مدیریت استعداد و رهبری در منابع انسانی در ورزش
ابراهیم قربانی؛ جواد شهلائی باقری؛ سارا کشکر؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل أثرگذار بر مدیریت استعداد فوتبال ایران بود. روش پژوهش کیفی و از نوع زمینهیابی (گرندد تئوری) بود. گردآوری دادهها با استفاده از مطالعات کتابخانهای و همچنین مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند با خبرگان انجام پذیرفت. مشارکت کنندگان پژوهش را کلیه صاحبنظران مدیریت استعداد فوتبال در سه حوزه علمی، مدیریتی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل أثرگذار بر مدیریت استعداد فوتبال ایران بود. روش پژوهش کیفی و از نوع زمینهیابی (گرندد تئوری) بود. گردآوری دادهها با استفاده از مطالعات کتابخانهای و همچنین مصاحبه عمیق و نیمهساختارمند با خبرگان انجام پذیرفت. مشارکت کنندگان پژوهش را کلیه صاحبنظران مدیریت استعداد فوتبال در سه حوزه علمی، مدیریتی و اجرائی تشکیل-دادند که به موضوع پژوهش اشرافیت کامل داشتند و روش نمونهگیری هدفمند بود. مصاحبه با خبرگان تا رسیدن به إشباع نظری ادامهیافت (21 مصاحبه با 19 نفر). یافتههای پژوهش از طریق فرآیند کدگذاری در سه مرحلهی باز، محوری و گزینشی مورد تحلیل قرارگرفتند. یافتهها: در مجموع 46 عامل أثرگذار علّی در قالب چهار مقولهی فرعی (مؤلفه) و در دو مقولهی کلی (مفهوم)، نیروی انسانی متخصّص و عوامل مدیریتی-تسهیلاتی شناسائیشدند. همچنین 52 عامل أثرگذار زمینهای در قالب هفت مقولهی فرعی (مؤلفه) و در سه مقولهی کلی (مفهوم)، عوامل علمی-پژوهشی، عوامل محیطی و عوامل زمینهای فردی قرارگرفتند. در نهایت در گروه عوامل مداخلهگر در مجموع 24 عامل أثرگذار در قالب 4 مقولهی مداخلهگر (فرآیند، علّی، زمینهای و راهبردها) دستهبندیشدند. نتیجهگیری: ایجاد بسترهای لازم بخصوص تقویت حوزه علمی و پژوهشی و مفهومسازی دقیق استعداد و مدیریت استعداد، توجه به سایر ویژگیهای مؤثر فردی بخصوص ارزشهای اختصاصی، شخصیت اخلاقی و سبک زندگی، آمادهنمودن شرایط مناسب در محیط فرهنگی، سیاسی، قانونی، اقتصادی، ایجاد ساختارهای مناسب و تدوین و اجرای برنامه استراتژیک، تأمین مالی و تسهیلاتی و بهخصوص سرمایهگذاری روی مربیان و مدیران در کنار کنترل عوامل مداخلهگر، برای مدیریت استعداد فوتبال ایران، مؤثر و ضروری میباشند.
جواد شهلایی باقری؛ حبیب هنری؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ محمود هاشمی افوسی
چکیده
هدف از این پژوهش ارائه مدل مدیریت بازنشستگی ورزشی بود. این پژوهش دارای ماهیتی اکتشافی و کاربردی، پاردایم مشارکتسازی و برساختگرا و رویکردی استقرایی است که به صورت کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون انجام گرفته است. مشارکتکنندگان از ورزشکاران بازنشسته و متخصصان ورزشی تشکیل شده بود. مشارکتکنندگان بر اساس ترکیبی از روشهای ...
