مدیریت منابع انسانی در ورزش شامل کارکنان حقوق بگیر، نیروهای داوطلب و مشتریان
یعقوب بدری آذرین؛ فاطمه عبدوی؛ فهیمه کلانتری
چکیده
مطالعه حاضر به منظور تدوین مدل بازگشت سرمایه اجتماعی مبتنی بر نقش داوطلبین ورزشی در ایران انجام شده است که از نوع کیفی، و روش نظریه داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین استفاده شده است. نمونهگیری به شیوه نظری و گلوله برفی صورت گرفت. منابع گردآوری دادهها شامل، منابع علمی و مصاحبههای عمیق با 13 نفر از اساتید دانشگاه، متخصصان، مدیران ...
بیشتر
مطالعه حاضر به منظور تدوین مدل بازگشت سرمایه اجتماعی مبتنی بر نقش داوطلبین ورزشی در ایران انجام شده است که از نوع کیفی، و روش نظریه داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین استفاده شده است. نمونهگیری به شیوه نظری و گلوله برفی صورت گرفت. منابع گردآوری دادهها شامل، منابع علمی و مصاحبههای عمیق با 13 نفر از اساتید دانشگاه، متخصصان، مدیران ورزشی؛ مسئولین داوطلبی و جامعه شناسی ورزشی بود. تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گردید. نتایج نشان داد شرایط علی شامل انگیزههای سازمانی و انگیزههای شخصی، عوامل زمینهای شامل بسترهای اجتماعی، فردی و مدیریتی، شرایط مداخلهگر شامل عوامل فرهنگی و عوامل ساختاری و عامل استراتژیها شامل ترویج قدرشناسی و انتخاب و پیامدها شامل بهبود عملکرد، مدیریت منابع و بازتاب اجتماعی درقالب پارادایم کدگذاری تعیین شدند. نتیجه گیری:بازگشت سرمایه اجتماعی، طیف گستردهای از منابع برای داوطلب در کار داوطلبانه خود و همچنین سایر جنبههای زندگی آنها فراهم میکند و پیامد حاصل از آن باعث توسعه فرهنگ داوطلبی در ورزش کشور میگردد. بازگشت سرمایه اجتماعی، رویهای دوسویه دارد. از یکسو طیف گستردهای از منافع برای داوطلب در کار و سایر جنبههای زندگی فراهم، از سوی دیگر غفلت از پیامدهای منفی آن اثرات ناگهانی خروج از نقش آینده فرد را متزلزل میسازد. از اینرو پیشنهاد می-گردد مسئولین امر علاوه بر جنبههای مثبت داوطلبی برای سازمان و فرد، زمینه مدیریت داوطلبی در ایران را پایهریزی کرده تا سرمایه حاصل از آن علاوه بر اعتلای زندگی فرد، در نهایت به جامعه بازگشته و در فرهنگ اجتماعی متبلور شود.
لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ اعظم اعظمیان بیدگلی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی رهبری دانش با مدیریت سرمایه فکری وسرمایه اجتماعی منابع انسانی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان بود. روششناسی: جامعه آماری پژوهش، همه کارکنان شاغل در اداره کل ورزش و جوانان و شهرستانهای استان اصفهان بود (450N=) که با استفاده از جدول مورگان تعداد 157 نفر به طور تصادفی برای نمونه پژوهش انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ارتباطی رهبری دانش با مدیریت سرمایه فکری وسرمایه اجتماعی منابع انسانی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان بود. روششناسی: جامعه آماری پژوهش، همه کارکنان شاغل در اداره کل ورزش و جوانان و شهرستانهای استان اصفهان بود (450N=) که با استفاده از جدول مورگان تعداد 157 نفر به طور تصادفی برای نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش از سه پرسشنامه رهبری دانش ویتلا(2004)، سرمایه فکری بونتیس(2001) و سرمایه اجتماعی خیرخواه(2011) استفاده شد. روایی پرسشنامهها به تایید 15 تن از متخصصین رسید و پایایی آنها در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ برای پرسشنامه رهبری دانش 97/0، سرمایه فکری 89/0 و سرمایه اجتماعی 89/0 بهدست آمد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله تی تک گروهی و معادلات ساختاری با کمک دو نرم افزار SPSS و لیزرل استفاده شد. نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که رهبری دانش، سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی منابع انسانی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان در حد مطلوب قرار دارند. بین سرمایه اجتماعی با رهبری دانش، سرمایه فکری با رهبری دانش، سرمایه فکری با سرمایه اجتماعی و رهبری دانش با سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین مدل ارتباطی رهبری دانش با سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی از برازش مطلوب برخوردار است. نتیجهگیری: برای توفیق بیشتر اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان توجه به عوامل نامحسوس رهبری دانش، سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی و مدل ارتباطی آنها توصیه میشود.
