محمد هاشمی سیاوشانی؛ محمد جوادی پور؛ محمد حسین قربانی
چکیده
چکیده هدف: تحقیق حاضر با هدف تدوین برنامه راهبردی مدیریت منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان انجام شد.روش شناسی :روش این تحقیق ، آمیخته (کمی و کیفی) است. جهت تجزیه و تحلیل داده از یک سو از روشهای تجزیه و تحلیل داده های کیفی (انجام کد گذاری باز، آزاد و محوری) جهت استخراج نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدات و همچنین از روشهای تجزیه و تحلیل کمی ...
بیشتر
چکیده هدف: تحقیق حاضر با هدف تدوین برنامه راهبردی مدیریت منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان انجام شد.روش شناسی :روش این تحقیق ، آمیخته (کمی و کیفی) است. جهت تجزیه و تحلیل داده از یک سو از روشهای تجزیه و تحلیل داده های کیفی (انجام کد گذاری باز، آزاد و محوری) جهت استخراج نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدات و همچنین از روشهای تجزیه و تحلیل کمی همانند آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون دو جمله ای) بهره گرفته شد.یافته ها: در تحقیق حاضر، مبتنی بر روش شناسی مرسوم تدوین برنامه راهبردی، بیانیه ماموریت، چشم انداز، ارزشهای محوری، اهداف و شاخص های کلیدی عملکرد مدیریت منابع انسانی تدوین گردید. همچنین یافته های تحقیق نشان داد که مدیریت منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان در موقعیت راهبردی محافظه کارانه قرار دارد و مبتنی بر ان تعداد پنج راهبرد و 14 برنامه عملیاتی جهت نیل به راهبردهای مذکور تدوین گردید.نتیجه گیری : از آنجایی که این برنامه مبتنی بر اسناد بالادستی و همچنین آسیب شناسی وضع موجود و با مشارکت خبرگان و مدیران و معاونین وقت وزارت ورزش و جوانان و همچنین کمیته منابع انسانی این وزارت خانه تدوین شده است، در نتیجه انتظار می رود که از اعتبار و پایایی مناسب برخوردار بوده و بتواند در راستای توسعه منابع انسانی این وزارتخانه به کارگرفته شود و الگوی عمل در تمامی اقدامات و فرایندها و تصمیم گیری های حوزه مدیریت منابع انسانی باشد.
آسیه مولایی زرندی؛ مریم مختاری دینانی؛ عباس نظریان مادوانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین کیفیت زندگی کاری و عملکرد سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. روششناسی: جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (430N=) بوده که با استناد به جدول کرجسی و مورگان از بین آنها 200 نفر به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه استاندارد عملکرد سازمانی بر اساس مدل ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین کیفیت زندگی کاری و عملکرد سازمانی در کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. روششناسی: جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان وزارت ورزش و جوانان (430N=) بوده که با استناد به جدول کرجسی و مورگان از بین آنها 200 نفر به شیوه تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه استاندارد عملکرد سازمانی بر اساس مدل اچیو، هرسی و گلداسمیت (2013) و پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی کاری والتون (1973) بود. تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی (میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد) و استنباطی (آزمون شاپیروویلک، آزمون همبستگی پیرسون، آزمون t تکنمونهای و رگرسون چندگانه) انجام شد. یافتهها: بر اساس نتایج بدست آمده، بین ابعاد کیفیت زندگی کاری و عملکرد سازمانی ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت (05/0p≤). همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد کیفیت زندگی کاری توانایی پیشبینی عملکرد سازمانی را دارد. بهعلاوه، از بین مولفههای کیفیت زندگی کاری نیز پرداخت منصفانه و کافی، امنیت شغلی، یکپارچگی و انسجام و توسعه قابلیتهای انسانی بیشترین توانایی پیشبینی عملکرد سازمانی را در کارکنان وزارت ورزش و جوانان داشتند. نتیجهگیری: بر این اساس لازم است مدیران وزرات ورزش و جوانان در جهت ارتقاء کیفیت زندگی کاری کارکنان خود به عنوان یک متغیر اثرگذار بر عملکرد سازمانی گام بردارند.
حسین پورسلطانی زرندی؛ عصمت طاهرخانی؛ شهرام شفیعی
چکیده
هدف: ارتباط شادکامی در محیط کار با کارآفرینی سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. روش شناسی: روش تحقیق از نوع همیستگی بوده که به شکل میدانی انجام شد. از سه پرسشنامه ویژگیهای جمعیت شناختی، شادکامی در سازمان و کارآفرینی سازمانی استفاده شد. جامعه آماری شامل کارکنان وزارت ورزش و جوانان در سال 93- 1392 (745N=) بود. نمونه آماری (254 نفر) به روش ...