بیشتر
هدف از این پژوهش ارائه مدل مدیریت بازنشستگی ورزشی بود. این پژوهش دارای ماهیتی اکتشافی و کاربردی، پاردایم مشارکتسازی و برساختگرا و رویکردی استقرایی است که به صورت کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون انجام گرفته است. مشارکتکنندگان از ورزشکاران بازنشسته و متخصصان ورزشی تشکیل شده بود. مشارکتکنندگان بر اساس ترکیبی از روشهای نمونهگیری گلولهبرفی، هدفمند و ملاکمحور انتخاب شدند. گردآوری دادهها با استفاده از مصاحبههای نیمهساختار یافته تا رسیدن به اشباع نظری انجام گرفت. در مجموع 15 مصاحبه انجام شد و دادهها با روش تحلیل مضمون تحلیل شدند. در مجموع تعداد 78 مقوله فرعی به دست آمد که در 7 مقوله اصلی طبقهبندی شدند. مقولههای اصلی نیز دو مضمون مدیریت پیش از بازنشستگی و مدیریت پس از بازنشستگی را شکل دادند. مقولههای «برنامهریزی شغلی»، «برنامهریزی اقتصادی»، «پیشگیری و درمان آسیبهای ورزشی» و «آمادهسازی ورزشکاران»، مضمون مدیریت پیش از بازنشستگی و مقولههای «برنامههای حمایتی»، «برنامههای مداخلهای» و «آموزش و مشاوره» مضمون مدیریت پس از بازنشستگی را تشکیل دادند. در نهایت با تعیین و تشکیل شبکه ارتباط مضامین و مقولهها و با در نظر گرفتن ارکانی که در مدیریت بازنشستگی ورزشی نقش دارند، مدلی برای مدیریت بازنشستگی ورزشی ارائه گردید. برای مدیریت موفق بازنشستگی ورزشی نیاز است پیش و پس از بازنشستگی، تعامل و همکاری مناسبی میان ورزشکاران و سازمانهای ورزشی وجود داشته باشد. مدل پژوهش حاضر میتواند بینشی را در آنها ایجاد کند که با تعامل یکدیگر و با به کارگیری تکنیکها و استراتژیهای مؤثر، از وقوع بحران بازنشستگی پیشگیری نموده یا بحران ایجاد شده را برطرف نمایند.
علی منصف؛ علی عباس حسین نژاد؛ حسین عیدی؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطة عزت نفس و مؤلفههای توسعة سازمانی با رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی بود. روششناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعة آماری شامل کلیة معلمان مقطع دبیرستان دور اول و دوم شهر کرمانشاه بود که از بین آنها110 نفر به روش نمونهگیری طبقهای نسبی و با استفاده از فرمول یامان به عنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطة عزت نفس و مؤلفههای توسعة سازمانی با رضایت شغلی معلمان تربیت بدنی بود. روششناسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعة آماری شامل کلیة معلمان مقطع دبیرستان دور اول و دوم شهر کرمانشاه بود که از بین آنها110 نفر به روش نمونهگیری طبقهای نسبی و با استفاده از فرمول یامان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامههای عزت نفس کوپر اسمیت(1990)، رضایت شغلی دالت و همکاران(1966) و توسعة سازمانی فیلبین(2009) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، ازآزمون کلموگروف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. یافتهها: یافتهها حاکی از آن بود که بین ابعاد عزت نفس (عزتنفس -شغلی، خانوادگی و اجتماعی) با توسعة سازمانی، رضایت شغلی ارتباط معناداری وجود داشت (1 0/0 p≤). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که مؤلفههای توسعة سازمانی 51 درصد تغییرات رضایتشغلی را تبیین کرد. همچنین، مؤلفههای عزت نفس 30 درصد تغییرات رضایت شغلی را تبیین کردند. علاوه بر این، تفاوت معناداری بین جنسیت با توسعة سازمانی، عزت نفس و رضایت شغلی وجود داشت (5 0/0 p≤). نتیجه گیری: بنابراین برای شکوفایی آموزش و پرورش در بخش تربیت بدنی، توجه بیشتری به ابعاد سازندة توسعة سازمانی، عزتنفس معلمان تربیت بدنی و عوامل انگیزشی آنها جهت تامین رضایت شغلی و افزایش اثربخشی سازمانی گردد