وقابلیت اعتبار استفاده شد.

یافته‌ها: در طی سه مرحله کُدگذاری باز، محوری و انتخابی، حاکی از استخراج 45 کُد نهایی و 17 مفهوم، در قالب مدل مفهومی؛ عوامل علّی (تعارضی، فردی، سازمانی، سیاسی و گروه‌های قدرت، مدیریتی، فرهنگی)، عوامل زمینه‌ای (معیشتی و اقتصادی، اجتماعی، نظام آموزشی)، شرایط مداخله‌ای (عوامل محیطی، خلاء قانونی دربرخورد باموبینگ)، مقوله محوری (موبینگ محل کار)، راهبردها (مقابله‌ای و پیشگیری) و پیامدها (فردی، سازمانی و اجتماعی)، دسته‎ بندی شدند که موبینگ سازمانی معلمان تربیت بدنی را تبیین و روابط بین آنها را نشان می‌دهد.

نتیجه‌گیری: بنابراین نتایج این پژوهش می‌تواند برای سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان منابع انسانی مخصوصاً مدیران آموزشی به عنوان یک راهنما عمل کند، تا ضمن شناسایی و شناخت رفتارهای مُخل محیط کار، نحوه برخورد و مدیریت با پدیدة موبینگ را بشناسند و جهت کاهش اثرات آن، اقداماتی مفید و اثربخش انجام دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات