مدیریت استعداد و رهبری در منابع انسانی در ورزش
علیرضا بالی؛ سیدجعفر موسوی؛ عظیم صلاحی کجور؛ فرشاد امامی
چکیده
هدف: با توجه به اهمیت درک عمیق پدیده پیچیده خودشیفتگی در مدیران ورزشی برای موفقیت و اثربخشی آنها، مساله اصلی این پژوهش کیفی، شناسایی ابعاد، مولفهها و ویژگیهای خودشیفتگی در مدیران ارشد، میانی و عملیاتی باشگاههای ورزشی حرفهای و سازمانهای متولی ورزش قهرمانی ایران بود تا با طراحی الگوی جامع خودشیفتگی مدیران ورزشی، چارچوب ...
بیشتر
هدف: با توجه به اهمیت درک عمیق پدیده پیچیده خودشیفتگی در مدیران ورزشی برای موفقیت و اثربخشی آنها، مساله اصلی این پژوهش کیفی، شناسایی ابعاد، مولفهها و ویژگیهای خودشیفتگی در مدیران ارشد، میانی و عملیاتی باشگاههای ورزشی حرفهای و سازمانهای متولی ورزش قهرمانی ایران بود تا با طراحی الگوی جامع خودشیفتگی مدیران ورزشی، چارچوب نظری و عملی جدیدی برای درک و مدیریت این پدیده در حوزه مدیریت ورزشی ارائه گردد.
روش شناسی: روش تحقیق حاضر از نوع تئوری دادهبنیاد بود. این پژوهش در بازه زمانی اسفند 1401 تا مرداد 1402 انجام گرفت. مشارکتکنندگان به صورت گلوله برفی از میان اساتید، پژوهشگران، روانشناسان، مشاوران و مدیران با سابقه و موفق در حوزه باشگاههای ورزشی حرفهای و سازمانهای متولی ورزش قهرمانی سراسر ایران انتخاب گردیدند تا تنوع و غنای دادهها تامین شود. از مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای نیمه ساختاریافته عمیق با 15 نفر برای گردآوری دادهها استفاده شد. به منظور بررسی کیفیت و اعتباربخشی به نتایج کیفی از معیارهای ارزشیابی لینکلن و گابا (1985) استفاده شد. برای محاسبه پایایی مصاحبه از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار، استفاده شد. که در این روش ضریب پایایی برابر با 91 درصد به دست آمد.
یافتهها: یافتهها نشان دادند، الگوی خودشیفتگی مدیران ورزشی شامل بعد مثبت (توانایی رهبری و الهام بخشی، اعتماد به نفس بالا، انگیزه و جاه طلبی، خلاقیت و نوآوری) و منفی (خودبزرگبینی و غرور بیش از حد، خودمحوری و بیتوجهی به دیگران، عدم تحمل نقد و انتقاد، سلطه جویی و کنترل طلبی، فقدان همدلی و درک دیگران، عدمپذیرش شکست و اشتباه) است.
نتیجه گیری: برای بهرهگیری از مزایای خودشیفتگی مثبت و پیشگیری از پیامدهای منفی آن، آموزش مهارتهای بین فردی، مدیریت هیجانات، انتخاب مدیران متعادل و نظارت مناسب ضروری است. ایجاد سیستمهای بازخورد و تشویق به همکاری میتواند اثرات منفی را کاهش و ابعاد مثبت را تقویت کند.
