آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
مصطفی ملائی نژاد؛ حمید رضا گوهر رستمی؛ رحیم رمضانی نژاد
چکیده
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی، سطحبندی و تحلیل موانع موجود در مسیر پیشرفت حرفهای ورزشکاران فوتبال در مرحله نخبگی بود.
روششناسی: روش پژوهش آمیخته بود. بخش کیفی از نوع نظاممند و از نظر هدف کاربردی بود و بهصورت مطالعه موردی (فوتبال) انجام شد. جامعه آماری شامل مربیان و بازیکنان فوتبال ایران بود. مشارکتکنندگان بر مبنای اشباع ...
بیشتر
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی، سطحبندی و تحلیل موانع موجود در مسیر پیشرفت حرفهای ورزشکاران فوتبال در مرحله نخبگی بود.
روششناسی: روش پژوهش آمیخته بود. بخش کیفی از نوع نظاممند و از نظر هدف کاربردی بود و بهصورت مطالعه موردی (فوتبال) انجام شد. جامعه آماری شامل مربیان و بازیکنان فوتبال ایران بود. مشارکتکنندگان بر مبنای اشباع دادهها به صورت هدفمند انتخاب شد (18 نفر). از مصاحبههای اکتشافی؛ مبتنی بر روش داده بنیاد و با رویکرد گلیزر، جهت استخراج مولفهها و چارچوببندی آنها استفاده شد. بخش کمی توصیفی از نوع همبستگی بود و برای تعیین روابط بین مولفهها از روش مدلسازی ساختاری – تفسیری با استفاده از نرم افزار متلب 2014 استفاده شد.
یافتهها: براساس یافتهها در بخش کیفی، موانع موجود در قالب 33 کد، 6 مفهوم و 5 مقوله براساس کدگذاری باز و کدگذاری انتخابی در سه سطح عوامل کلان، میانی و فردی دستهبندی شدند. در بخش کمی براساس تحلیل میک مک موانع فردی بعنوان متغیر وابسته در پایینترین سطح، موانع حقوقی، قانونی، نظارتی بعنوان متغیر مستقل در بالاترین سطح و سایر موانع بعنوان متغیر خودمختار در سطوح میانی سطحبندی شدند.
نتیجهگیری: بنابراین موانع حقوقی و قانونی بر سایر موانع اثرگذار؛ و موانع فردی بهعنوان متغیر تاثیرپذیر هستند. در نهایت برای رفع موانع موجود در مرحله نخبگی نیاز به توجه همهجانبه با یک رویکرد سیستمی به عوامل فردی، میانی و کلان هست؛ همچنین جهت اینکه بازیکنان فوتبال بتوانند این مسیر را با موفقیت طی کنند نیاز به حداقل رساندن این چالشها در سطوح مختلف فردی، میانی و کلان هستند.
حمیدرضا گوهررستمی؛ مصطفی ملایی نژاد؛ رحیم رمضانی نژاد
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر تحلیل ارتباط بین ابعاد عملکرد بر اساس کارت امتیازی متوازن در اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعهی آماری مدیران و کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان بودند (64 نفر). نمونه آماری به طور تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر تحلیل ارتباط بین ابعاد عملکرد بر اساس کارت امتیازی متوازن در اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعهی آماری مدیران و کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان بودند (64 نفر). نمونه آماری به طور تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی صوری آن توسط صاحبنظران (12 نفر) تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (89/0) محاسبه شد. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار پی.ال.اس استفاده شد.یافتهها: مدل ارزیابی عملکرد اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان 4 عامل، 12 بعد و 55 شاخص دارد. بین ابعاد فرآیندهای داخلی و مشتری و نتایج ورزشی، بین ابعاد مالی و فرآیندهای داخلی و همچنین بین ابعاد رشد و یادگیری و فرآیندهای داخلی رابطه معناداری وجود دارد. بیشترین همبستگی بین ابعاد رشد و یادگیری و فرآیندهای داخلی (807/0) و سپس بین ابعاد مالی و مشتری و نتایج ورزشی (763/0) میباشد.نتیجهگیری: با توجه به همبستگی بالا بین مناظر عملکرد بنابراین هر اندازه به فرآیندهای داخلی سازمان توجه گردد موجب افزایش رشد و یادگیری در شاخصهای عملکردی سازمان میگردد. همچنین توجه به شاخصهای بعد مالی موجب پیشرفت در شاخصهای عملکردی در بعد مشتری و نتایج ورزشی خواهد شد. در نتیجه مدیران می بایست به ابعاد 4 گانه کارت امتیازی متوازن در مدیریت عملکرد سازمان با رویکرد علی و معلولی توجه نمایند.
نوشین بنار؛ صلاح دستوم؛ حمیدرضا گوهر رستمی؛ فاطمه محدث
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش توسعه نظری و مفهومی مشارکت ورزشی با رویکرد مدلسازی در ورزش استان گیلان بود. روششناسی: روش تحقیق از نوع اکتشافی- پیمایشی بود. 154 کارشناس اجرایی و متخصص علمی در حوزه ورزش همگانی استان گیلان به صورت هدفمند مورد نظرخواهی قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای، مصاحبه و پرسشنامه بود. ابزار اصلی پرسشنامه ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش توسعه نظری و مفهومی مشارکت ورزشی با رویکرد مدلسازی در ورزش استان گیلان بود. روششناسی: روش تحقیق از نوع اکتشافی- پیمایشی بود. 154 کارشناس اجرایی و متخصص علمی در حوزه ورزش همگانی استان گیلان به صورت هدفمند مورد نظرخواهی قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای، مصاحبه و پرسشنامه بود. ابزار اصلی پرسشنامه محقق ساخته شامل متغیرهای پژوهش در مقیاس لیکرت 5 گزینهای میباشد. روایی پرسشنامه از طریق نظر متخصصان (12 نفر) و تحلیل عاملی (شاخص برازش) و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (90/0) مطلوب ارزیابی شد. یافتههای کیفی و کمی پژوهش در سه رویکرد ساختاری (Amos)، سیستمی و رفتاری مدلسازی شدند. یافتهها: بر اساس نتایج، مدل ساختاری پژوهش دارای برازش مطلوب بود. بر اساس تحلیل مسیر اثر متغیرهای؛ محیطی بر فردی (673/0)، محیطی بر مدیریتی (739/0)، محیطی بر خدماتی (672/0)، مدیریتی بر فردی (714/0)، مدیریتی بر خدماتی (962/0) و خدماتی بر فردی (871/0) مثبت و معنیدار میباشد. همچنین سه عامل؛ مدیریتی، خدماتی و محیطی به ترتیب دارای بیشترین تأثیر بر روی سطح فردی بودند.نتیجهگیری: در تفسیر یافتهها میتوان گفت که برای توسعه مشارکت ورزشی مؤلفههای فردی تعیین کننده نهایی هستند. بنابراین زمینهیابی محیطی، عملیات مدیریتی و کیفیتبخشی خدمات در نهایت باید از طریق تقویت متغیرهای فردی سبب افزایش تقاضامحوری و استمرار مشارکت ورزشی در افراد شود.