مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
محمد ریحانی؛ شهرام عبدی؛ صلاح دستوم؛ زهره خسروی پور
چکیده
هدف: هدف کلی پژوهش طراحی وتدوین برنامه راهبردی توسعه ورزش کارکنان دانشگاه بجنوردبود.روششناسی: پژوهش حاضر ا نظر روش پژوهش توصیفی-پیمایشی، به لحاظ هدف کاربردی و ازنظر جمعآوری دادهها به صورت آمیخته (کمی و کیفی) بود. جامعه آماری پژوهش دربخش کیفی شامل مدیر، کارکنان و کارشناسان اداره تربیت بدنی دانشگاه و اساتید و خبرگان تربیت بدنی ...
بیشتر
هدف: هدف کلی پژوهش طراحی وتدوین برنامه راهبردی توسعه ورزش کارکنان دانشگاه بجنوردبود.روششناسی: پژوهش حاضر ا نظر روش پژوهش توصیفی-پیمایشی، به لحاظ هدف کاربردی و ازنظر جمعآوری دادهها به صورت آمیخته (کمی و کیفی) بود. جامعه آماری پژوهش دربخش کیفی شامل مدیر، کارکنان و کارشناسان اداره تربیت بدنی دانشگاه و اساتید و خبرگان تربیت بدنی دانشگاهی و در بخش کمی شامل کارکنان دانشگاه بجنورد بود. نمونه آماری در بخش کیفی 15 نفر ازافراد جامعه آماری و دربخش کمی شامل 50 نفر ازکارکنان بود. روش نمونه گیری دربخش کیفی هدفمند و برمبنای تخصص، تجربه و آگاهی نسبت به ورزش کارکنان و دربخش کمی بهصورت تصادفی ساده بود. برای جمعآوری دادهها نیز از دوروش مصاحبه اکتشافی نیمه هدایت شده و پرسشنامه محقق ساخته و برای بدست آوردن نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها و همچنین اولویتبندی استراتژیهای تدوین شده از چارچوبی با عنوان چارچوب جامع تدوین استراتژی مدل SWOT-ANP استفاده شده است.یافتهها: نتایج نشان داد، ورزش قهرمانی کارکنان دارای 5 قوت، 7 ضعف، 5 فرصت و 6 تهدید و در مجموع 10 راهبرد؛ و ورزش همگانی کارکنان دارای 7 قوت، 7 ضعف، 6 فرصت و 6 تهدید و در مجموع 11 راهبرد است.نتیجهگیری: مهمترین استراتژی بهدست آمده در بخش توسعه ورزش قهرمانی کارکنان دانشگاه بجنورد، افزایش اعتبارات ورزش قهرمانی و استفاده از مربیان و کادر فنی حرفهای در تیمهای ورزشی کارکنان دانشگاه؛ و در بخش توسعه ورزش همگانی، توسعه فرهنگ ورزش و پرداختن به فعالیتهای ورزشی در بین کارکنان توسط برنامه های نوآورانه، جذاب و بدیع می باشد.
زهرا نیکخواه فرخانی؛ محمد ریحانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش تعدیلی تعهد سازمانی و رضایت شغلی در تأثیر بازاریابی درونی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بوده است که بهصورت میدانی انجامشده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان شهرستانهای استان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش تعدیلی تعهد سازمانی و رضایت شغلی در تأثیر بازاریابی درونی بر تمایل به ترک خدمت کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان شمالی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و به لحاظ هدف کاربردی بوده است که بهصورت میدانی انجامشده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان شهرستانهای استان خراسان شمالی تشکیل می دادند که شمار آنها به 185 نفر میرسید. نمونه آماری با بهرهگیری از فرمول نمونه گیری کوکران از جامعه محدود 124 نفر برآورد شده که 130 پرسشنامه با بهرهگیری از روش نمونهگیری طبقهای در میان جامعه آماری توزیع گردید. جهت جمعآوری دادهها از استراتژی پیمایش بهره گرفته شد و پرسشنامه ای که مبتنی بر پرسشنامههای استاندارد بازاریابی درونی، تعهد سازمانی، رضایت شغلی و تمایل به ترک خدمت تدوین و دراختیار پاسخ دهندگان قرار گرفت. نتایج نشان داد، بازاریابی درونی برتعهدسازمانی، رضایت شغلی و تمایل به ترک خدمت کارکنان ادارات ورزش وجوانان استان خراسان شمالی تأثیرگذار بوده و رضایت شغلی می تواند تعدیل گر رابطه میان بازاریابی درونی و تمایل به ترک خدمت کارکنان باشد. همچنین مؤلفههای بازاریابی درونی نیز بر مولفه های یادشده اثرگذار بوده و از میان این مؤلفهها «بالندگی منابع انسانی» بیشترین و «چشمانداز» کمترین تأثیر را داشته است. باتوجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان گفت، مدیران ورزش و جوانان استان خراسان شمالی می توانند با ارائه رویکردی سیستماتیک به آموزش و داشتن برنامههای مدون آموزشی و استقرارنظام جامع ارزیابی عملکرد مبتنی بر شایستگی زمینه ساز بهبود نگرشهای شغلی کارکنان دراین سازمان شوند.