آموزش، یادگیری و توسعه منابع انسانی در ورزش
بهنام زایرهوجقان؛ سید محمد کاشف؛ مرتضی فتاح پور مرندی
چکیده
هدف: هدف تحقیق حاضر طراحی الگوی مدیریت استعداد و جانشین پروری با رویکرد شایسته سالاری در ادارات کل ورزش و جوانان بود.روش شناسی: روش تحقیق حاضر بصورت کیفی و بر اساس رویکرد نظریه داده بنیاد و بر اساس مدل استراوس و کوربین بود. جامعه آماری تحقیق شامل متخصصان مدیریتی و مدیریت ورزشی، صاحب نظران و مسئولین ارشد و ستادی ادارات کل ورزش و جوانان ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق حاضر طراحی الگوی مدیریت استعداد و جانشین پروری با رویکرد شایسته سالاری در ادارات کل ورزش و جوانان بود.روش شناسی: روش تحقیق حاضر بصورت کیفی و بر اساس رویکرد نظریه داده بنیاد و بر اساس مدل استراوس و کوربین بود. جامعه آماری تحقیق شامل متخصصان مدیریتی و مدیریت ورزشی، صاحب نظران و مسئولین ارشد و ستادی ادارات کل ورزش و جوانان بوده و از روش نمونهگیری غیر احتمالی و نمونهگیری گلولهبرفی برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. در این تحقیق برای جمع آوری داده ها تا رسیدن به اشباع نظری با 20 نفر از متخصصان و صاحب نظران مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شده است. از نرم افزار MAXQDA برای کدگذاری داده ها استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد الگوی مدیریت استعداد و جانشین پروری با رویکرد شایسته سالاری دارای 9 مقوله و 96 مفهوم است. همچنین شرایط علی دارای 20 مفهوم، شرایط مداخله گر دارای 15 مفهوم، شرایط زمینه ای دارای 10 مفهوم، پدیده راهبردی 9 مفهوم و 13 مفهوم برای پیامد این الگو شناسایی شد. نتیجه گیری: استفاده از الگوی مدیریت استعداد می تواند با مدیریت بهتر منابع انسانی یک مزیت رقابتی برای سازمان ایجاد نماید. پیامدهای بسیار مهمی که استفاده از این الگو برای سازمان در آینده بوجود میآورد بسیار ارزشمند و برای موفقیت سازمان بسیار ضروری است.
عباس سبحانی؛ رضا اندام؛ حسن بحرالعلوم؛ رسول فرجی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش مدیریت و برنامهریزی در مدیریت امنیت گردشگری ورزشی ایران بود. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوة گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی و براساس رویکرد تحقیق از نوع آمیخته بود؛ جهت شناسایی عوامل مؤثر بر مدیریت امنیت گردشگران ورزشی از روش کیفی شامل هفده مصاحبه نیمه ساختار یافته به صورت هدفمند و با استفاده ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش مدیریت و برنامهریزی در مدیریت امنیت گردشگری ورزشی ایران بود. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوة گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی و براساس رویکرد تحقیق از نوع آمیخته بود؛ جهت شناسایی عوامل مؤثر بر مدیریت امنیت گردشگران ورزشی از روش کیفی شامل هفده مصاحبه نیمه ساختار یافته به صورت هدفمند و با استفاده از نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد؛ در این مرحله پرسشنامهای 31 گویه ای طراحی و ساخته شد. در مرحله دوم پژوهش (بخش کمی) تعداد 240 نفر به عنوان نمونه به پرسشنامه پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی جهت تعیین عامل ها و سپس با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم جهت تعیین اثرات گویه ها و عامل های شناسایی شده بر امنیت گردشگران ورزشی مورد تحلیل قرار گرفتند. براساس نتایج بخش کیفی عامل مدیریت و برنامه ریزی به عنوان یکی از مؤلفه های اصلی مؤثر برمدیریت امنیت گردشگری ورزشی شناسایی شد؛ همچنین مشخص شد عوامل مدیریت منابع انسانی، مدیریت برگزاری رویداد، مدیریت ریسک، مدیریت بحران و همکاری سازمان های برگزار کننده رویداد به ترتیب با بارهای عاملی 89/0، 84/0، 79/0، 81/0 و 82/0 به عنوان مؤلفه های تشکیل دهنده عامل مدیریت و برنامه ریزی بر امنیت گردشگران ورزشی تاثیر گذار است. به طور کلی توجه مدیران و متصدیان برگزاری رویدادهای ورزشی به مسئله مدیریت و برنامه ریزی صحیح رویداد و اندیشیدن تمهیدات لازم در این زمینه می تواند تا حدود زیادی باعث ارتقای امنیت گردشگران ورزشی گردد.
ناصر بای
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه بین تبعیض در محیط کار با کیفیت زندگی کاری معلمان تربیتبدنی استان گلستان بود.روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیتبدنی استان گلستان (650 نفر) بود که بر حسب فرمول کوکران، 242 نفر به شیوه انتخاب تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق، از پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه بین تبعیض در محیط کار با کیفیت زندگی کاری معلمان تربیتبدنی استان گلستان بود.روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه معلمان تربیتبدنی استان گلستان (650 نفر) بود که بر حسب فرمول کوکران، 242 نفر به شیوه انتخاب تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق، از پرسشنامههای تبعیض در محیط کار پاسکوئه و ریچمن (2009) و کیفیت زندگی کاری والتون (1973) استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که رابطهی منفی و معنیداری بین ابعاد سهگانه تبعیض در محیط کار با کیفیت زندگی کاری وجود دارد. در تحلیل رگرسیونی نیز نتایج نشان داد تبعیض از سوی مدیریت (135/0-=β) و تبعیض سازمانی (227/0-=β) توان پیشبینی کیفیت زندگی کاری معلمان تربیتبدنی را دارند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق میتوان چنین نتیجهگیری کرد که تبعیض در محیط کار میتواند نقش مهمی در کاهش کیفیت زندگی کاری معلمان تربیتبدنی ایفا نمایند.