نوع مقاله : پژوهشی کاربردی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد مدیریت ورزش، گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
2 دانشیار مدیریت ورزش، گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش ارائه الگوی جامعهپذیری شغلی معلّمان تربیتبدنی بود.
روششناسی: پژوهش حاضر کمی و از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه دسترسی به دادهها از نوع پژوهشهای پیمایشی است. جامعه آماری کلیه معلمان تربیتبدنی استان آذربایجانشرقی بودند که بر اساس آمار ارائه شده، تعداد افراد 1294 نفر بود. با استفاده از جدول کرجسی مورگان 297 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده و طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه واسکوئز و والهد (2023) استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامه، پس از بررسی روایی صوری، شاخص روایی محتوایی و شاخص نسبت روایی محتوایی نیز محاسبه شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق تحلیل عامل تاییدی و آزمون بوت استراپ با نرمافزار Smart PLS-3 صورت گرفت.
یافتهها: نتایج حاصل از اولویتبندی عوامل نشان داد عامل فرهنگپذیری (گرایش مربیگری) در رتبه اول، فرهنگپذیری (گرایش تدریس) در رتبه دوم، جامعهپذیری سازمانی رتبه سوم و جامعهپذیری حرفهای رتبه چهارم را دارا است. حصول مقدار ضریب همبستگی مرتبه دوم برای کل الگو به اندازه703/0، شاخص GoF به اندازه 861/0 نشان داد مدل در حد قوی مورد تایید است.
نتیجهگیری: جامعهپذیری شغلی معلمان تربیتبدنی نشان میدهد که این فرآیند تأثیرات عمیق و گستردهای بر کیفیت آموزش در جوامع دارد و سرمایهگذاری در برنامههای آموزشی، حمایتهای حرفهای و ایجاد محیطهای کاری مناسب میتواند به بهبود جامعهپذیری معلمان و در نتیجه بهبود کیفیت آموزش تربیت بدنی منجر شود.
کلیدواژهها
موضوعات