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
فرزانه مظلومی سوینی؛ جواد شهلائی باقری؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ فرزاد غفوری
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی منافع نهادینهسازی تفکر استراتژیک در فدراسیونهای ورزشی بوده است. روششناسی: پژوهش حاضر از مطالعات کیفیِ اکتشافی بوده که با استفاده از تحلیل مضمون انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش، خبرگان مدیریت ورزشی با تجربة آشنایی با مبانی مدیریت و تفکر استراتژیک بودند که متناسب با ماهیت پژوهش تعداد 16 نفر ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش شناسایی منافع نهادینهسازی تفکر استراتژیک در فدراسیونهای ورزشی بوده است. روششناسی: پژوهش حاضر از مطالعات کیفیِ اکتشافی بوده که با استفاده از تحلیل مضمون انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش، خبرگان مدیریت ورزشی با تجربة آشنایی با مبانی مدیریت و تفکر استراتژیک بودند که متناسب با ماهیت پژوهش تعداد 16 نفر به عنوان مشارکتکننده به صورت گلوله برفی تا دستیابی به اشباع نظری، مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری دادهها شامل یک مصاحبه نیمه ساختارمند بود. از روش توافق درون موضوعی جهت اطمینان از پایایی مصاحبهها استفاده شد. همچنین از معیار اعتمادپذیری یا قابلیت اعتماد که در برگیرندهی چهار معیار جداگانه اما به هم مرتبط میباشد و عبارتند از: معیارهای باورپذیری، اطمینانپذیری، انتقالپذیری و تأییدپذیری، جهت ارجاع به ارزیابی کیفیت نتایج کیفی استفاده شد.یافتهها: تحلیل مضمون با استفاده از مدل شش مرحلهای برون و کلارک (2006) منجر به استخراج 168 کد، 12 مضمونِ فرعی و چهار مضمونِ اصلی شد. تحلیل دادهها نشان داد که منافع نهادینهسازی تفکر استراتژیک در فدراسیونهای ورزشی شامل "توسعهی ورزش"، "توسعهی اقتصادی"، "تعالی سازمانی" و "مواجهه با بحران" بودند. نتیجهگیری: با توجه به منافع ویژهای که نهادینهسازی تفکر استراتژیک برای فدراسیونهای ورزشی به همراه دارد، تمرکز متولیان مدیریت ورزش بر توسعه و تقویت تفکر استراتژیک در بدنة فدراسیونها و مدیران ورزشی میتواند منشأ تحولات قابل توجهی در عرصة ورزش باشد.
مدیریت راهبردی منابع انسانی در ورزش
علی محسنی؛ سعید تابش؛ حسین زارعیان؛ طاهر افشارنژاد
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل ارتباط تفکر استراتژیک با ظرفیت تغییر سازمانی مدیران ورزش استان مازندران بود. روششناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیهی مدیران اداره کل و ادارات ورزش و جوانان، روسای هیات، نائب رئیسان و دبیران هیئتهای ورزشی استان مازندران به ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل ارتباط تفکر استراتژیک با ظرفیت تغییر سازمانی مدیران ورزش استان مازندران بود. روششناسی: روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به صورت پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل کلیهی مدیران اداره کل و ادارات ورزش و جوانان، روسای هیات، نائب رئیسان و دبیران هیئتهای ورزشی استان مازندران به تعداد 193 نفر بود؛ به علت محدود بودن جامعه آماری از روش نمونهگیری تمام شمار استفاده گردید؛ برای گردآوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه تفکر استراتژیک لیدکا (1998) و ظرفیت تغییر سازمانی جاج(2005) استفاده شد. روایی پرسشنامهها توسط 10 نفر از اساتید حوزه مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامه تفکر استراتژیک (81/0=α) و پرسشنامه ظرفیت تغییر سازمانی جاج (87/0=α) به دست آمد. برای روایی سازه پرسشنامهها از تحلیل عاملی تأییدی و برای برازش مدل پیشنهادی نیز از تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها: ضریب استاندارد مسیر تأثیر تفکر استراتژیک بر روی ظرفیت تغییر سازمانی 313/0 بود که مقدار آماره t به دست آمده (906/2) میباشد؛ این بدان معنی است که متغیر تفکر استراتژیک بر روی ظرفیت تغییر سازمانی تأثیر معنیداری دارد.نتیجهگیری: با توجه به اهمیت تفکر استراتژیک و ظرفیت تغییر سازمانی در سطوح مختلف سازمان پیشنهاد می شود، دورههای برای افزایش آگاهی مدیران از اثرات تفکرات استراتژیک برگزار شود تا با شناخت بهتر مولفههای تفکر استراتژیک و درک ارتباط آن ها با ظرفیت تغییر سازمان تصممیات بهتری در مقابل تغییرات محیطی بگیرندواژگان کلیدی: قابلیتهای مدیریت، مدیران ورزشی، تغییرات سازمانی، ساختار سازمانی
فریبا رافعی دهکردی؛ رسول نظری؛ رحیم رمضانی نژاد
چکیده
هدف: امروزه سازمان های ورزشی برای کسب مزیت رقابتی در صدد انتخاب مدیرانی هستند که با استفاده از ویژگی تفکر استراتژیک و منابع و امکانات سازمان، در شرایط عدم اطمینان بتوانند با بروز رفتارهایی استراتژیک، تهدید ها و موانع راهبردی را شناسایی کرده و تصمیماتی همسو با اهداف سازمان اتخاذ کنند. پژوهش حاضر قصد دارد مدل رفتار استراتژیک مدیران ...
