آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
فرزاد کوهیان افضلی؛ علیرضا الهی؛ حسین اکبری یزدی
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش کیفی شناسایی معیارهای اولیه ورود به برنامههای آموزش رسمی مربی ورزشی بود.
روششناسی: از یک طرح اکتشافی کیفی استفاده شد که در آن مصاحبههای نیمه ساختاریافته مبنای جمعآوری دادهها بود. تحلیل مضمون بهعنوان یک راهبرد تحلیلی برای شناسایی، سازماندهی و یافتن الگوها یا مضامین برآمده از دادهها استفاده ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش کیفی شناسایی معیارهای اولیه ورود به برنامههای آموزش رسمی مربی ورزشی بود.
روششناسی: از یک طرح اکتشافی کیفی استفاده شد که در آن مصاحبههای نیمه ساختاریافته مبنای جمعآوری دادهها بود. تحلیل مضمون بهعنوان یک راهبرد تحلیلی برای شناسایی، سازماندهی و یافتن الگوها یا مضامین برآمده از دادهها استفاده شد. هجده کارشناس مجرب در این پژوهش مشارکت نمودند که در گذشته و زمان انجام پژوهش، سابقه فعالیت و آموزش مربیگری در رشتههای مختلف ورزشی داشتند.
یافتهها: سه مضمون اصلی سطح بالا شامل «پیشنیازها»، «مهارتهای انسانی» و «اخلاقمداری» شناسایی شد. پیشنیازها، داشتن پیشینه مرتبط با رشته ورزشی مربوطه، علاقه و سن بودند. برقراری ارتباط مؤثر با افراد، توجه به ویژگیهای اجتماعی ـ فرهنگی ورزشکارها و درک متقابل و مناسب از ورزشکاران، مضامین شناساییشده بهعنوان مهارتهای انسانی بودند. مضامین فرعی اخلاقمداری عبارت بودند از، رعایت اخلاقیات، الگو بودن، نداشتن سوابق غیراخلاقی، کمک به توسعه اخلاقیات ورزشکاران، متعهد و قابلاعتماد بودن و داشتن فلسفه مربیگری.
نتیجهگیری: یافتههای پژوهش پیشنهاد میکند، با لحاظ کردن معیارهای پیشنهادی، انتخابهای اولیه علاقهمندان ورود به برنامههای رسمی آموزش مربیان ورزشی ویرایش شود تا چهبسا مربیانی باکیفیتتر و با ظرفیتهای بالاتر برای پیشرفت عملکرد ورزشکاران پرورش یابد.
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
مهرداد دهقان؛ نجف آقایی؛ علیرضا الهی
چکیده
هدف:هدف از این پژوهش، تعیین تاثیر هوش استراتژیک مدیران برعملکردسازمانی کمیته ملّی اُلمپیک ایران بانقش میانجی مزیت رقابتی پایداربود.روششناسی:پژوهش حاضراز لحاظ هدف ازنوع تحقیقات کاربردی، از نظرماهیت و محتوایی ازنوع توصیفی همبستگی و از حیث گردآوری دادهها بصورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را مدیران،کارشناسان و اعضای ...
