فریبا رافعی دهکردی؛ رسول نظری؛ رحیم رمضانی نژاد
چکیده
هدف: امروزه سازمان های ورزشی برای کسب مزیت رقابتی در صدد انتخاب مدیرانی هستند که با استفاده از ویژگی تفکر استراتژیک و منابع و امکانات سازمان، در شرایط عدم اطمینان بتوانند با بروز رفتارهایی استراتژیک، تهدید ها و موانع راهبردی را شناسایی کرده و تصمیماتی همسو با اهداف سازمان اتخاذ کنند. پژوهش حاضر قصد دارد مدل رفتار استراتژیک مدیران ...
بیشتر
هدف: امروزه سازمان های ورزشی برای کسب مزیت رقابتی در صدد انتخاب مدیرانی هستند که با استفاده از ویژگی تفکر استراتژیک و منابع و امکانات سازمان، در شرایط عدم اطمینان بتوانند با بروز رفتارهایی استراتژیک، تهدید ها و موانع راهبردی را شناسایی کرده و تصمیماتی همسو با اهداف سازمان اتخاذ کنند. پژوهش حاضر قصد دارد مدل رفتار استراتژیک مدیران ورزش ایران را طراحی کند. روش شناسی: مشارکت کنندگان متخصصان و صاحبنظران حوزه های مدیریت ورزشی، مدیریت استراتژیک، شاغل در دانشکدههای تربیت بدنی و سازمان های ورزشی بودند که تعداد ۱۲ نفر از میان آنها به صورت نمونهگیری نظری جهت مصاحبه عمیق انتخاب شدند. مصاحبهها تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. اعتبار یافتهها با روشهای تطبیق توسط اعضاء، بررسی همکار و مصاحبههای آزمایشی تعیین شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده گردید. یافته ها: دستاوردها گویای آن است که در قالب ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی شامل: موجبات علی (۱۲ مقوله)؛ پدیده اصلی (رفتار مدیران، ۶ مقوله)؛ راهبرد (۶ مقوله)؛ ویژگیهای زمینهای (۴ مقوله)؛ شرایط ؛ پیامد (۸ مقوله) و مداخله گر (۶مقوله) شناسایی شدند.نتیجه گیری: یکپارچهسازی مقولهها بر مبنای روابط موجود بین آنها حول محور رفتار استراتژیک مدیران، شکل دهنده مدل پارادایمی است که الگوی رفتاری را برای مدیران ورزش کشور منعکس میکند.
حمیدرضا گوهررستمی؛ مصطفی ملایی نژاد؛ رحیم رمضانی نژاد
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر تحلیل ارتباط بین ابعاد عملکرد بر اساس کارت امتیازی متوازن در اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعهی آماری مدیران و کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان بودند (64 نفر). نمونه آماری به طور تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر تحلیل ارتباط بین ابعاد عملکرد بر اساس کارت امتیازی متوازن در اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان بود.روششناسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی انجام شد. جامعهی آماری مدیران و کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان بودند (64 نفر). نمونه آماری به طور تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و روایی صوری آن توسط صاحبنظران (12 نفر) تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (89/0) محاسبه شد. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار پی.ال.اس استفاده شد.یافتهها: مدل ارزیابی عملکرد اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان 4 عامل، 12 بعد و 55 شاخص دارد. بین ابعاد فرآیندهای داخلی و مشتری و نتایج ورزشی، بین ابعاد مالی و فرآیندهای داخلی و همچنین بین ابعاد رشد و یادگیری و فرآیندهای داخلی رابطه معناداری وجود دارد. بیشترین همبستگی بین ابعاد رشد و یادگیری و فرآیندهای داخلی (807/0) و سپس بین ابعاد مالی و مشتری و نتایج ورزشی (763/0) میباشد.نتیجهگیری: با توجه به همبستگی بالا بین مناظر عملکرد بنابراین هر اندازه به فرآیندهای داخلی سازمان توجه گردد موجب افزایش رشد و یادگیری در شاخصهای عملکردی سازمان میگردد. همچنین توجه به شاخصهای بعد مالی موجب پیشرفت در شاخصهای عملکردی در بعد مشتری و نتایج ورزشی خواهد شد. در نتیجه مدیران می بایست به ابعاد 4 گانه کارت امتیازی متوازن در مدیریت عملکرد سازمان با رویکرد علی و معلولی توجه نمایند.
