مدیریت استعداد و رهبری در منابع انسانی در ورزش
طهماسب شیروانی؛ کریم زهره وندیان
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه اخلاق حرفهای با خودکارآمدی مربیگری با توجه به نقش میانجی شایستگی مربیان ورزشی استان چهارمحال و بختیاری بود. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گردآوری اطلاعات، میدانی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مربیان ورزشی رشتههای فوتبال و فوتسال استان چهارمحال و بختیاری ...
بیشتر
هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه اخلاق حرفهای با خودکارآمدی مربیگری با توجه به نقش میانجی شایستگی مربیان ورزشی استان چهارمحال و بختیاری بود. روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گردآوری اطلاعات، میدانی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مربیان ورزشی رشتههای فوتبال و فوتسال استان چهارمحال و بختیاری بوده است که دارای گواهی مربیگری و در سال 1397 در مسابقات مختلف استان در حال فعالیت بودند (مجموعاٌ 118 نفر). نمونه آماری بصورت کل شمار و برابر با جامعه آماری انتخاب شده است. در مجموع 111 مربی (94 درصد از نمونه آماری) پرسشنامهها را تکمیل نمودند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه شایستگی مربیان ورزشی منتظری و همکاران (2018)، پرسشنامه اخلاق حرفهای عیدی و همکاران (2016) و پرسشنامه کارآمدی مربیگری مایرز و همکاران (2008) بود که روایی و پایایی آنها مورد تاٌیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای Smart PLS2 وSPSS19 استفاده گردید. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که مدل پیشنهادی تحقیق از برازش مناسبی برخوردار است. بین اخلاق حرفهای و خودکارآمدی مربیان ورزشی ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد .همچنین 2/20 درصد از اثر اخلاق حرفهای بر کارآمدی مربیگری از طریق غیرمستقیم و توسط متغیر میانجی شایستگی مربیان تبیین شده است. نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، نتیجه گرفته میشود اخلاق حرفهای مربیان باشگاههای ورزشی از طریق افزایش شایستگی باعث توسعه خودکارآمدی آنها میشود و مسئولین ورزش استان چهارمحال و بختیاری جهت افزایش خودکارآمدی مربیان ورزشی باید به نهادینه کردن اخلاق حرفهای در آنها اهتمام ویژه داشته باشند.
کریم زهره وندیان؛ اسفندیار خسروی زاده؛ طهماسب شیروانی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی قابلیتهای بازاریابی و کسب درآمد نیروی انسانی باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران و طراحی مدل آن است. روش تحقیق: این تحقیق از نوع کیفی است که از روش نظریه دادهبنیاد و رویکرد گلیزر (1992) استفاده شده است. جامعه تحقیق شامل کلیه مدیران باشگاههای فوتبال و اساتید مدیریت ورزشی است. از روش نمونهگیری نظری و بهشیوه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی قابلیتهای بازاریابی و کسب درآمد نیروی انسانی باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران و طراحی مدل آن است. روش تحقیق: این تحقیق از نوع کیفی است که از روش نظریه دادهبنیاد و رویکرد گلیزر (1992) استفاده شده است. جامعه تحقیق شامل کلیه مدیران باشگاههای فوتبال و اساتید مدیریت ورزشی است. از روش نمونهگیری نظری و بهشیوه گلوله برفی نمونه انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه بهصورت سؤالات باز استفاده شد. یافتهها: دادههای حاصل از 15 مصاحبه به روش تئوریسازی دادهبنیاد، کدگذاری و تجزیهوتحلیل گردید. درمجموع 426 کد باز از تجزیهوتحلیل مصاحبهها و پیشینه تحقیق بهدست آمد. بعد از استخراج کدهای مشابه 134 کد حلصل شد و در مرحله کدگذاری محوری به 21 کد تبدیل شدند. در مرحله بعد، کدهای محوری در 5 گروه کد انتخابی از قابلیت بازاریابی نیروی انسانی شامل قابلیتهای بازاریابی مدیران باشگاه، قابلیتهای بازاریابی بازیکنان و مربیان، قابلیتهای بازاریابی کارکنان و تدارکات، قابلیتهای بازاریابی مشاهیر و پیشکسوتان و قابلیتهای بازاریابی لیدرهای باشگاه جای گرفتند. با توجه به ارتباطات بین این پنج گروه مدل بهصورت دایرهای تدوین شد که قابلیت بازاریابی مدیران در مرکز و سایر قابلیتها در محیط قرار گرفتند. نتیجهگیری: مدل ارائهشده میتواند بهعنوان ابزاری جهت شناسایی قابلیتهای بازاریابی نیروی انسانی باشگاههای فوتبال، بهرهگیری و استفاده از این قابلیتهای برای بازاریابی و کسب درآمد مورد استفاده قرار گیرد تا بهگونهای منطقی و اصولی با برنامهریزی و سازماندهی این قابلیتها و توسعه آنها، به بازاریابی و کسب درآمد و استقلال مالی باشگاهها و حل مشکلات موجود در این حوزه پرداخت.
طهماسب شیروانی؛ محسن اسمعیلی
چکیده
هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش میانجی سلامت سازمانی در ارتباط بین اخلاق حرفهای و فضیلت سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گردآوری اطلاعات، میدانی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و ...
بیشتر
هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش میانجی سلامت سازمانی در ارتباط بین اخلاق حرفهای و فضیلت سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری بود.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوة گردآوری اطلاعات، میدانی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان چهارمحال و بختیاری (161 نفر) بوده است. نمونه آماری بصورت کل شمار و برابر با جامعه آماری انتخاب شده است. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و همکاران (1996)، اخلاق حرفهای کرستن و همکاران (2011) و فضیلت سازمانی کامرون و همکاران (2004) بود که روایی و پایایی آنها مورد تاٌیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی در قالب مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای Smart PLS2 وSPSS19 استفاده گردید.یافتهها: نتایج حاصل از معادلات ساختاری تحقیق حاضر نشان داد که اخلاق حرفهای 5/65 درصد و سلامت سازمانی 6/54 درصد از واریانس فضیلت سازمانی را پیشبینی میکند. همچنین 9/36 درصد از اثر اخلاق حرفهای بر فضیلت سازمانی از طریق غیرمستقیم و توسط متغیر میانجی سلامت سازمانی تبیین شده است. با توجه به شاخصهای برازش مدل کلی تحقیق، نشان دهنده وضعیت مطلوب این مدل بود.نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، میتوان به برنامهریزی سازمان در جهت افزایش میزان اخلاق حرفهای با استفاده از شاخصهای سلامت سازمانی موثر بر ایجاد فضیلت سازمانی کمک کرد؛ تا با توجه به اصول مهم اخلاق حرفهای در سطح فردی و سازمانی زمینه بروز فضیلت سازمانی در سازمان مهیا گردد.