بیشتر
هدف:هدف از این پژوهش، تعیین تاثیر هوش استراتژیک مدیران برعملکردسازمانی کمیته ملّی اُلمپیک ایران بانقش میانجی مزیت رقابتی پایداربود.روششناسی:پژوهش حاضراز لحاظ هدف ازنوع تحقیقات کاربردی، از نظرماهیت و محتوایی ازنوع توصیفی همبستگی و از حیث گردآوری دادهها بصورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را مدیران،کارشناسان و اعضای مجمع عمومی کمیته ملّی اُلمپیک ایران تشکیل دادند.همچنین تعیین حجم نمونه بصورت تمام شمار صورت پذیرفت. از این رو تعداد 90 پرسشنامه تکمیل و مورد تحلیل قرار گرفت. به منظور جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه هوش استراتژیک مَککوبی (2004) و عملکرد سازمانی کاپلان و نورتن (2001)، به همراه پرسشنامه مزیت رقابتی پایدار در پژوهش یو و همکاران (2017) استفاده شد. روایی محتوایی و صوری پرسشنامهها با نظر خواهی از 7 نفر از اساتید مدیریت ورزشی، و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ تایید شد. جهت بررسی و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده گردید.دادهها بااستفاده از روش حداقل مربعات جزئی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج پژوهش تاثیر مستقیم و مثبت هوش استراتژیک بر عملکردسازمانی و مزیت رقابتی پایدار و همچنین اثرگذاری مستقیم و مثبت مزیت رقابتی پایدار بر عملکردسازمانی را نشان داد. علاوه بر این، نقش میانجی مزیت رقابتی پایدار در تاثیر هوش استراتژیک مدیران بر عملکرد سازمانی مورد تایید قرار گرفت. نتیجهگیری: بنابراین، مدیران و تصمیمگیران کمیته ملّی اُلمپیک ایران میتوانند با استفاده از ظرفیت هوش استراتژیک و ابعاد آن در سطح مجموعه، زمینه را برای ایجادحفظ مزیت رقابتی به منظور افزایش عملکرد سازمانی فراهم نمایند
کارکردهای مدیریت منابع انسانی در ورزش
شمسی شکری املشی؛ علیرضا الهی؛ حسین اکبری یزدی
چکیده
هدف: توسعه و مدیریت مسیر شغلی مربیان نقش مهمی در عملکرد ورزشکار، توسعه و موفقیت سازمان های ورزشی دارد. هدف از این تحقیق ، ارائه مدلی برای مدیریت مسیر شغلی مربیان ورزشی ایران بود. روش شناسی : این تحقیق از نوع کیفی ، که از روش نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) و رویکرد گلیزر (۱۹۹۲) استفاده شده است. نمونه گیری به شیوه گلوله برفی صورت گرفت. منابع ...
بیشتر
هدف: توسعه و مدیریت مسیر شغلی مربیان نقش مهمی در عملکرد ورزشکار، توسعه و موفقیت سازمان های ورزشی دارد. هدف از این تحقیق ، ارائه مدلی برای مدیریت مسیر شغلی مربیان ورزشی ایران بود. روش شناسی : این تحقیق از نوع کیفی ، که از روش نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) و رویکرد گلیزر (۱۹۹۲) استفاده شده است. نمونه گیری به شیوه گلوله برفی صورت گرفت. منابع گردآوری داده ها شامل، منابع علمی و مصاحبه های عمیق ( با ۲۰نفر محقق و متخصص مدیریت منابع. انسانی، مربیان و مدیران ورزشی و ورزشکاران نخبه) بود. روایی توسط مصاحبه شوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی و تأیید گردید. با روش محاسبه پایایی بازآزمون فرآیند نتایج ۸۵٪ به دست آمد. تحلیل داده ها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید. یافته ها: نتایج حاصل از کدهای باز و انتخابی ۱۱۹ مفهوم و ۲۸ مقوله اصلی شناسایی شد. در سطح کدگذاری انتخابی چهار مقوله اصلی: راهبردی، مدیریتی، دانشی ، عملیاتی و در هرسطح تقسیمات وظیفه ای تبیین گردید. نتیجه گیری: به منظور ارتقا و پیشبرد اهداف سازمان های ورزشی نقش مدیران و سازمان در پایداری و ثبات سیستم مسیر شغلی مربیان ورزشی ضروری می باشد و می تواند برای توسعه و ارتقاء مربیان ورزشی و قابلیت های مدیران در افزایش بهره وری سازمان مورد استفاده قرارگیرد. بنابراین مدل به صورتی طراحی شد تا موجب توسعه قابلیت های مربیان و مسیرشغلی آنها و پیشرفت های وابسته به آن گردد.