آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
ملیحه اسلامی؛ شهاب بهرامی؛ محسن وحدانی
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش طراحی الگوی نیازسنجی آموزشی معلمان تربیتبدنی بود.
روششناسی: روش تحقیق این پژوهش کیفی (تحلیل محتوا و تحلیل مضمون) و از نظر هدف کاربردی بود. پژوهش در دو بخش، تحلیل اسناد تحولی اصلی (برنامه درس ملی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) و مصاحبه با خبرگان و متخصصان حوزه تربیتبدنی، سنجش و ارزشیابی و تعلیم و تربیت (اساتید ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش طراحی الگوی نیازسنجی آموزشی معلمان تربیتبدنی بود.
روششناسی: روش تحقیق این پژوهش کیفی (تحلیل محتوا و تحلیل مضمون) و از نظر هدف کاربردی بود. پژوهش در دو بخش، تحلیل اسناد تحولی اصلی (برنامه درس ملی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) و مصاحبه با خبرگان و متخصصان حوزه تربیتبدنی، سنجش و ارزشیابی و تعلیم و تربیت (اساتید دانشگاههای دولتی و غیر دولتی)، کارشناسان و مدیران (حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش شاغل و بازنشسته و مدیران کل استانها) و معلمان تربیتبدنی (سرآمد سرگروههای آموزشی، سرآمد معلمان شاغل و بازنشسته) بودند. انتخاب نمونه در بخش تحلیل محتوای اسناد تحولی به صورت تمام شمار هدفمند و در بخش خبرگان به صورت غیرتصادفی هدفمند بود. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. دادهها با روش کدگذاری و با استفاده از نرمافزار مکس کیودا نسخه 20 تحلیل شد. اعتباربخشی (روایی و پایایی) پژوهش بهصورت همسوسازی شامل چند روش (تحلیل محتوای اسناد و مصاحبه)، چند منبع ( استاد، مدیر، کارشناس، معلم و غیره) و چند بررسیکننده (دو کدگذار) صورت گرفت.
یافتهها: در مجموع 8 مضمون فراگیر، 29 مضمون سازمان یافته و 115 مضمون پایه به دست آمد. دانش یاددهی ـ یادگیری تربیتبدنی، دانش فناوری، دانش ساختاری، دانش پژوهشی، دانش تخصصی، دانش حرفهای و اسناد تحولی از مهمترین مضامینی هستند که بایستی در آموزشهای معلمان تربیتبدنی مد نظر قرار گیرد.
نتیجهگیری: به متولیان وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد میشود، مبتنی بر نیازهای احصا شده در این تحقیق، اهداف و سرفصلهای آموزشی معلمان تربیتبدنی را تغییر دهند؛ همچنین پیشنهاد میشود، دانشگاه فرهنگیان نیز مبتنی بر این نیازها، سرفصلهای برنامههای درسی رشته "دبیری تربیتبدنی" را مورد بازنگری قرار دهد.
فناوریهای نوین و شبکههای اجتماعی و توسعه منابع انسانی در ورزش
تورج پرمهر؛ شهاب بهرامی؛ محمد جلیلوند
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی مستندسازی تجارب و شبکه اجتماعی سازمان در ارتباط بین تمدن سازمانی و تصویر سازمانی در سازمان ورزش شهرداری تهران بود. روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران بود. حجم نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای نرم افزار مدلسازی اسمارت ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی مستندسازی تجارب و شبکه اجتماعی سازمان در ارتباط بین تمدن سازمانی و تصویر سازمانی در سازمان ورزش شهرداری تهران بود. روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران بود. حجم نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای نرم افزار مدلسازی اسمارت پیالاس محاسبه شد (158 نفر) و از روش نمونهگیری طبقهای_تصادفی شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه بازطراحی شده از تحقیقات قبلی برای چهار متغیر و در مقیاس 5 گزینهای لیکرت بود. روایی محتوایی ابزار با استفاده از نظر متخصصان (9 نفر) و روایی سازه با استفاده از شاخص-های برازش مدل ارزیابی و تایید گردید.یافتهها: نتایج نشان داد که اثر مستقیم تمدن سازمانی بر تصویر سازمانی معنیدار است. همچنین اثر غیرمستقیم تمدن سازمانی بر تصویر سازمانی از مسیر دو متغیر میانجی شبکه اجتماعی سازمانی و تجربیات سازمانی معنیدار بود. علاوه براین به طور جداگانه نیز تاثیر تمدن سازمانی بر شبکه اجتماعی و تجربیات سازمانی و تاثیر آنها بر تصویر سازمانی نیز معنیدار بود. بنابراین میتوان گفت هر چند تمدن سازمانی منجر به ارتقای تصویر سازمان در محیط میشود اما مستندسازی تجربیات و شبکهسازی اجتماعی به میزان قابل توجهی رابطه تمدنسازی-تصویرسازی را تقویت مینمایند. نتیجهگیری: از این رو پیشنهاد میشود سازمان ورزش شهرداری تهران برای بهرهگیری از مفاهیم و مظاهر سازمانهای متمدن در راستای انعکاس تصویری مناسب از سازمان در محیط به طور کلیدی از دو راهبرد تجارب مستند و شبکه اجتماعی استفاده نماید.
حسن فتحی؛ بهرام یوسفی؛ شهاب بهرامی
چکیده
هدف: هدف تحقیق بررسی اثرگذاری شایعه، حمایت سازمانی ادراک شده و تبعیض بر بیتفاوتی سازمانی در کارکنان ادارات تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش بود.روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود و تحقیق به شیوه پیمایشی اجرا شد. 180 نفر از کارکنان ادارات تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق بررسی اثرگذاری شایعه، حمایت سازمانی ادراک شده و تبعیض بر بیتفاوتی سازمانی در کارکنان ادارات تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش بود.روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی بود و تحقیق به شیوه پیمایشی اجرا شد. 180 نفر از کارکنان ادارات تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه جمعیت شناختی، پرسشنامه استاندارد شایعهسازمانی مقیمی و غفاری (1395)، پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده (POSQ) ایزانبرگر و همکاران (1990)، پرسشنامه بیتفاوتی سازمانی دانایی فرد و همکاران (1389) و پرسشنامه محقق ساخته تبعیض سازمانی استفاده گردید. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و همچنین برای تعیین روابط خطی بین متغیرها از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد شایعهسازمانی با ضریب مسیر 45/0pc= بر حمایت سازمانی ادراک شده، با ضریب مسیر 59/0pc= بر تبعیض سازمانی و در نهایت با ضریب مسیر 43/0pc= بر بیتفاوتی سازمانی دارای اثر مستقیم است. همچنین حمایت سازمانی ادارک شده با ضریب مسیر 39/0- pc= و تبعیض سازمانی 61/0pc= بر بیتفاوتی سازمانی اثرگذار هستند.نتیجه گیری: نتایج تحقیق موید این امر هستند که بیتفاوتی سازمانی خود به خود شکل نمی گیرد، بلکه تابعی از متغیرهایی است که جهت بررسی و رفع آن باید اثرات آنها را نیز مد نظر قرار داد؛ بنابراین جامع نگری و سیستمی عمل کردن برای کاهش بیتفاوتی در کارکنان ادارات تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش لازم است. در راستای این امر باید حمایت سازمانی را افزایش داده، تبعیض سازمانی را کاهش داده و شایعهسازمانی را مدیریت کرد.