سیدجلیل میریوسفی؛ رحیم رمضانی نژاد؛ محمدمهدی رحمتی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش توسعه فرهنگ اجتماعی درتوسعه فرهنگی ورزش درقهرمانی بود. روش شناسی: روش این پژوهش از نوع ترکیبی بود. ابتداپرسش نامۀ محقق ساخته 14گویه ای براساس منابع موجود با مقیاس لیکرت پنج گزینهای تنظیم پس از تأیید روایی محتوایی، پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (84/0α=) تایید گردید. سپس با روش نمونه گیری هدفمند، تعداد143 ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی نقش توسعه فرهنگ اجتماعی درتوسعه فرهنگی ورزش درقهرمانی بود. روش شناسی: روش این پژوهش از نوع ترکیبی بود. ابتداپرسش نامۀ محقق ساخته 14گویه ای براساس منابع موجود با مقیاس لیکرت پنج گزینهای تنظیم پس از تأیید روایی محتوایی، پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (84/0α=) تایید گردید. سپس با روش نمونه گیری هدفمند، تعداد143 کارشناس وپژوهشگر حوزه فرهنگ و ورزش به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. از تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متعامد جهت تعیین عامل ها و نیز تحلیل عاملی تأییدی جهت تعیین اثر هر گویه و عامل بر توسعه فرهنگی درورزش قهرمانی استفاده شد. یافته ها:نتایج نشان داد که پنج ملاک مرتبط با توسعه فرهنگ اجتماعی به ترتیب اهمیت شامل نشاط اجتماعی، مسئولیت پذیری اجتماعی، سرمایه اجتماعی ،کنترل اجتماعی و میراث اجتماعی هستند. ضمناً گویه های، تامین امنیت رویدادهای ورزشی ، پایبندی دینی، رعایت هنجارهای اجتماعی درورزش ، نظارت و اجرای یکسان قوانین ومقررات درسازمان های ورزشی و پاسداشت پیشکسوتان وبزرگان ورزش به ترتیب درملاک های نشاط اجتماعی، مسئولیت پذیری اجتماعی، سرمایه اجتماعی ،کنترل اجتماعی و میراث اجتماعی در اولویت قرار داشتند. نتیجه گیری: آگاهی، اعتماد متقابل، تعهد، همبستگی اجتماعی، رفاه، امنیت و احساس امنیت، نشاط وشادابی، سلامت روانی وغیره ازمولفه های توسعه هرجامعه تحت عنوان توسعه فرهنگ اجتماعی هستندکه خود می تواند موجب توسعه فرهنگی درورزش قهرمانی شود.
خسرو خضرپور؛ محمد مازیاری؛ رضا صابونچی
چکیده
هدف: هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و بهرهوری کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی بود.روش شناسی: روش تحقیق از نوعی توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی با مدرک حداقل دیپلم (110=N) تشکیل میدادند که با استفاده از جدول مورگان، تعداد ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و بهرهوری کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی بود.روش شناسی: روش تحقیق از نوعی توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی با مدرک حداقل دیپلم (110=N) تشکیل میدادند که با استفاده از جدول مورگان، تعداد 85 نفر به عنوان نمونه آماری مشخص شدند. ابزار جمع آوری دادهها، دو پرسشنامه سرمایه اجتماعی با 20 سوال و پرسشنامه بهرهوری با 42 سوال بود. روایی پرسشنامهها به شکل صوری و پایایی آنها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 87/0و 83/0 محاسبه شد. برای تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندگانه استفاده شد.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که بین سرمایه اجتماعی با بهرهوری (367/0 =r ، 001/0=p )، بین بعد شناختی سرمایه اجتماعی با بهرهوری (449/0 =r ، 001/0=p ) و بین بعد ساختاری سرمایه اجتماعی با بهرهوری (347/0 =r ، 001/0=p ) رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. همچنین، تحلیل رگرسیون نشان داد که ابعاد شناختی و ساختاری سرمایه اجتماعی 1/23 درصد از واریانس بهرهوری را پیشبینی میکنند (03/15=F؛000/0=p). نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق، به منظور افزایش بهرهوری کارکنان، توجه به سرمایه اجتماعی اجتناب ناپذیر است.