آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
محمد کشتی دار؛ فریبرز رمضانی؛ سید مرتضی عظیم زاده؛ زهراسادات میرزازاده
چکیده
هدف: پژوهش حاضر بر اساس رویکرد ساختاری ـ تفسیری با هدف سطحبندی ابعاد جامعهشناختی موثر بر برند شخصی معلمان تربیتبدنی ایران انجام شد.
روششناسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی بهصورت توصیفی ـ تحلیلی بود. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش، مطالعات اسنادی، مصاحبه و پرسشنامه دلفی انتخاب شد. جامعه آماری این تحقیق ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر بر اساس رویکرد ساختاری ـ تفسیری با هدف سطحبندی ابعاد جامعهشناختی موثر بر برند شخصی معلمان تربیتبدنی ایران انجام شد.
روششناسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و از نظر روششناسی بهصورت توصیفی ـ تحلیلی بود. ابزار جمعآوری دادههای پژوهش، مطالعات اسنادی، مصاحبه و پرسشنامه دلفی انتخاب شد. جامعه آماری این تحقیق شامل، کارشناسان و متخصصان حوزه تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی در نظر گرفته شد که از این تعداد 22 نفر به شیوۀ هدفمند در هر بخش از پژوهش بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در روند تهیه و تولید دادهها ابتدا ابعاد جامعهشناختی برند شخصی معلمان تربیتبدنی با استفاده از نظرات متخصصان به روش دلفی و با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته، شناسایی شد. سپس از روش مدلسازی ساختاری - تفسیری، برای تفسیر روابط بین ابعاد و شاخصها و همچنین، روش میکمَک برای سطح بندی ابعاد جامعهشناختی استفاده گردید.
یافتهها: دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری، تحلیل و در پنج سطح در یک شبکه تعاملی ترسیم شد که درنتیجه شاخص مهارتهای حرفهای و شغلی در بالاترین سطح و شاخص توانمندیهای علمی در بنیادیترین سطح شناسایی گردید. همچنین، قدرت نفوذ و میزان وابستگی این شاخصها نسبت به هم در ماتریس "قدرتِ نفوذ ـ وابستگی"، مورد بررسی قرار گرفت، بر اساس یافتهها، پرنفوذترین شاخصهها در این ماتریس، «رزومه و عملکرد ورزشی و قهرمانی»، «توانمندیهای علمی» و «مهارتهای حرفهای و شغلی» معرفی شدند.
نتیجهگیری: یافتههای تحقیق تأییدی است بر اینکه توجه به ابعاد جامعهشناختی برند معلمان تربیتبدنی و شناخت سطوح و قدرت نفوذ آنها میتواند به ایجاد و ارتقاء برند شخصی قویتر و قابلاعتمادتری منجر شود و دستیابی به اهداف تعلیم و تربیتی از طریق یک معلم دارای برند، میتواند تسهیل گردد.
سید محمد جواد رضوی؛ مهدی طالب پور؛ سید مرتضی عظیم زاده؛ رضا محمد کاظمی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه سرمایه انسانی در کسب و کارهای تولیدی ورزشی ایران انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به شیوه توصیفی-پیمایشی اجرا گردید. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 107 نفر از خبرگان شرکتهای تولیدی ورزشی ایران بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جمعآوری دادهها ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه سرمایه انسانی در کسب و کارهای تولیدی ورزشی ایران انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به شیوه توصیفی-پیمایشی اجرا گردید. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 107 نفر از خبرگان شرکتهای تولیدی ورزشی ایران بودند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته صورت پذیرفت. پس از تایید روایی محتوایی توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی پایایی پرسشنامه پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (89/0=α) به دست آمد. در این مطالعه، در وهلهی اول عوامل شناسایی؛ و سپس با استفاده از مدلهای تصمیمگیری چند شاخصه با نرمافزارهای Excel2013 و Expert Choice11 رتبهبندی شدند. در نهایت برای رسیدن به یک اجماع کلی از تکنیک نهایی کپلند جهت رتبهبندی عوامل استفاده شد.یافتهها: نتایج رتبهبندی حاصل از تکنیک کپلند، نشان داد که سه عامل اصلی ارتقاء سرمایه انسانی در شرکتهای تولیدی ورزشی به ترتیب جذب منابع انسانی با مهارت و تخصص بالا، ایجاد و استفاده از سیستم یکپارچه مدیریت دانش و استفاده از مدیران و کارکنان با تجربه در شرکتهای تولیدی ورزشی ایران بودند.نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق، میتوان با بهره گیری صحیح از عوامل شناسایی شده مؤثر بر توسعه سرمایه انسانی از قبیل استفاده از منابع انسانی ماهر، با تجربه و با دانش بالا شاهد کارآمدی هر بیشتر شرکتهای تولیدی ورزشی ایران باشیم تا به تبع آن ضمن ارتقاء کارایی این شرکتها زمینه لازم جهت توسعه هر چه بیشتر صنعت ورزش ایران فراهم گردد.