کارکردهای مدیریت منابع انسانی در ورزش
مثنی محمد نصراوی؛ سید محمد کاشف؛ محسن بهنام
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر اکتشاف مولفههای قابلیت بازاریابی ورزشی نیروی انسانی فوتبال عراق بود.
روششناسی: این پژوهش با ماهیت اکتشافی و با هدف بسط دانش و شناخت موجود در رابطه با قابلیتهای بازاریابی و کسب درآمد نیروی انسانی انجام شد. از روش تحقیق کیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش مدیران عامل و بازاریابان باشگاهها، اعضای کمیته ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر اکتشاف مولفههای قابلیت بازاریابی ورزشی نیروی انسانی فوتبال عراق بود.
روششناسی: این پژوهش با ماهیت اکتشافی و با هدف بسط دانش و شناخت موجود در رابطه با قابلیتهای بازاریابی و کسب درآمد نیروی انسانی انجام شد. از روش تحقیق کیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش مدیران عامل و بازاریابان باشگاهها، اعضای کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال، اساتید هیئتعلمی دانشگاهها و دانشجویان دکتری بازاریابی ورزشی کشور عراق بودند که با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی نمونهها انتخاب و مصاحبهها با خبرگان این بخش تا اشباع نظری ادامه یافت. در پژوهش حاضر از روش توافق درون موضوعی برای محاسبه پایایی مصاحبههای انجامگرفته استفاده شدهاست. نتایج نشان داد که تعداد کل کدها در این سه مصاحبه برابر با 19 مورد و تعداد توافق برابر 7 است و ضریب توافق 73/0 بدست آمد.
یافتهها: بر اساس مدل برخاسته از دادههای کیفی، تعداد 76 کد باز، تعداد 11 کد محوری و تعداد سه کد انتخابی (قابلیتهای ورزشکاران و مربیان، قابلیتهای مدیران و کارکنان، قابلیت حامیان و هواداران) در زمینه قابلیتهای بازاریابی نیروی انسانی فدراسیون فوتبال کشور عراق شناسایی شدند.
نتیجهگیری: با داشتن حامیان و هواداران با تعهد و علاقهمندی بالا، میتوان بازاریابی ورزشی نیروی انسانی فوتبال کشور عراق را بهبود داد و به رشد و توسعه این حوزه کمک کرد. پیشنهاد میشود، فدراسیون فوتبال عراق با توجه به مدل شناسایی شده در پژوهش حاضر به بازاریابی از طریق قابلیتهای شناسایی شده در این تحقیق اقدام نماید.
پیامدهای نگرشی منابع انسانی در ورزش مانند، رضایت شغلی، تعهد شغلی و سازمانی و ...
مژده نجفی نلیوان؛ رقیه سرلاب؛ محسن بهنام
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط تئوری خودمختاری با مشارکت و کمالگرایی با نقش تعدیلگری خلاقیت در ورزشکاران شهر ارومیه میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی، از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بود که بصورت میدانی انجام شد. جامعه آماری ورزشکاران والیبال شهر ارومیه بودند که در سال 1401 برابر با 1216 نفر بودند. نمونه آماری با کمک جدول مورگان ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط تئوری خودمختاری با مشارکت و کمالگرایی با نقش تعدیلگری خلاقیت در ورزشکاران شهر ارومیه میباشد.روششناسی: پژوهش حاضر کاربردی، از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بود که بصورت میدانی انجام شد. جامعه آماری ورزشکاران والیبال شهر ارومیه بودند که در سال 1401 برابر با 1216 نفر بودند. نمونه آماری با کمک جدول مورگان به تعداد 293 نفر به روش تصادفی خوشهای چندمرحله ای انتخاب گردید. ابزار پژوهش پرسشنامههای کمالگرایی (گاتوالز و دان، 2009)، خلاقیت (دی لیلو و هوتون، 2008)، مشارکت (لانسدال، هاج و جکسون، 2007)، خودمختاری (تأمین نیازهای بنیادی) (لانسدال و هاج، 2011) و عدم تأمین نیازهای بنیادی در ورزش (بارتولومیو و همکاران، 2011) بودند. پایایی پرسشنامهها با آلفای کرونباخ به ترتیب 75/0، 79/0، 76/0، 98/0، 79/0 برآورد شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری با نرم-افزارهای SPSSV25 و Smart-PLS.3.2.8 انجام شد.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که بین تأمین نیاز و عدم تامین نیاز با مشارکت و کمالگرایی در ورزشکاران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و بین خلاقیت و مشارکت در ورزشکاران رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد ولی بین خلاقیت و کمالگرایی رابطه معنیداری وجود ندارد. همچنین خلاقیت در رابطه بین تأمین نیاز و عدم تأمین نیاز با مشارکت در ورزش نقش تعدیلگری ایفا میکند ولی در رابطه بین تأمین نیاز و عدم تأمین نیاز با کمالگرایی در ورزش نقش تعدیلگری ایفا نمیکند.نتیجهگیری: با توجه و تأمین نیازهای بنیادی و همچنین فراهم کردن شرایط جهت شکوفایی خلاقیت والیبالیستها، میتوان میزان کمالگرایی و مشارکت ورزشی آنها را بهبود ساخت.