نوع مقاله : پژوهشی کاربردی
نویسندگان
گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش شناسایی چالشهای داوطلبان در شانزدهمین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان پسر دانشگاه-های ایران به میزبانی دانشگاه اصفهان بود.
روششناسی: روش پژوهش کیفی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل داوطلبان و مدیران برگزاری رویداد بودند. روش نمونهگیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری بود که در نهایت پانزده نفر از داوطلبان و پنج نفر از مدیران برگزاری در مصاحبهها شرکت کردند. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته بود. زمان هر مصاحبه بین 20 تا 30 دقیقه به طول انجامید. به منظور تحلیل دادهها از الگوی شش مرحلهای مرحلهای براون و کلارک استفاده شد. برای اعتبارسنجی تحقیق از راهبردهای توصیف غنی، ملاحظات اخلاقی، بررسی همتایان، دوستان منتقد و همسوسازی استفاده شد.
یافتهها: چالشهای مدیریتی شامل 1- مدیریت زمان و برنامهریزی 2- سازماندهی داوطلبان 3- ارتباطات و هماهنگی تیمی و 4- حقوقی و قراردادی بود. چالشهای پشتیبانی و توانمندسازی شامل 1- تأمین تجهیزات و منابع مالی 2- پشتیبانی و مراقبتهای جسمانی 3- آموزش و توانمندسازی و 4- امنیت و ایمنی بود. چالشهای عاطفی و انگیزشی شامل 1- انگیزش و رضایت داوطلبان و 2- چالشهای روانی - عاطفی بود. در نهایت چالشهای اجتماعی و فرهنگی شامل 1- تعارضات و مشکلات بین فردی و 2- چالشهای فرهنگی بود.
نتیجهگیری: فرایند آمادهسازی و توانمندسازی داوطلبان در رویداد ورزشی باید با برنامهریزی دقیق و برگزاری دورههای آموزشی مناسب صورت پذیرد. علاوه بر آن پشتیبانی مناسب از داوطلبان، توانمندسازی تخصصی آنها در ابعاد مختلف و ارضای نیازهای اساسی (استقلال، رابطه و شایستگی) میتواند تا حدود زیادی چالشهای محتمل را برطرف کند.
کلیدواژهها
موضوعات