بیشتر
هدف: امروزه سازمان های ورزشی برای کسب مزیت رقابتی در صدد انتخاب مدیرانی هستند که با استفاده از ویژگی تفکر استراتژیک و منابع و امکانات سازمان، در شرایط عدم اطمینان بتوانند با بروز رفتارهایی استراتژیک، تهدید ها و موانع راهبردی را شناسایی کرده و تصمیماتی همسو با اهداف سازمان اتخاذ کنند. پژوهش حاضر قصد دارد مدل رفتار استراتژیک مدیران ورزش ایران را طراحی کند. روش شناسی: مشارکت کنندگان متخصصان و صاحبنظران حوزه های مدیریت ورزشی، مدیریت استراتژیک، شاغل در دانشکدههای تربیت بدنی و سازمان های ورزشی بودند که تعداد ۱۲ نفر از میان آنها به صورت نمونهگیری نظری جهت مصاحبه عمیق انتخاب شدند. مصاحبهها تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. اعتبار یافتهها با روشهای تطبیق توسط اعضاء، بررسی همکار و مصاحبههای آزمایشی تعیین شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده گردید. یافته ها: دستاوردها گویای آن است که در قالب ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی شامل: موجبات علی (۱۲ مقوله)؛ پدیده اصلی (رفتار مدیران، ۶ مقوله)؛ راهبرد (۶ مقوله)؛ ویژگیهای زمینهای (۴ مقوله)؛ شرایط ؛ پیامد (۸ مقوله) و مداخله گر (۶مقوله) شناسایی شدند.نتیجه گیری: یکپارچهسازی مقولهها بر مبنای روابط موجود بین آنها حول محور رفتار استراتژیک مدیران، شکل دهنده مدل پارادایمی است که الگوی رفتاری را برای مدیران ورزش کشور منعکس میکند.
جواد حسین پور نودهی؛ سید عماد حسینی؛ مرتضی دوستی
چکیده
هدف:موقعیت شغلی مانیزبه شکلی چشمگیری تحت تاثیر روابط بین فردی ما قرار می گیرند. بطوریکه حدود 90 درصد شکست های شغلی،به دلیل ناتوایی فرد دربرقراری روابط بین فردی خوب اتفاق می افتد.همچنین، امروزه سازمان ها به دنبال کارکنانی هستندکه بتوانند در مشاغل خویش خوب عمل کنند؛زیراکه عملکردخوب، بهره وری سازمانی را افزایش می دهد.لذا هدف ازاین پژوهش ...
بیشتر
هدف:موقعیت شغلی مانیزبه شکلی چشمگیری تحت تاثیر روابط بین فردی ما قرار می گیرند. بطوریکه حدود 90 درصد شکست های شغلی،به دلیل ناتوایی فرد دربرقراری روابط بین فردی خوب اتفاق می افتد.همچنین، امروزه سازمان ها به دنبال کارکنانی هستندکه بتوانند در مشاغل خویش خوب عمل کنند؛زیراکه عملکردخوب، بهره وری سازمانی را افزایش می دهد.لذا هدف ازاین پژوهش تعیین ارتباط میان روابط بین فردی با عملکرد مدیران ورزشی استانگیلان است.روش شناسی:جامعه آماری این تحقیق رامدیران اداره کل و روسا ونواب ادارات ورزش وجوان وروسا ونواب هیات های ورزشی استان گیلان شامل121نفرتشکیل می دهند.نمونه آماری بگونه تمام شماردر نظر گرفته شد که تعداد99پرسشنامه بطور کامل وصول گردید. برای جمع آوری اطلاعات ازپرسشنامه روابط بین شخصی اسمیت وموسکا (2001) وپرسشنامه ارزیابی عملکرد تعدیل شده استفاده گردید.روایی پرسشنامه ها توسط10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی کشوربه تایید رسیدو پایایی درونی آنها ازروش آلفای کرونباخ به ترتیب 83/0 و79/0بدست آمد.تحلیل داده ها نیزبا استفاده از آزمون کالموگروف-اسمیرنوف، همبستگی پیرسون ورگرسیون چندگانه استفاده شد.یافته ها: براساس یافته های این پژوهش، بین روابط بین فردی باعملکرد مدیران ورزشی استان گیلان ارتباط مثبت ومعناداری وجود دارد.نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نیز نشان دادکه بعدکلی روابط بین فردی در پیش بینی عملکرد مدیران معنی دارمی باشد.نتایج:نتایج نشان دادکه مهارت درارتباطات بویژه روابط بین فردی درعملکرد موثردرکارنقش حیاتی ودارای اهمیت بسیار می باشد واگر به درستی به کارگرفته نشوند می توانند عملکردمدیران را با مشکلات عدیده ای روبرو سازد.لذاپیشنهاد می شود مدیران برای بالابردن وبهبودروابط بین فردی خود از تکنیک های ارتباطات اثربخش بین فردی بهره بگیرند.