نوع مقاله : پژوهشی کاربردی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

2 دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان

3 دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

چکیده

هدف: با توجّه به شیوع خشونت مجازی نسبت به ورزشکاران مشهور در سال­های اخیر، هدف این پژوهش شناسایی عوامل بروز خشونت­های مجازی نسبت به بازیکنان مشهور فوتبال بود. 
روش­ شناسی: این پژوهش کاربردی با استفاده از روش کیفی انجام شد. گردآوری داده­ها با مرور ادبیات تحقیق و مصاحبه­های نیمه­ساختارمند انجام شد. جامعه آماری شامل هوادارانی بود که تجربه فعالیت در شبکه­های اجتماعی را داشتند. مشارکت­کنندگان در تحقیق 14 نفر بودند که به صورت هدفمند و بر مبنای اشباع نظری مورد مصاحبه قرار گرفتند. روایی و پایایی داده­ها بر اساس معیار پیشنهادی گوبا و لینکلن (قابلیت اعتبار، قابلیت تأیید، قابلیت اطمینان، و قابلیت انتقال) به تأیید رسید. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. 
یافته ­ها: یافته ­ها نشان داد عوامل مدیریتی، عوامل فنی و رفتارهای غیرحرفه­ای از دلایل ورزشی و عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی، عوامل جغرافیایی، قوانین و مقررات و عوامل رسانه­ای از دلایل محیطی و عوامل شخصیتی و عوامل روانی از دلایل فردی بروز خشونت­های مجازی نسبت به بازیکنان مشهور فوتبال بودند. 
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج پژوهش، بروز خشونت مجازی را می­توان نتیجه مجموعه­ای از عوامل مختلف ورزشی، محیطی و شخصیتی تعریف کرد که پیشگیری از این پدیده نیازمند یک نگاه جامع و فرابخشی در نهادها و متولیان امر است. با توجه به تنوع و چندبعدی بودن دلایل بروز خشونت مجازی، انسجام و هماهنگی نهادهای مختلف متوّلی ورزش و فرهنگ در کشور می­تواند شرایط تغییر و تعدیل فضای خشونت در فضای مجازی را فراهم نماید. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. Akar E, Topçu B. An examination of the factors influencing consumers' attitudes toward social media marketing. Journal of Internet Commerce. 2011;10(1):35-67. https://doi.org/10.1080/15332861.2011.558456
  2. Hakimi S, Mohammadpour S. The role of using Telegram on the occurrence of violence in football spectators. Iranian Social Development Studies. 2023;56(14):281-90. https://doi.org/10.30495/JISDS.2022.69796.11802 [In Persian]
  3. Jaberi A, Manzeli Z. The Effect of Media Literacy on Self-control of Football Fans in Virtual Space with the Mediating Role of Cultural Capital. Communication Management in Sport Media. 2024. https://doi.org/10.30473/jsm.2022.64270.1630 [In Persian]
  4. Strabić N, Tokić Milaković A. Cyberbullying among Children and its Comparison to Traditional Forms of Peer Violence. Kriminologija & socijalna integracija. 2016;24:184-201. https://hrcak.srce.hr/171258
  5. Mehdizadeh SM. Media theories, popular ideas, and critical views. Tehran: Hamshahri. 2012. [In Persian]
  6. Majlesi N. verbal violence in cyberspace; A case study of followers' comments on Iranian artists' Instagram pages. New media studies. 2015;13(4):1-62. https://doi.org/10.22054/nms.2018.30296.449 [In Persian]
  7. Nabavi M. Representation of violence in social networks; Studying the comments of the followers of the popular football sports page, 2019. [In Persian]
  8. Patton DU, Hong JS, Ranney M, Patel S, Kelley C, Eschmann R, et al. Social media as a vector for youth violence: A review of the literature. Computers in human behavior. 2014;35:548-53. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.02.043
  9. Perry M. Emotional and social effects of cyberbullying on adolescents. Gordon Albright School of Education, Master of Education, 2015.
  10. Taleei A, Esmaeili M, Falsafinejad MR, Kazmaian S, Borjali A. Violence and aggression in virtual social networks from the perspective of teenagers: A phenomenological study. Biannual Journal of Applied Counseling. 2019;9(1):25-48. 10.22055/jac.2019.28700.1660 [In Persian]
  11. Jaberi A, Sajjadi N, Khazaei Pool J. Providing a model from the formation process of fan-team identification among football fans in Iran. Sport Management Journal. 2019;11(1):1-14. https://doi.org/10.22059/jsm.2019.28060. [In Persian]
  12. Marshall PD, Redmond S. A companion to celebrity: John Wiley & Sons; 2015.
  13. Levy N, Cortesi S, Gasser U, Crowley E, Beaton M, Casey J, et al. Bullying in a networked era: A literature review. Berkman Center Research Publication. 2012(2012-17). https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2146877