رحیم رمضانی نژاد؛ معصومه خسروی؛ حمیدرضا گوهر رستمی؛ محمدرحیم رمضانیان
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر رضایت شغلی ورزشکاران مرد ورزشهای گروهی ایران بود. روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی است که جامعه آماری آن را 776 نفر از ورزشکاران تیمهای لیگ برتر بودند که 360 نفر به عنوان نمونه آماری به پرسشنامه محقق ساخته پاسخ دادند. این ابزار با 86 شاخص در مقیاس 5 ارزشی لیکرت تدوین گردید و با استفاده ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر رضایت شغلی ورزشکاران مرد ورزشهای گروهی ایران بود. روش شناسی: این پژوهش از نوع توصیفی است که جامعه آماری آن را 776 نفر از ورزشکاران تیمهای لیگ برتر بودند که 360 نفر به عنوان نمونه آماری به پرسشنامه محقق ساخته پاسخ دادند. این ابزار با 86 شاخص در مقیاس 5 ارزشی لیکرت تدوین گردید و با استفاده از نظرات 17 نفر از کارشناسان خبره، روایی صوری آن تأیید و ثبات درونی کلی آن، 98/0=r برآورد شد. از روش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متمایل، آزمون فریدمن و آزمون تعقیبی علامت در سطح معنیداری 05/0 p≤ استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد ساختار رضایت ورزشکاران مرد در چهار عامل پیشآیندها، فرآیندها، پیامدها و همبستههای رضایت شغلی به ترتیب 06/75 ، 15/76 ، 25/72 و 29/74 درصد از واریانس رضایت شغلی ورزشکاران را تببین کردهاند. پیامد و فرآیندهای رضایت شغلی با میانگین رتبه 77/2 و 64/2 بیشترین اهمیت را در رضایت شغلی ورزشکاران داشتند. ملاک کیفیت زندگی72/28%، عملکرد فردی95/25%، فرآیندهای سازمانی69/21% و کیفیت زندگیکاری33/21% به ترتیب بالاترین درصد واریانس را در تبیین رضایت؛ و از بین گویهها نیز تعهد و وفاداری، انسجام و رفتار منصفانه در تیم، و حمایت اجتماعی مانند رسانهها و هواداران بالاترین میانگین اهمیت را تأمین رضایت ورزشکاران داشتند. نتیجه گیری: پیامدها و فرآیندهای تیمی ، بیشترین اهمیت را در تأمین رضایت ورزشکاران دارند؛ و چون پیامدها بیشتر تحت تأثیر عوامل محیطی است بنابراین، توجه به فرآیندها در تیم و باشگاه بسیار مهم است.
رحیم رمضانی نژاد؛ مینا ملائی؛ سیده لیلا خلیلی نودهی
چکیده
چکیده : هدف: شناسایی و اولویت بندی مشکلات زنان ورزشکار قهرمان قایقران رشته قایقرانی ایران هدف اصلی تحقیق حاضر بود. روششناسی: این تحقیق از نوع توصیفی _ پیمایشی است و 160 نفر از زنان ورزشکار قهرمان قایقران ایران در سطح قهرمان ملی به صورت تمام شمار، نمونه آماری پژوهش را تشکیل دادند که 150 نفر از آنان (93/75 %) در تحقیق شرکت کردند. بعد از بررسی ...
