نوع مقاله : پژوهشی کاربردی

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان

2 گروه مدیریت ورزشی، دانشکده پزشکی و مرکز تحقیقات علوم اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.

3 گروه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.

10.22044/shm.2025.16973.2802

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سواد رسانه‌ای بر تمایل به یادگیری الکترونیکی با نقش میانجی هوش فضایی دانشجویان کارشناسی رشتة علوم ورزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال 1404 انجام شد.

روش‌شناسی: این پژوهش میدانی یک مطالعة توصیفی- همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری دانشجویان کارشناسی رشتة علوم ورزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان به تعداد 326 نفر بودند. بر اساس فرمول تعیین نمونه در مدلیابی معادلات ساختاری (5q≤ n≤ 15q)، 102 نفر به صورت هدفمند مورد مطالعه قرار گرفتند. تمایل به یادگیری الکترونیکی با اقتباس از پرسشنامه لی (2010)، سواد رسانه‌ای با پرسشنامه کاک و باروت (2016) و هوش فضایی با پرسشنامه تیری و نوکلاینن (2008) اندازه‌گیری شدند. به منظور تحلیل توصیفی و استنباطی از نرم افزارهایSPSS نسخه 20 و PLS نسخه سه استفاده گردید.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که سواد رسانه‌ای هم بر تمایل به یادگیری الکترونیکی (28/0=β) و هم بر هوش فضایی (31/0=β) تأثیر معناداری داشته است. تأثیر هوش فضایی نیز بر تمایل به یادگیری الکترونیکی مثبت و معنادار گزارش گردید (33/0=β). بر اساس آزمون سوبل سواد رسانه‌ای از طریق هوش فضایی بر تمایل به یادگیری الکترونیکی تأثیرگذار بوده است. مقدار شاخص GOF نیز حاکی از برازش مطلوب مدل پژوهش بود.

نتیجه‌گیری: با توجه به گرایش روزافزون به شیوه‌های نوین آموزش، نتایج این پژوهش می‌تواند حامل پیام‌های ارزشمندی برای مدرسان، متولیان و سیاستگذاران حوزة آموزش علوم ورزشی باشد. یافته‌ها بیانگر این واقعیت است که سواد رسانه‌ای در کنار تقویت هوش فضایی می-تواند زمینة گرایش دانشجویان علوم ورزشی به یادگیری الکترونیک را فراهم نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات