مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
سلمان رباطی؛ علی فهیمینژاد؛ باقر مرسل؛ سید رضا حسینی نیا
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثر شفافیت سازمانی بر دوسوتوانی سازمانی با میانجی مستندسازی تجربیات و سینرژی سرمایه انسانی در ادارات ورزش و جوانان استان تهران بود. روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری را تمامی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان تهران تشکیل میدادند. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای آزمون ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثر شفافیت سازمانی بر دوسوتوانی سازمانی با میانجی مستندسازی تجربیات و سینرژی سرمایه انسانی در ادارات ورزش و جوانان استان تهران بود. روششناسی: روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری را تمامی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان تهران تشکیل میدادند. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت برای آزمون مدل در نرمافزار اسمارت پیالاس به روش تصادفی-طبقهای انتخاب شد (172 نفر). ابزار پژوهش، پرسشنامهای شامل 40 سوال برای چهار متغیر (و 9 بُعد آنها) در مقیاس 5 گزینه لیکرت بود. اعتبارسنجی پژوهش با استفاده از روش روایی محتوایی (11 صاحبنظر)، پایایی (آلفای کرونباخ) و روایی سازه (برازش مدل) ارزیابی و تأیید گردید.یافتهها: نتایج نشان داد که شفافیت سازمانی اثر مستقیم و معنیداری بر مستندسازی تجربیات، سینرژی کارکنان و دوسوتوانی سازمانی دارد (به ترتیب با ضرایب 71/0، 46/0 و 72/0). آزمون روابط غیرمستقیم نشان داد که اثر شفافیت سازمانی بر دوسوتوانی سازمانی از مسیر هر دو میانجی مستندسازی تجربیات (43/0) و سینرژی کارکنان (36/0) معنیدار است. نتیجهگیری: براساس نتایج، اثر میانجی مستندسازی تجربیات از سینرژی کارکنان بیشتر بود. همچنین اثر مستقیم شفافیت سازمانی بر دوسوتوانی سازمانی از اثر غیرمستقیم بیشتر مشاهده شد. بنابراین شفافیت سازمانی هر چند اثر قابل توجهی بر دوسوتوانی سازمانی دارد اما این اثر با مداخله دو متغیر میانجی بیشتر میشود. از این رو ارتقای شفافیت سازمانی ادارات ورزش و جوانان وقتی میتوان به عملکرد بالاتری منجر شود که با سیستم مدیریت منابع انسانی تلفیق شود.
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
سید مصطفی معاون افشاری؛ باقر مرسل؛ علی فهیمینژاد؛ سید مصطفی طیبی ثانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل الگوهای ذهنی خبرگان در خصوص آسیبهای رفتاری نظام مدیریت شنای ایران بود.روش شناسی: مقاله حاضر بر اساس هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی؛ به لحاظ ماهیت ازنوع پژوهشهای اکتشافی؛ ازنظرگردآوری دادهها، از نوع پژوهشهای توصیفی ـ پیمایشی و به دلیل کاربرد، روش کیو، از نوع پژوهشهای آمیخته میباشد. در بخش ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تحلیل الگوهای ذهنی خبرگان در خصوص آسیبهای رفتاری نظام مدیریت شنای ایران بود.روش شناسی: مقاله حاضر بر اساس هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی؛ به لحاظ ماهیت ازنوع پژوهشهای اکتشافی؛ ازنظرگردآوری دادهها، از نوع پژوهشهای توصیفی ـ پیمایشی و به دلیل کاربرد، روش کیو، از نوع پژوهشهای آمیخته میباشد. در بخش مصاحبه از میان نخبگان شنای ایران که دارای سوابق پژوهشی در این حوزه بودند، پنج نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در بخش مرتبسازی عبارات از میان مربیان فعال در لیگ برتر، پیشکسوتان و کارشناسان نخبه، متخصصین مدیریت ورزشی آشنا به حوزه شنا، جامعهشناسان و اصحاب رسانه فعال در شنا، بیست نفر به عنوان مشارکتکنندگان پژوهش انتخاب شدند. روش نمونهگیری به صورت تلفیقی ازنمونهگیری هدفمند و غیر احتمالی و نمونهگیری گلوله برفی انجام شد. یافتهها: شش الگوی ذهنی مرتبط با آسیبهای رفتاری نظام مدیریت شنای ایران شناسایی شد که به ترتیب اولویت شامل دانش گرایان، سیاسی گرایان، مدیریت گرایان، ارتباط گرایان، اخلاقی گرایان و مهارت گرایان بودند.نتیجه گیری: به طور کلی شنای ایران در بعد رفتاری خویش دارای نقصان هایی می باشد. با توجه به اهمیت آسیب های سرمایه انسانی در بخش مدیریت و همچنین وضع نامطلوب اغلب مولفه های رفتاری در این زمینه، اقدامهای پیشگیرانه در جهت رفع نواقص و کمبودها و نیز اقداماتی در جهت حفظ برتریها و قوتها در بعد رفتاری ضروری به نظر می رسد و پیشنهاد میگردد مدیران عالی فدراسیون شنای ایران نسبت به شناسایی مشکلات و ارائه راهحل های کاربردی فوریت اقدام نمایند.
حمیده شریعتی؛ مصطفی طیبی ثانی؛ علی فهیمینژاد؛ انوشیروان کاظم نژاد
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین برنامة راهبردی ورزش دانشآموزی دختران دوره دوم مقطع متوسطه استان گلستان بود. روش شناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق شامل معاون و کارشناسان تربیتبدنی اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان، رؤسای ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها، معاونین تربیت بدنی شهرستان ها و کارشناسان تربیتبدنی ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر تدوین برنامة راهبردی ورزش دانشآموزی دختران دوره دوم مقطع متوسطه استان گلستان بود. روش شناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق شامل معاون و کارشناسان تربیتبدنی اداره کل آموزش و پرورش استان گلستان، رؤسای ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها، معاونین تربیت بدنی شهرستان ها و کارشناسان تربیتبدنی شهرستانها بود که تعداد آنها 50 نفر و به صورت تمام شمار انتخاب شدند. از پرسشنامه محققساخته و از روشهای آماری مبتنی برکیفی سازی استفاده شد. در بخش روایی سازه از تحلیل عاملی، روایی صوری با استفاده از متخصصان و برای روایی محتوایی از دو ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا استفاده گردید.یافتهها: میانگین دو ضریب نسبی روایی محتوا و شاخص روایی محتوا به ترتیب88/0 و 92/0 بودند و ضریب آلفای کرونباخ به عنوان شاخص سازگاری داخلی برابر 77/0بود نتایج نشان داد که روایی و پایایی پرسش نامه در حد قابل قبول بوده است. در نهایت دوازده راهبرد استخراج و راهبردها به برنامههای عملیاتی خرد شدند. نتایج نشان داد که ورزش دانشآموزی استان گلستان در منطقه تهاجمی قرار دارد. نتیجهگیری: توجه به اولویتبندی رشتههای ورزشی، تمرکز بیشتر بر رشتههای موفق و مورد علاقه دانشآموزان، داناییمحور کردن و دانشبنیان کردن ورزش دانشآموزی، ساماندهی نظام مسابقات، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ ورزش واستفاده از پتانسیلهای حمایتی، شش راهبرد اولویت دار در تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی هستند. در نتیجه راهبردها باید بیشتر در جهت توسعه و گسترش فعالیتها در این منطقة راهبردی باشند.