بیشتر
چکیده : هدف: شناسایی و اولویت بندی مشکلات زنان ورزشکار قهرمان قایقران رشته قایقرانی ایران هدف اصلی تحقیق حاضر بود. روششناسی: این تحقیق از نوع توصیفی _ پیمایشی است و 160 نفر از زنان ورزشکار قهرمان قایقران ایران در سطح قهرمان ملی به صورت تمام شمار، نمونه آماری پژوهش را تشکیل دادند که 150 نفر از آنان (93/75 %) در تحقیق شرکت کردند. بعد از بررسی مبانی و پیشینه تحقیق و مصاحبه با ورزشکاران نخبه پرسشنامه محقق ساخته ای آماده گردید که حاوی 68 سوال پنج ارزشی لیکرت بود که روایی صوری و محتوایی آن را 23 نفر از اساتید رشته تربیت بدنی، ورزشکاران نخبه و صاحب نظران تأیید کردند. ثبات درونی آن نیز با استفاده از ضریب همبستگی آلفا کرونباخ ( 0/85=α ) محاسبه گردید. برای شناسایی و اولویت بندی مشکلات زنان قهرمان قایقران از روش تحلیل عاملی همراه با چرخش متعامد استفاده شد. یافتهها: در این تحقیق هفت عامل مشکلات مدیریتی، شخصی، امکانات و حمایت شغلی، خانوادگی، فنی، اقتصادی و مشکلات اجتماعی _ رسانه ای با 41/76% واریانس شناسایی شدند که از دیدگاه شرکت کنندگان، مشکلات امکانات و حمایت شغلی (0/59± 3/98) و مدیریتی ( 0/64± 3/81 )و فنی (0/69±3/21)، به ترتیب در اولویت قرار داشتند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج تحقیق، به نظر می رسد که فراهم کردن امکانات و حمایت شغلی و زیر ساخت ها می تواند در رفع مشکلات این ورزش در ایران راه گشا باشد.
احمد اسدی نیا؛ رحیم رمضانی نژاد؛ ابوالفضل اسدی نیا
چکیده
هدف: هدف از این تحقیق شناسایی انگیزههای داوطلبی دانشجویان تربیت بدنی در کنگره ملی علوم ورزشی نیاز نسل فردا است.روش شناسی: جامعه آماری تحقیق را کلیه داوطلبان شرکتکننده در " کنگره ملی علوم ورزشی نیاز نسل فردا" تشکیل دادهاند(70=N). به علت پایین بودن حجم جامعه آماری، نمونه تحقیق برابر با جامعه تحقیق درنظر گرفته شد که در نهایت 62 داوطلب(88درصد) ...
بیشتر
هدف: هدف از این تحقیق شناسایی انگیزههای داوطلبی دانشجویان تربیت بدنی در کنگره ملی علوم ورزشی نیاز نسل فردا است.روش شناسی: جامعه آماری تحقیق را کلیه داوطلبان شرکتکننده در " کنگره ملی علوم ورزشی نیاز نسل فردا" تشکیل دادهاند(70=N). به علت پایین بودن حجم جامعه آماری، نمونه تحقیق برابر با جامعه تحقیق درنظر گرفته شد که در نهایت 62 داوطلب(88درصد) در تحقیق شرکت نمودند. ابزار تحقیق پرسشنامه انگیزههای داوطلبی اندام و همکاران(1387) بود که 7 بعد انگیزههای شغلی، مادی، هدفمند، پیشرفت، اجتماعی، حمایتی و تعهد را با مقیاس پنج ارزشی لیکرت اندازهگیری می-کرد. روایی پرسشنامه به وسیله 12نفر از متخصصان مدیریت ورزشی تایید شد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ(83/0= α)محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده های تحقیق با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شد. به علت نرمال بودن توزیع داده ها از آزمون های تحلیل واریانس یک طرفه(F) و فریدمن استفاده شد(05/0≥p).یافته ها: نتایج نشان داد که دانشجویان به ترتیب با انگیزههای شغلی، پیشرفت، هدفمند، اجتماعی، حمایتی، مادی و تعهد در این رویداد شرکت کردهاند(05/0≥p). همچنین مشخص شد که در دانشجویان مقطع کارشناسی انگیزه های شغلی بیشتر از دانشجویان ارشد و دکتری است، ضمنا در دانشجویان دکتری انگیزه های مادی و پیشرفت بیشتر از سایر دانشجویان بود.نتیجه گیری: پیشنهاد میشود، هنگام جذب و گزینش داوطلبان از بین دانشجویان، سطح تحصیلی و نوع انگیزه آنها مورد توجه قرار گرفته و مدیران و مسئولین رویدادهای ورزشی براساس ارجحیتهای داوطلبان، مسئولیتها را تقسیم نمایند.
رحیم رمضانی نژاد؛ سعید مهرابی دلجو؛ سید مهدی محمدی؛ کاظم هژبری
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی و میزان فعالیت بدنی با کیفیت زندگی و کیفیت زندگی کاری افراد شرکتکننده در ورزش همگانی بود.
روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش طبق آمار هیئت ورزشهای همگانی، 1200 نفر شرکتکننده سازمانیافته در برنامههای ورزش همگانی رشت بودند که تعداد 350 نفر ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش، بررسی رابطۀ وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی و میزان فعالیت بدنی با کیفیت زندگی و کیفیت زندگی کاری افراد شرکتکننده در ورزش همگانی بود.
روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش طبق آمار هیئت ورزشهای همگانی، 1200 نفر شرکتکننده سازمانیافته در برنامههای ورزش همگانی رشت بودند که تعداد 350 نفر بهطور تصادفی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند و درنهایت نتایج مربوط به 280 پرسشنامه (80 درصد) مورد تحلیل آماری قرار گرفت. ابزار پژوهش پرسشنامههای وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی، میزان فعالیت بدنی، کیفیت زندگی و کیفیت زندگی کاری والتون (1973) بودند. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، تی مستقل، کروسکال والیس و آزمون اندازهگیری مکرر در سطح معناداری 05/0α ≤ انجام شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد، رابطۀ بین وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی با کیفیت زندگی (15/0r=) و کیفیت زندگی کاری (14/0r=) و رابطۀ میزان فعالیت بدنی با کیفیت زندگی (17/0r=) و کیفیت زندگی کاری (11/0r=) مثبت، پایین و معنادار بود. البته بین کیفیت زندگی و کیفیت زندگی کاری رابطۀ مثبت، بالا و معناداری مشاهده شد (59/0r=). همچنین بین وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی با میزان فعالیت رابطه معناداری وجود نداشت.
نتیجهگیری: فعالیت بدنی بدون توجه به وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی افراد، میتواند کیفیت زندگی و کیفیت زندگی کاری را ارتقاء دهد. البته سایر عوامل اجتماعی ـ اقتصادی نیز میتواند کیفیت زندگی و کیفیت زندگی کاری را پیشبینی کند.
رحیم رمضانی نژاد؛ دانا زمردی؛ حسن اسدی؛ کاظم هژبری
چکیده
هدف: تماشاگران مانند ورزشکاران از مشتریان اصلی ورزش هستند که انگیزه حضور آنها در رقابتهای ورزشی بسیار مهم است. از این رو، بررسی انگیزه حضور و رضایت تماشاگران مسابقات لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی ایران هدف پژوهش حاضر قرار گرفت. روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی بود و جامعه آماری آن کلیه تماشاگران بالاتر از 14 سال بودند که در تماشای ...
بیشتر
هدف: تماشاگران مانند ورزشکاران از مشتریان اصلی ورزش هستند که انگیزه حضور آنها در رقابتهای ورزشی بسیار مهم است. از این رو، بررسی انگیزه حضور و رضایت تماشاگران مسابقات لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی ایران هدف پژوهش حاضر قرار گرفت. روششناسی: این پژوهش از نوع توصیفی بود و جامعه آماری آن کلیه تماشاگران بالاتر از 14 سال بودند که در تماشای مسابقات لیگ برتر کشتی حضور داشتند. بر اساس جدول مورگان، 384 نفر جزء نمونه آماری قرار گرفتند. پرسشنامه محققساختۀ انگیزه حضور و رضایت تماشاگران، با استفاده از مبانی نظری متغیرهای پژوهش و بررسی پنج پرسشنامه خارجی تدوین شد که روایی آن پس از بازنگری و اصلاحات مورد نظر 8 نفر از متخصصان مدیریت و روانشناسی و همچنین ضریب پایایی آن با آزمون آلفا کرونباخ به ترتیب 67/0 و 85/0 تایید شد. از آزمونهای فریدمن و ضریب همبستگی اسپیرمن در سطح معنیداری (01/0>p) برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که انگیزههای هویت ورزشی و تیمی، پیروزی و لذت و عامل موقعیت فنی و اجرایی بهترتیب مهمترین انگیزههای حضور تماشاگران کشتی بود. با اینکه بین تمامی ابعاد انگیزشی و رضایتمندی تماشاگران رابطه پایین و معنی داری وجود داشت، رابطه انگیزه وفاداری تیمی و علاقه و دسترسی با رضایت تماشاگر بیشتر بود. نتیجهگیری: رابطه مثبت و معنی دار بین تمامی ابعاد انگیزشی و رضایتمندی تماشاگران نشان میدهد که هرچقدر عوامل انگیزشی تقویت و زمینه حضور تماشاگران بیشتر فراهم شود، رضایت آنان نیز تامین میشود و امکان حضور مجدد آنان بیشتر خواهد شد.