بیشتر
هدف: ارتباط شادکامی در محیط کار با کارآفرینی سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. روش شناسی: روش تحقیق از نوع همیستگی بوده که به شکل میدانی انجام شد. از سه پرسشنامه ویژگیهای جمعیت شناختی، شادکامی در سازمان و کارآفرینی سازمانی استفاده شد. جامعه آماری شامل کارکنان وزارت ورزش و جوانان در سال 93- 1392 (745N=) بود. نمونه آماری (254 نفر) به روش تصادفی ساده تعیین گردیده که از این تعداد (228n=) پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها پس از اعمال نظرات 12 نفر از متخصصین رشته مدیریت ورزشی و با استفاده از روش روایی سنجی لاوشی برای شادکامی در سازمان (87/0= CVR) و کارآفرینی سازمانی (83/0= CVR) تایید شد. ضریب پایایی پرسشنامه شادکامی (89/0= α) و پرسشنامه کارآفرینی سازمانی (94/0= α) بدست آمد. در بررسی آزمون فرضیهها و نیز الگوریتم مدل ساختاری از نرم افزارهای SPSS وPLS در سطح معنی داری (05/0≥P) استفاده شد. یافتهها: بین شادکامی با کارآفرینی در سازمان رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت. وضعیت مولفه شادکامی در وزارت ورزش و جوانان در حد قابل قبولی بوده اما وضعیت مولفه کارآفرینی در وزارت ورزش و جوانان در حد قابل قبولی نبود. همچنین شادکامی کارکنان (47/0β=) توانایی پیشبینی کارآفرینی در سازمان را داشت. طبق نتایج مدل ساختاری، شادکامی در محیط کار بر کارآفرینی کارکنان آن وزارتخانه تاثیرگذار بود. نتیجه گیری: پیشنهاد می شود مدیران وزارت ورزش و جوانان جهت افزایش کارآفرینی سازمانی، زمینه نشاط و شادکامی کارکنان را فراهم آورند.
محمدحسین شوهانی؛ سردار محمدی؛ پریوش نوربخش
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق، بررسی رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش کارکنان وزارت ورزش و جوانان است.
روششناسی: تحقیق حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد که بهصورت میدانی انجامگرفته است. جامعۀ آماری این تحقیق را کلیۀ کارکنان وزارت ورزش و جوانان به تعداد 746 نفر تشکیل دادند و تعداد 255 نفر از این افراد به روش نمونهگیری تصادفی ساده ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق، بررسی رابطۀ بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش کارکنان وزارت ورزش و جوانان است.
روششناسی: تحقیق حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد که بهصورت میدانی انجامگرفته است. جامعۀ آماری این تحقیق را کلیۀ کارکنان وزارت ورزش و جوانان به تعداد 746 نفر تشکیل دادند و تعداد 255 نفر از این افراد به روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از دو پرسشنامه فرهنگ سازمانی (دنیسون، 2000) و مدیریت دانش (حداد، 2007)، استفاده شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، نمودارها و جداول) و آمار استنباطی (آزمون کلموگروف اسمیرنوف و همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده)، استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد بین مؤلفههای فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش کارکنان وزارت ورزش و جوانان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد و نیز مؤلفههای فرهنگ سازمانی قادر به پیشبینی معنیدار مدیریت دانش میباشند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج، میتوان اذعان نمود که فرهنگ سازمانی میتواند در افزایش مدیریت دانش کارکنان نقش مؤثری داشته باشد. به بیان دیگر، برای پیادهسازی چرخۀ مدیریت دانش در این سازمان، توجه ویژه به فرهنگ سازمانی ضروری است.
امین کلانی؛ عزت الله ترخانی؛ امیرمسعود محمدی شمس آبادی؛ سجاد طیبی
چکیده
هدف: تعیین ارتباط بین ابعاد قابلیتهای یادگیری و چابکی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی است و جامعه آماری آن را کلیة کارشناسان این وزارتخانه، در سال 1392 تشکیل دادند. با توجه به جدول مورگان، 169 نفر، نمونة آماری این پژوهش را تشکیل میدهند (169n=). ابزار جمعآوری اطلاعات، ...
بیشتر
هدف: تعیین ارتباط بین ابعاد قابلیتهای یادگیری و چابکی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بود. روش شناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی است و جامعه آماری آن را کلیة کارشناسان این وزارتخانه، در سال 1392 تشکیل دادند. با توجه به جدول مورگان، 169 نفر، نمونة آماری این پژوهش را تشکیل میدهند (169n=). ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد قابلیتهای یادگیری سازمانی (گومز، 2005) و چابکی سازمانی (اسپایدزر، 2007) بود که ضریب پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب (945/0α=) و (938/0α=) بهدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در سطح معنیداری (05/0p≤) انجام گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که خرده مقیاس دید سیستمی برای یادگیری سازمانی (45/0±48/2) و مدیریت کیفیت جامع برای چابکی سازمانی (57/0±62/2)، بیشترین میانگین را نسبت به دیگر مؤلفههای متغیر مورد نظر بهدست آوردند. همچنین یادگیری سازمانی رابطة معناداری با چابکی سازمان دارد (001/0p=، 816/0r=). با توجه به وجود رابطه همخطی بین متغیرها و فرض استقلال خطاها از یکدیگر، متغیرهای پیشبین (قابلیتهای یادگیری سازمانی)، 64% تغییر در میزان چابکی سازمانی را تبیین مینمایند. نتیجهگیری: با عنایت به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود، مسئولان و سیاستگذاران وزارت ورزش و جوانان توجه خاصی به عامل یادگیری کارکنان و ارائه شیوههای نو و خلاق برای اصلاح ساختار و عملکرد سازمان در جهت نیل به یک سازمان چابک داشته باشند.