کارکردهای مدیریت منابع انسانی در ورزش
مثنی محمد نصراوی؛ سید محمد کاشف؛ محسن بهنام
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر اکتشاف مولفههای قابلیت بازاریابی ورزشی نیروی انسانی فوتبال عراق بود.
روششناسی: این پژوهش با ماهیت اکتشافی و با هدف بسط دانش و شناخت موجود در رابطه با قابلیتهای بازاریابی و کسب درآمد نیروی انسانی انجام شد. از روش تحقیق کیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش مدیران عامل و بازاریابان باشگاهها، اعضای کمیته ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر اکتشاف مولفههای قابلیت بازاریابی ورزشی نیروی انسانی فوتبال عراق بود.
روششناسی: این پژوهش با ماهیت اکتشافی و با هدف بسط دانش و شناخت موجود در رابطه با قابلیتهای بازاریابی و کسب درآمد نیروی انسانی انجام شد. از روش تحقیق کیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش مدیران عامل و بازاریابان باشگاهها، اعضای کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال، اساتید هیئتعلمی دانشگاهها و دانشجویان دکتری بازاریابی ورزشی کشور عراق بودند که با استفاده از روش نمونهگیری گلولهبرفی نمونهها انتخاب و مصاحبهها با خبرگان این بخش تا اشباع نظری ادامه یافت. در پژوهش حاضر از روش توافق درون موضوعی برای محاسبه پایایی مصاحبههای انجامگرفته استفاده شدهاست. نتایج نشان داد که تعداد کل کدها در این سه مصاحبه برابر با 19 مورد و تعداد توافق برابر 7 است و ضریب توافق 73/0 بدست آمد.
یافتهها: بر اساس مدل برخاسته از دادههای کیفی، تعداد 76 کد باز، تعداد 11 کد محوری و تعداد سه کد انتخابی (قابلیتهای ورزشکاران و مربیان، قابلیتهای مدیران و کارکنان، قابلیت حامیان و هواداران) در زمینه قابلیتهای بازاریابی نیروی انسانی فدراسیون فوتبال کشور عراق شناسایی شدند.
نتیجهگیری: با داشتن حامیان و هواداران با تعهد و علاقهمندی بالا، میتوان بازاریابی ورزشی نیروی انسانی فوتبال کشور عراق را بهبود داد و به رشد و توسعه این حوزه کمک کرد. پیشنهاد میشود، فدراسیون فوتبال عراق با توجه به مدل شناسایی شده در پژوهش حاضر به بازاریابی از طریق قابلیتهای شناسایی شده در این تحقیق اقدام نماید.
کریم زهره وندیان؛ اسفندیار خسروی زاده؛ طهماسب شیروانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی قابلیتهای بازاریابی و کسب درآمد نیروی انسانی باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران و طراحی مدل آن است. روش تحقیق: این تحقیق از نوع کیفی است که از روش نظریه دادهبنیاد و رویکرد گلیزر (1992) استفاده شده است. جامعه تحقیق شامل کلیه مدیران باشگاههای فوتبال و اساتید مدیریت ورزشی است. از روش نمونهگیری نظری و بهشیوه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی قابلیتهای بازاریابی و کسب درآمد نیروی انسانی باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران و طراحی مدل آن است. روش تحقیق: این تحقیق از نوع کیفی است که از روش نظریه دادهبنیاد و رویکرد گلیزر (1992) استفاده شده است. جامعه تحقیق شامل کلیه مدیران باشگاههای فوتبال و اساتید مدیریت ورزشی است. از روش نمونهگیری نظری و بهشیوه گلوله برفی نمونه انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه بهصورت سؤالات باز استفاده شد. یافتهها: دادههای حاصل از 15 مصاحبه به روش تئوریسازی دادهبنیاد، کدگذاری و تجزیهوتحلیل گردید. درمجموع 426 کد باز از تجزیهوتحلیل مصاحبهها و پیشینه تحقیق بهدست آمد. بعد از استخراج کدهای مشابه 134 کد حلصل شد و در مرحله کدگذاری محوری به 21 کد تبدیل شدند. در مرحله بعد، کدهای محوری در 5 گروه کد انتخابی از قابلیت بازاریابی نیروی انسانی شامل قابلیتهای بازاریابی مدیران باشگاه، قابلیتهای بازاریابی بازیکنان و مربیان، قابلیتهای بازاریابی کارکنان و تدارکات، قابلیتهای بازاریابی مشاهیر و پیشکسوتان و قابلیتهای بازاریابی لیدرهای باشگاه جای گرفتند. با توجه به ارتباطات بین این پنج گروه مدل بهصورت دایرهای تدوین شد که قابلیت بازاریابی مدیران در مرکز و سایر قابلیتها در محیط قرار گرفتند. نتیجهگیری: مدل ارائهشده میتواند بهعنوان ابزاری جهت شناسایی قابلیتهای بازاریابی نیروی انسانی باشگاههای فوتبال، بهرهگیری و استفاده از این قابلیتهای برای بازاریابی و کسب درآمد مورد استفاده قرار گیرد تا بهگونهای منطقی و اصولی با برنامهریزی و سازماندهی این قابلیتها و توسعه آنها، به بازاریابی و کسب درآمد و استقلال مالی باشگاهها و حل مشکلات موجود در این حوزه پرداخت.