  14. Silva L, Mondal M, Correa D, Benevenuto F, Weber I. Analyzing the Targets of Hate in Online Social Media. Proceedings of the International AAAI Conference on Web and Social Media. 2016;10(1):687-90. https://doi.org/10.1609/icwsm.v10i1.14811
  15. Klutse EK, Nuamah-Amoabeng S, Lyu H, Luo J, editors. Dismantling hate: Understanding hate speech trends against NBA athletes. International Conference on Social Computing, Behavioral-Cultural Modeling and Prediction and Behavior Representation in Modeling and Simulation; 2023: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-43129-6_8
  16. Shariati Feizabadi M, Mousavi N. Modelling Cyber-aggression of Basketball Spectators (DEMATEL technique). Journal of Exercise and Health Science. 2021;1(3):35-52. https://doi.org/10.22089/jehs.2022.10858.1030 [In Persian]
  17. Hosseini Pakdehi A, Baharyan M. Goals and motives for republishing social violence in cyberspace. New Media Studies. 2022;8(29):237-199. https://doi.org/10.22054/nms.2022.58509.1139 [In Persian]
  18. Rahmani Khalili E, Safavian SM. A Sociological Explanation of the Phenomenon of Soccer Hooliganism: A Case Study of Soccer Spectators in Tehran. Social Sciences. 2019;26(86):123-56. https://doi.org/10.22054/qjss.2020.43661.2116 [In Persian]
  19. Balaghi P. Representation of violence in written productions in cyberspace. The first verbal violence conference was organized by Golrokh Saeednia and Azadeh Mirzaei; Tehran: Noise Parsi Publishing House; 2015. p. 95-118. [In Persian]
  20. Braun V, Clarke V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology. 2006; 3(2): 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
  21. Guba EG, Lincoln YS. Fourth generation evaluation: Sage; 1989.
  22. Keramati MM, Mohsen T, Keramati MM. Investigating the Causes of Aggression, Hooliganism, and Vandalism of Football Spectators. Pedagogical, psychological, and medical-biological problems of physical education and sports. 2023;18(2):199-209. [In Persian]
  23. Shariati Feizabadi, M. Identifying the Factors of Anomalies in Iranian Stadiums (Case Study: Soccer Premier League). Strategic Studies on Youth and Sports. 2020;19(49):177-96. https://faslname.msy.gov.ir/article_398.html?lang=en [In Persian]
  24. Dastigerdi M, Dabir A, Shariati Feizabadi M. The structural equation modelling of disorder concepts in Iranian stadiums. Karafan Journal. 2020;16(2):189-206. https://karafan.nus.ac.ir/article_105726.html?lang=en [In Persian]
  25. Doroudian AA, Baharmast A. Identifying factors on the incidence of Verbal violence in Iranian football. cultural-social studies of the Olympic. 2024;2(2):9-18. https://www.olympic-journal.ir/article_197426.html?lang=en [In Persian]
  26. Bakhshizadeh S, Atghia N, Dinani MM. Modeling of effective factors on aggression between Esteghlal and Perspolis fans. Sport Psychology Studies. 2021;9(34):283-304. 10.22089/spsyj.2020.9474.2043 [In Persian]
  27. Ramezaninejad R, Rahmati M, Hemmatinejad M, Azadan M. A Factor Analysis of Variables Related to Aggression of Football Spectators from Referees' points of view in Iran. Journal of Sport Management Review. 2012;4(13):201-14. https://www.sid.ir/paper/234419/en [In Persian]
  28. Khagani Avar F, Shanvaz B. Investigation of verbal and virtual violence of football spectators in Iran (causes and solutions). Studies in physical education and sports science. 2015;4(1):40-54. [In Persian]
  29. Rahmati MM., Mohseni Tabrizi AR. The impacts of Social Factors on Violence and Aggression of Football Fans: A Survey in Tehran. Olympic[Internet]. 2004;11(3-4):77-92. Available from: https://sid.ir/paper/357315/en. [In Persian]
  30. Babatunde SO. Percieved Etiology of Anti-social Behavior among Players and Spectators of Selected Football Clubs in Nigeria (PEABFC). Acta Facultatis Educationis Physicae Universitatis Comenianae. 2021;61(1):24-34. https://doi.org/10.2478/afepuc-2021-0003
  31. Biglari N, Hosseininia SR, Bagheri H, Coombs WT. Identifying and prioritizing factors affecting the fan crisis in the Iranian Football Premier League based on the three-point model. Sport Management Journal. 2022;13(4):1235-61. https://doi.org/10.22059/jsm.2020.305178.2510 [In Persian]
  32. Sassenberg A-M, Summers J, Johnson Morgan M. The Impact of Digital Communications on Consumer Perceptions of Sport Celebrity Transgressions. Journal of Global Sport Management. 2018;3:1-19. https://doi.org/10.1080/24704067.2018.1457968