نوع مقاله : مقاله مستقل

نویسندگان

1 دانشگاه شهید بهشتی

2 موسسه آموزش عالی راهبرد

10.22044/shm.2024.15054.2680

چکیده

هدف: هدف تحقیق حاضر شناسایی چالش‌های اجرای تربیت بدنی فراگیر در مدارس بود.

روش‌شناسی: روش تحقیق این پژوهش کیفی است. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش به صورت هدفمند، با استفاده از نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب شدند. بر همین اساس، شرکت‌کنندگان پژوهش شامل معلمان تربیت بدنی مدارس عادی بودند که حداقل یک سال تحصیلی در کلاس خود دانش-آموز داری معلولیت جسمانی داشته‌اند تا اطمینان حاصل شود تا شرکت‌کنندگان به صورت مستیم در اجرای ورزش فراگیر درگیر بوده و تجربه مناسبی در این حوزه دارند. در نهایت ۱۲ معلم تربیت بدنی به عنوان نمونه تحقیق حاضر انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته بود که به صورت تلفنی انجام شد. با توجه به مزایای تحلیل تم مانند انعطاف‌پذیری، توانایی خلاصه‌سازی تعداد زیاد داده، توانایی در تحلیل و توسعه داده‌های سیاست‌گذاری، محققان برای تحلیل داده‌ها از تحلیل تم استفاده کردند.

یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد چالش‌های اجرای تربیت بدنی فراگیر شامل شامل ویژگی‌های فردی، فقدان آمادگی علمی و حرفه‌ای معلمان، ماهیت رقابتی ورزش، فقدان محیط و تجهیزات مناسب، سطوح متفاوت یادگیری، فقدان محیط حمایتی،‌ فقدان برنامه‌ریزی آموزشی هستند.

نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد در بعد کلان سیاست‌گذاری، توجه چندانی به تربیت بدنی فراگیر در مدارس وجود ندارد. همچنین علیرغم وجود دانشگاه فرهنگیان به عنوان متولی تربیت نیروی تخصصی، سرفصل‌های مناسب تربیت بدنی فراگیر نه در پیش از خدمت و نه حین خدمت طراحی نشده است. بنابراین لزوم ارتقا دانشی و حرفه‌ای معلمان تربیت بدنی برای اجرای موفق تربیت بدنی فراگیر توصیه می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات